تعداد بازدید: ۲۵۷۹
کد خبر: ۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ - 2018 26 August
گفتگو با روح‌اله یگانه جوان موفق نی‌ریزی
فاطمه زردشتی نی‌ریزی گروه گزارش

/   پهپاد به معنای پرنده هدایت‌پذیر از راه دور است
/  علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی مدلهایی با قابلیت پرواز بسازند 

روح‌ا... یگانه ٢٧ ساله است. او چندی‌ست که در رشته‌های رباتیک، هوافضا و خصوصاً ساخت پهپاد حضوری فعال دارد. به همین بهانه گفتگویی با وی ترتیب دادیم که می‌خوانید:


- چه شد که وارد این رشته‌ها شدید و چه مراحل آموزشی را طی کردید؟
از همان کودکی به ساخت هواپیما علاقه زیادی داشتم. در زمان دانشگاه برای پروژه کارشناسی فرصتی پیش آمد و بنده با راهنمایی‌های استاد گرامی دکتر قره‌چاهی یک هواپیمای کنترل از راه دور درست کردم و از همانجا کارم شروع شد. برای شروع و ساخت یک هواپیما نیاز به آموزش‌های تخصصی فراوانی است، اما به دلیل محدودیت زیاد در منابع آموزشی رشته هوافضا و نبود بستر مناسب آموزشی در شهرستان و حتی استان، به ناچار یادگیری را  از منابع اینترنتی شروع کردم و طی دو سال، با انجام پروازهای ناموفق متعدد که نزدیک به ٢٨  بار طول کشید، توانستم هواپیمایی بسازم که برای اولین بار پرواز موفقیت‌آمیزی داشته باشد. طول بال این هواپیما حدود یک متر و نیم بود که تا ٤ کیلومتر برد داشت، مدت زمان پرواز آن ١٥ دقیقه بود و بر روی دریاچه بختگان انجام شد. تقریباً پس از انجام اولین پرواز دو سال در این رشته به همان صورت ابتدایی به کارم ادامه دادم و تجربه‌های بسیار مفید و جدیدی را به دست آوردم. زمانی که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی اصفهان شدم کار را کنار نگذاشتم و در آنجا پس از پیگیری‌های بسیار توانستم به سازمان هواپیماسازی ایران وارد شده و به تحصیل تخصصی در این رشته جذاب بپردازم. الان نزدیک به ٨ سال است که در این رشته کار می‌کنم.


- پهپاد چیست و چه کارآیی در زندگی مردم دارد؟
واژه پهپاد به معنای پرنده هدایت‌پذیر از راه دور است که کاربردهای مختلفی در سرگرمی، آموزشی، ترابری، نظامی، سمپاشی، فیلمبرداری هوایی، جنگلبانی و... دارد.
در حال حاضر من در زمینه عمودپرواز و هواپیمای بدون سرنشین کار می‌کنم اما متأسفانه این اواخر به دلیل تحریم‌ها بودجه آنچنانی به کارهای تحقیقاتی اختصاص نمی‌دهند و اوضاع کمی سخت پیش می‌رود. البته تا حدودی هم در زمینه نظامی کار کرده‌ام.


- هزینه ساخت پهپاد چقدر است؟ 
در حال حاضر هزینه ساخت یک پهپاد نسبت به سال قبل دو تا سه برابر شده اما به هر حال هزینه ساخت یک پهپاد از یک میلیون شروع می‌شود و نسبت به وسایل مورد استفاده آن بالا می‌رود.


-چند درصد از پهپاد را خودتان می‌سازید و چه مقدار از آن را مونتاژ می‌کنید؟
در ساخت پهپادها، علوم مهندسی زیادی دخیل هستند. زمینه فعالیت من در قسمتهای طراحی، فرآیندهای ساخت، کنترل، تا حدودی زمینه‌های الکترونیکی و ناوبری است. 
در ساخت هواپیماهایی که تا به امروز فعالیت داشته‌ام موتورها و سیستم کنترل از راه دور پهپادها اکثراً خریدنی است، چون برای درست‌کردن آن به کارگاه‌های بزرگ نیازمند است و هزینه تمام شده آن خیلی بالا می‌رود، ولی طراحی کلی هواپیما، طراحی بدنه یا استراکچر و ساخت آن را کاملاً خودم انجام می‌دهم که مواد خام آن شامل چوب، آلومینیوم، فوم، یونولیت و در سطح‌های پیشرفته‌تر ترکیب پارچه شیشه و کربن به اضافه رزین است که در عمل به آن کامپوزیت گفته می شود.


- افراد علاقه‌مند چگونه باید وارد این رشته شوند؟
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به مراکز آموزشی یا در رشته دانشگاهی هوافضا به تحصیل این علم بپردازند. در حال حاضر بنده کلاس‌های هوافضا و رباتیک را در مجتمع ثاراله برگزار می‌کنم و علاقه‌مندان می‌توانند در هر مقطعی و خصوصاً مقطع دبیرستان در این کلاس‌ها شرکت کنند و با مسابقاتی که در سطوح کشوری برگزار می‌شود، مقام کسب کرده و آینده درخشانی برای خود رقم بزنند. کسانی که مقامهای اول تا سوم را دریافت می‌کنند، حتی بورس خارج از کشور می‌شوند.


- آیا ساخت و به پروازدرآوردن پهپاد نیاز به مجوز هم دارد؟
برای مناطق غیر ممنوعه خارج از شهر نیازی به مجوز نیست اما هواپیمایی که بخواهد در منطقه شهری یا مناطق پروازممنوع، پرواز کند باید حتماً گواهی صلاحیت پرواز داشته باشد. 


- چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
در حال حاضر مشغول آموزش هوافضا و رباتیک هستم اما با توجه به رشد روز افزون پهپادها و استفاده آنها در سطوح عام‌تر دنیا دوست دارم در آینده شرکتی دایر کنم که در آن پهپادهای حرفه‌ای‌تر با کارایی‌های مختلف بسازم تا برای کارهای نظامی و کشاورزی استفاده شود. 


- تقاضای شما از مسئولین چیست؟
تا به حال چندین بار با آموزش و پرورش صحبت کرده‌ام، رزومه داده‌ام تا از این رشته حمایت کنند و بتوان کلاسهای آن را در کانونها و مراکز معتبر برگزار کرد تا هزینه‌ها پایین بیاید و دوستداران این رشته بتوانند در آن شرکت کنند اما هیچ حمایتی در این مورد نشده است. همچنین در شهرستان‌ها به دلیل کمبود مراکز آموزشی در زمینه‌های مختلف بچه‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های تخصصی هستند بسیار آسیب می‌بینند. متأسفانه در سطح شهرستان مدارس حمایت کمی از این قبیل آموزش‌ها می‌کنند و تمام تلاش خود را در زمینه کنکور انجام می‌دهند ولی به نظر من بهتر است بچه‌ها قبل از انتخاب‌رشته با اینگونه مهارت‌ها آشنایی کامل پیدا کنند تا در انتخاب رشته تحصیلی بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. چه بسیار افرادی که با رتبه‌های بسیار خوب وارد رشته‌هایی می‌شوند که عملاً علاقه‌ای به آن ندارند و نهایتاً منجر به ترک رشته یا بی‌میلی به آن می‌شود. همچنین آموختن مهارت‌های تخصصی قبل از ورود به دانشگاه منجر بالا رفتن سطح علمی فرد خواهد شد و آینده بسیار بهتری را برای شخص رقم خواهد زد. 


در خصوص گسترش فعالیت‌های پهپادی در شهرستان بنده چندین باربه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شهرداری و هلال احمر  رفتم و به این نکته اشاره کردم که با استفاده از پهپادها می‌توانند امور کاری خود را  با سهولت و دقت بیشتر انجام دهند اما خبری نشد.


- صحبت پایانی؟
اکثر مردم به دلیل اینکه رشته هوافضا تا به حال به صورت عملی در دانشگاه‌ها و مدارس پیاده‌سازی نشده است، فکر می‌کنند که این رشته یک رشته سطح بالا و محض دانشگاهی است، در صورتی که این گونه نیست و بچه‌ها می‌توانند به راحتی در کلاسهای این رشته شرکت کنند و آموزشهای لازم را ببینند و خودشان به راحتی مدل‌هایی با قابلیت پرواز را بسازند.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
آفرین به این نخبه نی ریزی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها