تعداد بازدید: ۱۶۱۹
کد خبر: ۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ - 2018 19 August
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: تکمیل باند دوم جاده نی‌ریز - قطرویه در گردنه خطرناک لای‌رز، در پیچ و خم اعتبار مانده است.

این بخش از کار، از پلیس راه نی‌ریز تا سه‌راهی مشکان، به عنوان فاز سوم این پروژه ملی است که خاکبرداری ١٨ کیلومتر از ١٩ کیلومتر آن انجام شده و حالا در مرحله بیس یعنی آخرین مرحله قبل از آسفالت قرار دارد.


جاده پر حادثه‌ای که همچنان تلفات می‌گیرد. انتظار می‌رفت بعد از تراژدی مرگ سربازان، این مسیر به تمام معنا رنگ و بوی ملی به خود گیرد و روند ساخت باند دوم آن با سرعت دنبال شود.


اما چندی است که اخباری ضد و نقیض، حکایت از توقف کار توسط شرکت پیمانکار پروژه یعنی سیویل تونل دارد. ظاهراً این شرکت مبلغ زیادی از دولت طلبکار است و به همین خاطر ماشین‌آلات راهسازی خود را از گردنه لای‌رز خارج شده است.


محمد یاراحمدی رئیس اداره راه و شهرسازی نی‌ریز می‌گوید: «تعدادی از دستگاه‌ها به دلیل نقص فنی منتقل شده‌اند و کار پیمانکار در سطح محدودتری ادامه دارد.»


وی البته به کاهش انگیزه پیمانکار به دلیل عدم دریافت مطالباتش نیز اشاره می‌کند. هرچند او از مقدار این مطالبات خبر ندارد، اما نماینده مجلس در گفتگو با ما، آن را حدود ٣٥ تا ٤٠ میلیارد تومان آن هم فقط بابت این پروژه می‌داند.


یاراحمدی از تلاش زیاد نماینده مجلس و فرماندار برای برگشت سرعت کار به گردنه لای‌رز خبر می‌دهد. منطقه‌ای که سخت‌ترین بخش کار است و به گفته او دغدغه مسئولان شهرستان هم روی تکمیل خطرناک‌ترین بخش مسیر متمرکز شده است.


هر چند تلاش ما برای مصاحبه با اورنگی مدیرعامل شرکت سیویل تونل به جایی نمی‌رسد، اما هاشمی رئیس کارگاه این شرکت از اتمام یک کیلومتر خاکبرداری مسیر تا یکی دو ماه آینده خبر می‌دهد. هر چند که به گفته وی، به دلیل وضع نامشخص اعتباری دولت، نمی‌توان گفت آسفالت آن چه زمانی انجام می‌شود.


این در حالی است که صمد بذرافشان رئیس سابق اداره راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای که در تیرماه سال گذشته با ما انجام داد، با اشاره به پیشرفت ٧٠ درصدی پروژه، از اتمام کار خاکبرداری مسیر تا پایان تابستان ١٣٩٦ خبر داد و اظهار امیدواری کرد کار آسفالت آن نیز تا پایان سال انجام شود.


هاشمی نیز تأخیر در پرداخت مطالبات و نبود نقدینگی را دلیل محدود شدن کار شرکت در نی‌ریز عنوان می‌کند تا به بیان خود به شرکت فشار نیاید و متضرر نشود. او البته می‌گوید بیشتر کار انجام شده و حتی در بخشهایی از آن امکان عبور اضطراری نیز وجود دارد.


اصغر مسعودی که ٢٢ فروردین ماه امسال در نطق خود در مجلس خطاب به وزیر راه، لزوم تکمیل هر چه سریعتر گردنه لای‌رز را تذکر داده بود، حالا از پیگیری خود برای از سر گیری سرعت پروژه‌های راهسازی در شهرستان نی‌ریز می‌گوید. نماینده مجلس عنوان می‌کند: «شرکت سیویل تونل هنوز تجهیزات ضروری خود را نبرده و با پیگیری که ما با وزارت راه و شهرسازی و اداره کل استان داشتیم، قرار شده حدود ٣,٥ میلیارد تومان فعلاً به آنها بپردازند تا کار ادامه پیدا کند.»


وی همچنین قرار است نشستی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته باشد. علاوه بر آن تلاش کند تا اعتباری نیز از وزیر نفت برای ادامه این پروژه بگیرد. پروژه‌ای که به دلیل کوهستانی بودن مسیر، کار زیادی روی آن انجام شده و بودجه زیادی نیز هزینه گردیده است. مسعودی امیدوار است در صورت تخصیص اعتبار، کار آسفالت آن هم تا پایان سال به اتمام برسد. 


این در حالی است که به گفته نماینده مجلس، وزارت راه بابت پروژه‌های راه شهرستان نی‌ریز، ‌ حدود ٥٠ تا ٦٠ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها