تعداد بازدید: ۱۴۶۰
کد خبر: ۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ - 2018 13 August
در نشست ستاد احیای تالاب‌های استان فارس مطرح شد؛
کلانتری گفت: احیای دریاچه بختگان راحت‌تر از دریاچه ارومیه است و ما برای تأمین بودجه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد به شرط آنکه طرحی جامع در این خصوص ارائه شود.

به گزارش شیرازه، عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور در نشست ستاد احیای تالاب‌های استان فارس با بیان اینکه دولت برای احیای دریاچه بختگان می‌تواند بودجه تأمین کند، اظهار داشت: مسئولان استان فارس به محوریت دانشگاه شیراز یک طرح جامع ارائه دهند تا موضوع را در هیات دولت دنبال کنیم.


وی با بیان اینکه برای انجام مطالعات نیز بودجه خواهیم داد، افزود: همان‌گونه که چندین میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه پول هزینه شد، برای احیای بختگان نیز خواهیم پرداخت به‌شرط آنکه یک طرح جامع ارائه شود.


کلانتری گفت: احیای دریاچه پریشان مانند دریاچه ارومیه قطعاً چندین سال طول خواهد کشید و نمی‌توان با برنامه‌های کوتاه و مقطعی به این مهم دست پیدا کرد، بنابراین در طرح مطالعاتی آن باید برنامه‌های پایشی حتماً لحاظ شود چراکه بدون برنامه پایشی بودجه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر احیای تالاب‌ها تأکید دارد، افزود: تجربه خوبی که برای دریاچه ارومیه لحاظ شد را باید برای دریاچه بختگان نیز اعمال کرد به‌طوری‌که تیمی از دانشگاه صنعتی شریف یک طرح مطالعاتی عالمانه «همه سونگر» را تهیه کردند و طبق آن طرح عملیات احیا آغاز شد و ادامه دارد.


معاون رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش مصرف آب و عدم توجه به صرفه‌جویی نیز گفت: متأسفانه غیر از افزایش مصرف و به تمسخر گرفتن سخنان محققان و دانشمندان در عرصه مصرف آب کاری نکرده‌ایم.


کلانتری افزود: در خشک شدن دریاچه ارومیه تنها 18 درصد تغییر اقلیم مؤثر بود و 82 درصد زیاده‌خواهی آدم‌ها و سیاست‌های غیرواقعی خائنانه نسبت به نسل‌های بعدی منجر به این فاجعه شد، چراکه فکر می‌کنیم هر چه هست باید خودمان مصرف کنیم.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور احیای دریاچه بختگان را با توجه به بودن تمام حوزه‌های آبریز در استان فارس راحت‌تر از دریاچه ارومیه که به 3 استان وصل است، دانست و افزود: شیراز با داشتن نیروهای متخصص دانشگاهی می‌تواند این امر مهم را سامان دهد و ما برای تأمین بودجه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و موضوع را نیز در هیات دولت مطرح می‌کنیم.


معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در طرحی که برای احیای تالاب‌ها در فارس تهیه می‌شود باید دقت شود که تمام حوزه‌ها از قبیل اشتغال، مقدار آب برداشتی، کشت جایگزین و... دیده شود چراکه این برنامه احتمالاً یک برنامه چند هزار میلیارد تومانی خواهد بود که چندین سال به طول خواهد انجامید.


وی با بیان اینکه دولت آمادگی لازم برای تأمین منابع مالی برای احیای دریاچه بختگان را دارد، تصریح کرد: پول به‌اندازه کافی وجود دارد اما برای دریافت آن باید برنامه مصوب داشت که ما از استاندار فارس می‌خواهیم که این برنامه مصوب را هرچه سریع‌تر نهایتاً تا پایان مهرماه به ما ارائه کند تا در فصل بودجه به آن رسیدگی شود که در غیر این صورت به سال آینده موکول خواهد شد.


برنامه جامع احیای تالاب‌های فارس تدوین می‌شود


استاندار فارس نیز در این نشست آمادگی مدیریت ارشد استان برای تدوین برنامه ای جامع در راستای احیای تالاب‌ها را اعلام و اظهار کرد: تدوین این برنامه با کمک دانشگاهیان و متخصصان استان به عنوان اولین دستور کار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می‌شودو به دانشگاه شیراز ماموریت می دهیم تا طرح جامع در این زمینه تدوین شود.


وی خاطر نشان کرد: تا کنون اقدامات و مطالعاتی در این زمینه با همکاری متخصصان و دستگاه های اجرایی ذیربط انجام شده که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند در شکل گیری برنامه جامع موثر باشد.


نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست نگرانی های موجود در حوزه بحران آب و وضعیت تالاب ها در استان فارس را در جلسه هیات دولت مطرح کند و افزود: انتظار ما این است تا تهیه طرح جامع احیای دریاچه پریشان، طرح‌های موجود را دولت بررسی کند و طبق آن بودجه لازم را اختصاص دهد و موضوع را محدود به طرح جامع نکند.


مکانیزم‌های تشویقی در مدیریت بحران آب به کار گرفته شود


تبادار با اشاره به وضعیت بحرانی خاک، توجه به این موضوع در کنار حل بحران آب را بسیار مهم دانست و یادآور شد: سالانه ۲ میلیارد تن فرسایش خاک اتفاق می افتد که این میزان سه برابر متوسط جهانی است و ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بحران خاک به کشور تحمیل می شود.


نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: امروز با کف شکنی چاه ها آب با کیفیت نامطلوب از اعماق زمین برداشت می شود که سبب شوری خاک شده و زمینه از بین بردن خاک را مهیا می کند یعنی هم لطمه به منابع آب وارد می شود و هم خاک به نابودی کشانده می شود.


تبادار افزود: با توجه به تداوم خشکسالی آب تجدید پذیر ما با برداشت از این منابع هیچ همخوانی ندارد و روز به روز بحران را رو به روی خود میبینیم؛ در نتیجه برای مقابله با بحران باید برنامه ای داشته باشیم که جزییات آن از نظر هزینه ای، مطالعاتی و اجرایی و اثربخشی به وضوح مشخص شده باشد.


وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان در مقابله با بحران آب تنها سیستم های تنبیهی همچون پر کردن چاه‌های غیرمجاز را ملاک عمل قرار داد، اظهار کرد: مکانیزم‌های تشویقی نیز در کنار برنامه‌های الزامی باید در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار داده شود.


باید زمینه تامین معاش کشاورزان فراهم شود


استاندار فارس گفت: سال‌های زیادی طول کشیده تا ناهنجاری‌ها در حوزه آب ایجاد شود و امروز اگر می‌خواهیم به حل این ناهنجاری ها بپردازیم، نمی توانیم تنها به بحث تنبیهی و پرکردن چاه ها توجه کنیم قطعا این موضوع نیز بخشی از کار است اما باید زمینه را برای تامین معاش مردم فراهم کنیم.


تبادار با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی جامع و نگاه همه جانبه به امور زمینه عبور از بحران آب و احیا تالاب‌ها را فراهم خواهد کرد، یادآور شد: دریا چه ارومیه بر اساس انجام کارهای چند جانبه ای مانند پر کردن چاه های غیر مجاز، تدوین نظام کشاورزی دقیق، وارد کردن آب به دریاچه و سایر اقدامات همسو از بحران و مخاطره خارج شده است.


وی اختصاص وام های کم بهره به ساکنان اطراف دریاچه‌ها از جمله اقدامات تشویقی دانست که میتوان برای تامین معاش غیر کشاورزی و یا کشاورزی دنبال کرد.


نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: همچنین با تامین اعتبار برای احداث تصفیه خانه های فاضلاب می‌توان آب و پساب را به چرخه بهره وری آب کشاورزی و صنعتی برگرداند که در این زمینه مدیران دستگاه های اجرایی باید راهکارهای برون رفت از بحران را ارایه دهند.


تبادار همچنین با تاکید بر لزوم دستیابی به راهکارهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای حل بحران آب در استان اظهار کرد: مدیریت استان باید بتواند از این راهکارها به عنوان یک نقشه راه استفاده کند.


وی با بیان اینکه در گذشته دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صنعت و معدن ، آب منطقه ای و سایر دستگاه های مرتبط با امر آب عملکرد های جزیره ای داشتند، یادآور شد: در جلسات متعدد همه این دستگاه ها متقاعد شده اند که سرنوشت کشاورزی، صنعت، منابع طبیعی و... به آب گره خورده و باید آنچه انجام می‌شود در راستای برنامه ای هماهنگ و مشترک باشد.


استاندار فارس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب استان در کشاورزی به کار گرفته میشود و ۸۰ درصد از این آب را سفره های زیرزمینی تامین می‌کنند، بر لزوم مدیریت مصرف آب و تغییر الگوی کشت و تامین معاش غیرکشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: برای حل بحران آب هم برنامه، هم پشتوانه مالی و هم اعتماد و باور عملیاتی نیاز است.


کیفیت آب‌های زیرزمینی فارس در معرض تهدید است


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در این جلسه با تصریح اینکه کیفیت آب‌های زیرزمینی استان در معرض تهدید است و به سمت شور شدن سوق پیدا کرده، خاطرنشان کرد: این مهم زنگ خطری جدی و غیرقابل برگشت است.


حمیدرضا دهقانی به آخرین وضعیت منابع آبی استان طی سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: 38 درصد از استان فارس در بخش فلات مرکزی قرار گرفته که شدیدترین خشکسالی‌های کشور در این منطقه حاکم شده است.


وی میانگین بارندگی‌های 49 سال اخیر استان فارس با احتساب خشکسالی‌ها را حجمی معادل 337 میلی‌متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان بارش در 20 سال اخیر به 265 و در میانگین بلند مدت به 235 میلی‌متر رسیده است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: در حالی‌که حجم بارش‌ها در یک شرایط نرمال 38 میلیارد مترمکعب پیش‌بینی می‌شود اما وضعیت استان فارس متفاوت است.


دهقانی تعداد آبخوان‌های دارای شبکه پایش را 135 و آبخوا‌ن‌های دارای افت نسبت به دوره اندازه‌گیری را 122 اعلام کرد.


وی همچنین به تغییرات بارندگی سالانه استان اشاره و خاطرنشان کرد:‌ در بلندمدت کل استان فاس در سال 97 بارش کمتر از متوسط را داشته اشت. 5.5 میلیارد کل آب تجزیه‌پذیر فارس بوده که امسال تنها 2.5 میلیارد مترمکعب کسری در مخازن داریم.


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس به وضعیت سالانه استان در استفاده از آب‌های زیر زمینی هم اشاره و با بیان اینکه سهم برداشت فارس از منابع زیرزمینی 79 درصد است، گفت: این در حالی است که متوسط کشوری حدود 50 درصد تخمین زده می‌شود.


دهقانی به ورودی سدهایی مانند سیوند و ملاصدرا هم اشاره و با بیان اینکه ورودی این دو سد هم‌اینک صفر است، اظهار کرد: حجم آبی که در سدها نگه داشته شده تنها برای تامین آب شرب مناطق است.


فارس 10 درصد از کل محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است


محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه حدود 34 درصد از جمعیت این استان روستایی است، گفت: فارس حدود 10 درصد از کل محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و در این حوزه رتبه سوم تولید گندم، رتبه دوم تولید مرکبات و رتبه دوم تولید گوشت قرمز را در کشور دارد.


وی با تصریح بر این نکته که غالب استان فارس دچار خشکسالی‌های شدیدی است، عنوان کرد: به طور متوسط سالانه بیش از 600 میلیون مترمکعب کاهش حجم مخازن داریم.


فرسایش خاک و خشکیدگی درختان بلوط


مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با بیان اینکه بیش از 60 درصد عرصه استان مرتعی و 9 درصد از مساحت آن را بیابانی و 18 درصد را جنگلی تشکیل داده است، گفت: اقدامات انجام شده در حوزه آبخیز طی دو سال گذشته تاکنون با محوریت حفاظت بوده است.


وی جلوگیری از فرسایش خاک را یکی از مسائل مهمی عنوان کرد که در بحث حفاظت مدنظر قرار دارد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این مهم در موضوع حفاظت نیز با چالش جدی تخریب و تصرف روبه‌رو هستیم که بخشی از آن به خشکیدگی درختان حوزه زاگرس با گونه مشخص بلوط بر می‌گردد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه آتش‌سوزی نیز جمله از بحران‌هایی است که در سال‌های اخیر سعی شده با کمک مردم محدود شود اما باز هم خسارت ناشی از آن‌ها جبران ناپذیر است، گفت: بذرکاری در مناطق بومی یکی از اقدمات بسیار خوبی بوده که جهت جلوگیری از آتش سوزی‌های گسترده با همکاری مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد انجام شده و همچنان در دستور کار قرار دارد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها