تعداد بازدید: ۱۴۵۳
کد خبر: ۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ - 2018 13 August
سرمقاله
امین رجبی سردبیر

هفته پیش روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم. 
به همین مناسبت جمعی از مردم و مسئولان با برگزاری جلسه، ارسال پیام، حضور چهره به چهره، و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به خبرنگاران تبریک گفتند و زحمات آنان را ستودند. لذا از طرف خود و همکاران رسانه‌ای از همه مردم عزیز، مسئولان گرامی و مخاطبان ارجمند سپاسگزاری می‌کنم.


کار خبرنگار همانطور که از نامش پیدا است خبر رسانی است و روشنگری و شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی. او وظیفه دارد خبررسانی کند و هدفش در نهایت این است که مردم زندگی بهتری داشته و رنج‌هایشان کمتر باشد.


این روزها فساد در همه لایه‌های جامعه ریشه دوانده و زندگی را بر مردم سخت کرده. همین فسادهای گسترده موجودیت نظام را به خطر انداخته  و مردم را نگران آینده کرده.


مفسدان و اختلاس‌گران خوراکشان در فضای غبارآلود و تیره و تار است و ماهی از آب گل‌آلود ‌می‌گیرند. اگر فضا روشن، شفاف و زلال باشد جایی برای عرض‌اندام آنان نیست چون می‌دانند که اگر دست از پا خطا کنند، همگان می‌فهمند و رسوا می‌شوند. می‌دانند که ظاهر‌فریبی، عوام‌فریبی و ریاکاری تأثیرندارد  و کسی فریب آنان را نمی‌خورد.


اگر امروز کشور دچار این فسادها است، نشان از این دارد که یا خبرنگاران کم‌کارند و یا نمی‌گذارند رسالتشان را خوب انجام دهند؛ هرچند نباید از دیگر عوامل فساد نیز غافل شد.


به نظر می‌رسد ما خبرنگاران، هم خود کم می‌گذاریم و هم دست‌هایی نمی‌گذارند کار اصلی خود را انجام دهیم. هم خود مانع بوده‌ایم و هم مانع داشته‌ایم.         

            
جامعه امروز و فسادها و تباهی‌های آن حاصل همین کم‌کاری‌ها و موانع است. ٢٠ سال پیش با روی کار آمدن دولت اصلاحات امیدهای تازه‌ای ایجاد شد و رسانه‌ها رونق گرفتند. اما بلافاصله دست‌هایی وارد شدند و مطبوعات را فله‌ای بستند. امروز همان دستها در زنجیر است و خود به جرم فساد گرفتارند. این خود برای همگان نشانه است و راه نجات این سرزمین هم پید است. باید سنگها آزاد باشد و سگها بسته. باید زبان و قلم برای مبارزه با فساد نلرزد و دلها قرص و محکم باشد. باید هر کس فسادی را افشا کرد، قدر بیند و بر صدر نشیند.


متأسفانه این دستور امام علی(ع) که با صراحت می‌فرماید کارگزار خیانتکار را رسوا کنید و به جامعه معرفی نمایید،  در عمل به فراموشی سپرده شده است.


امام علی(ع) با قاطعیت به استاندار منصوبش مالک اشتر نخعی دستور می‌دهد:
«و هرگاه یکی از آنها (کارگزاران تو) دست به سوی خیانت دراز کند و مأموران مخفی ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند به همین مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن و مجازاتِ بدنی را در حق او روا‌ دار و به مقداری که در کار خود خیانت کرده کیفر ده سپس وی را در مقام خواری بنشان و داغ خیانت را بر او نه و قلاده اتهام تهمت را به گردنش بیفکن».
اگر اینگونه شود، می‌توان امید داشت که جامعه رو به اصلاح می‌رود.


امید که چنین شود


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها