تعداد بازدید: ۲۵۵۴
کد خبر: ۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱ - 2018 28 July
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: برای تامین کالاهای اساسی مثل برنج، مرغ، تخم‌مرغ و غیره هیچ نگرانی در استان فارس وجود ندارد و هر جا در زمینه کالاهای اساسی مشکل پیش آید بلافاصله وارد عمل می‌شویم.
نگرانی برای تامین کالاهای اساسی در استان فارس وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی همتی پیش از ظهر امروز در گردهمایی روسای اتاق اصناف و روسای ادارات صنعت و معدن شهرستان‌های فارس با بیان اینکه در سطح استان فارس نیاز به همدلی و استراتژی واحد داریم، اظهار داشت: از سویی چون متولی تولید هستیم نظارت بر کار تولیدکنندگان، رسیدگی به مشکلات آنها در زمینه حمل و نقل کالا، تامین مواد اولیه، قیمت تولیدات و غیره نیز بر عهده ماست و از سوی دیگر بخشی از کنترل بازار بار دیگر به سازمان صنعت و معدن واگذار شده و مسئولیت دبیرخانه‌ای آن بر عهده سازمان صنعت و معدن است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی احتکار مشکل‌ساز خواهد شد، عنوان کرد: برای تامین کالاهای اساسی مثل برنج مرغ و غیره در استان فارس هیچ نگرانی وجود ندارد و هر جا در زمینه کالاهای اساسی مشکل پیش آید بلافاصله وارد عمل می‌شویم.

همتی با بیان اینکه به دلیل مشکلات ارزی نگرانی‌هایی برای تامین مواد اولیه کارخانه‌ها وجود دارد که باید سریعا برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: توزیع لاستیک سنگین با قیمت مصوب بر عهده عاملین مجاز سازمان صنعت، معدن و تجارت سپرده شده بنابراین انجام این کار به مدیریت شهرستانی، استانی و کشوری نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر واحد تولیدی و کارخانه‌ای در شهرستان‌ها دچار مشکل است روسای شهرستان‌ها به مرکز استان اطلاع دهند تا به مشکل آنها رسیدگی شود، گفت: در پرداخت تسهیلات رونق تولید مشکلاتی با بانک‌ها داریم که با برگزاری نشست‌های هفتگی در حال رفع آنها هستیم البته استان فارس در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید وضعیت مناسبی دارد و در حال حاضر در این زمینه رتبه چهارم کشور است.

  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه در حوزه پرداخت تسهیلات روستایی نیز گرفتاری‌هایی وجود دارد، افزود: بانک‌ها باید طرح‌ها را بررسی کنند و تسهیلات را به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی پرداخت کنند زیرا هدف ما از پرداخت این تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار در روستاها است و نمی‌خواهیم در آینده با عده‌ای روستایی بیکار و بدهکار روبه‌رو شویم.

 وی با تاکید بر اینکه امسال باید واحدهای صنفی بدون پروانه که مالیات و حق و حقوق دولت را پرداخت نمی‌کنند ساماندهی شوند، اظهار داشت: برای نظارت بر بازار از نیروهای آشنا به کار و دارای انگیزه استفاده شود که بتوانند بازار را کنترل کنند نه اینکه خودشان عامل برهم زدن بازار و تنش در بازار باشند.

فضای مجازی آرامش را از بازار گرفته است

سید محمود هاشمی، رئیس اتاق اصناف فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه دیگران بازار را برهم‌زده‌اند اما مسئولان آرامش بازار را از ما می‌خواهند، اظهار داشت: فضای مجازی آرامش را از بازار گرفته است و خوشبختانه در بازگرداندن آرامش به بازار موفق بوده‌ایم البته در برخی جاها نیاز به همکاری مسئولان داریم.

وی با بیان اینکه جریمه مشکلاتی که در تولید، توزیع و پخش کالاها وجود دارد واحد‌های صنفی باید پرداخت کند و متاسفانه مسئولیت آن  مستقیما متوجه ما است، عنوان کرد: اگر اصناف عقب‌نشینی کنند افراد مجازی و غیرمجازی بازار را تصرف می‌کنند و ما باید جلوی این حرکت‌ها بایستیم.

هاشمی با بیان اینکه از ابتدا قرار نبود فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای کوچک ایجاد شود زیرا بازار آنها گنجایش ندارد و منجر به نابودی فروشگاه‌های کوچک می‌شود اما در حال حاضر در برخی از شهرهای زیر 100 هزار نفر نیز شاهد ایجاد این فروشگاه‌ها هستیم، تاکید کرد: در شهرهای زیر 100 هزار نفر باید در مقابل فروشگاه‌های بزرگ از واحدهای صنفی خرد مراقبت شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس بیان کرد: برای کاهش پرونده ارجاعی به دادگاه‌ها به زودی واحد داوری در اتاق اصناف شیراز راه‌اندازی می‌شود و امید است که در اتاق اصناف شهرستان‌ها نیز این واحد راه‌اندازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از 800 میلیون تومان اعتباری که برای هزینه‌های بازرسی به کل کشور اختصاص یافته تنها 40 میلیون تومان سهم استان فارس بوده است، گفت: 50 درصد این سهم به اتاق اصناف مرکز استان می‌رسید و مابقی باید در شهرستان‌ها توزیع می‌شد اما متاسفانه این مبلغ آنقدر ناچیز بود که اتاق اصناف مرکز استان از دریافت آن صرف‌نظر کرد و کل مبلغ در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

عرضه مرغ منجد تنظیم بازار به زودی در استان فارس آغاز می‌شود

محمدابراهیم صداقت، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه نظارت و بازرسی بازار  شرایط خاصی پیش‌ آمده و بازار نیاز به نظارت و کنترل جدی دارد، اظهار داشت: با زور، اعمال قهرآمیز و پلمب کردن واحدهای صنفی بازار تنظیم نمی‌شود بلکه با تدبیر باید بازار را تنظیم کرد.

وی با بیان اینکه خطاب به روسای ادارات صنعت و معدن شهرستان‌های فارس گفت: اگر از ناحیه فرمانداران و یا مقامات شهرستان برای برخوردهای قهرآمیز با واحدهای صنفی تحت فشار هستید با هماهنگی با مدیران استانی این مشکل را برطرف کنید.

صداقت با بیان اینکه در مرکز استان فارس برای بالا بردن سرعت در نظارت‌ بر بعضی از صنوف شهر را به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم و مسئولیت نظارت بر هر کدام از قسمت‌ها برعهده بازرسان سازمان صنعت و معدن و بازرسان اصناف است، خاطرنشان کرد: این کار به معنی تداخل در کارها نیست بلکه برای هماهنگی بیشتر و جلوگیری از دوباره‌کاری این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی به‌کارگیری ناظران افتخاری تا فردا به ادارات شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: ناظران افتخاری به صورت نامحسوس بر بازار نظارت کرده و تخلفات را گزارش می‌کنند و اگر در جایی نیاز به حضور ناظر و تشکیل پرونده باشد باید ناظران رسمی وارد کار شوند.  

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه هرگونه کمبودی در شهرستان وجود دارد بلافاصله به مرکز استان اعلام شود و وضعیت بازار شهرستان‌ها نیز باید به‌طور مستمر به ما گزارش شود، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم در بازار تنش ایجاد شود زیرا ما امروز در بازار نیاز به آرامش داریم.

وی افزود:  اگر تخلفی از سوی اصناف صورت گرفته در صورتی که قابل اصلاح است با راه‌های پیشگیرانه حل شود اما اتاق اصناف نیز دفاع غیرمنطقی ار اصناف نداشته باشد و اگر تخلفی محرزی صورت گرفته با قاطعیت برخورد شود.

صداقت با بیان اینکه بحث اصلی ما در بازار عرضه لاستیک سنگین است که باید با عرضه خارج از شبکه برخورد شود، افزود: اگر واحد صنفی لاستیک را در انبار ذخیره کرده و در فروشگاه خود عرضه نمی‌کند پرونده احتکار برای آن صادر شود.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر به دلیل مشکلاتی که جوجه‌ریزی مرغ وجود داشته قیمت گوشت مرغ افزایش یافته است که با عرضه مرغ منجمد قیمت‌ها متعادل خواهد شد، عنوان کرد: به اندازه کافی گوشت مرغ منجمد در استان ذخیره شده و برای کنترل و تنظیم بازار در چند روز آینده در تمام شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه تمام انبارهای استان فارس موظف به اعلام ماهانه موجودی خود هستند و برای جلوگیری از احتکار کالاها، انبارهای جدید نیز باید شناسایی شوند، گفت: در حال حاضر سیاست ما در برخورد با قاچاق برخورد با واحدهای صنفی خرد نیست بلکه به دنبال برخورد با واردکنندگان، قاچاقچیان اصلی و  انبارهای ذخیره کالای قاچاق است.

اتحادیه فرش استان فارس تشکیل می‌شود

وحیدرضا محمود‌زاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه با هماهنگی لازم با مرکز ملی فرش و برگزاری جلسات با تشکل‌های مربوطه در مورد تشکیل اتحادیه فرش استان فارس به جمع‌بندی رسیدیم، اظهار داشت: البته برای تشکیل اتحادیه باید تعداد اعضا به حد نصاب برسد و امیدواریم تا پایان مردادماه این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه بیشترین انرژی که از ما گرفته می‌شود در بحث برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا است، عنوان کرد: به دنبال درخواست اصناف و نامه‌نگاری‌های که با وزارت انجام شد برای حمایت از اصناف برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ممنوع اعلام شد بنابراین انتظار داریم که اصناف در این زمینه پای کار باشند.

در بازار با گرانی کالاها روبه‌رو هستیم نه گرانفروشی

مجید کشاورز، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فسا نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به شرایط بازار ارز قیمت کالا‌ها افزایش یافته اما مردم این افزایش قیمت را از چشم می‌بینند و نوک پیکان انتقادات به سمت ما است، اظهار داشت: گرانی و گران‌فروشی دو مقوله متفاوت است و ما در حال حاضر با گرانی در بازار روبه‌رو هستیم که این موضوع ربطی به اصناف و واحدهای صنفی ندارد که ما بتوانیم با آنها برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت کالاها در حال افزایش است و ما روزانه قیمت 50 قلم کالا را رصد کرده و به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنیم، گفت: در این شرایط که اصناف تمام فشارها را تحمل می‌کنند جای برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نیست زیرا این نمایشگاه‌ها فقط به دنبال کسب سود هستند و به فعالیت واحدهای صنفی لطمه وارد می‌کنند.   

رئیس اداره صنعت و معدن فسا با بیان اینکه چندین سال است که نرخ نانوایی‌ها افزایش نیافته و این در حالی است که هزینه‌ها بیمه، هزینه کارگری و دیگر هزینه‌های این واحدهای صنفی افزایش یافته است، گفت: باید در این زمینه دستورالعملی صادر شود که واحدهای خبازی بیشتر از این دچار ضرر و زیان نشوند.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت مصوب کشوری شیر خام اعلام نشده اما کارخانه‌های محصولات لبنی به صورت خودسرانه قیمت کالاهای خود را بالا برده‌اند، گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال کوتاهی می‌کنند به طور مثال در شهرستان فسا 28 طرح به بانک‌ها معرفی شده اما هنوز پاسخ درستی به طرح‌های پیشنهادی داده نشده است.

کشاورز با بیان اینکه عدم ثبت مشخصات نیروی اماکن عمومی انتظامی در سامانه برای انجام پلمب واحدهای صنفی یکی از مشکلات ما است، افزود: واحدهای صنفی بدون پروانه مهمان‌ نا‌خوانده بازار هستند که بدون کمک نیروی انتظامی نیز نمی‌توان با آنها برخورد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها