تعداد بازدید: ۱۹۲۹
کد خبر: ۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ - 2018 14 July
آیت‌ا... فقیه در مراسم نماز جمعه:
امام جمعه نی‌ریز با بیان این که اعضای معدن فرهنگیان هیچ سودی نکردند، گفت: متأسفانه سرمایه آنها هم سوخت شد.
عابد نعمتی، هورگان: آیت‌ا... سیدمحمد فقیه در خطبه‌های نماز جمعه 22 تیر، به متضرر شدن شمار زیادی از فرهنگیان عضو تعاونی معدن فرهنگ اشاره کرد و گفت: «در شهر کوچکی مثل نی‌ریز یک معدن نامرغوب را به بیش از 2 هزار معلم می‌دهند و بعدش هم تبدیل می‌شود به خاکروبه و پولهایشان از دست می‌رود.»

ایشان اضافه کرد: «آیا این رسم اسلام و قانون است؟ چرا جواب نمی‌دهند؟ چرا مسئولان صنعت و معدن نظارت ندارند؟ چرا از وزارتخانه نمی‌آیند تحقیق کنند و جلوی تضییع حق آنها را بگیرند؟ فرهنگیان تقاضای زیادی ندارند؛ فقط می‌خواهند حقشان را بدهید. آنها از معدن سودی که نبردند هیچ؛ همه سرمایه‌اشان هم سوخت شد.»

اشاره آیت‌ا... فقیه به تجمع عده‌ای از فرهنگیان زن و مرد در جلوی در مصلای نماز جمعه بود که به فروش لاشه‌های ضایعاتی معدن فرهنگ به وسیله بهره‌بردار اعتراض داشتند و خواسته‌اشان را روی پلاکاردهایی چنین نوشته بودند:

«سنگهای ضایعاتی ما مفت تولید نشده که رایگان از دست برود.»

«سنگهای ضایعاتی قابل فروش، متعلق به 2350 سهامدار فرهنگی است.»

به گفته محمدعلی حمیدی رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی فرهنگ،  این شرکت با 2350 عضو توسط شرکتهای رنگین سنگ و سنگین رنگ در حاشیه قرار گرفته و سود حاصل از فروش سنگهای باطله به آنها پرداخت نمی‌شود. اتفاقی که قرار بوده از 4 سال پیش بیفتد و حاصل 17 سال فعالیت شرکت به آنها داده شود.

حمیدی گفت: «ما می‌خواهیم مجوز فروش باطله‌ها به طور مستقیم به ما داده و حساب گذشته هم کاملاً پرداخت شود.»

به بیان حمیدی اما زمانی که لاشه سنگها خریدار پیدا کرد، بهره‌بردار مدعی شد متعلق به او است و پس از اعتراض مدیران تعاونی معدن فرهنگیان و تشکیل جلساتی در فرمانداری، مقرر شد بخشی از درآمد حاصل از فروش سنگهای لاشه، به این تعاونی پرداخت شود که البته این تصمیم مورد رضایت مدیران تعاونی فرهنگ نبود. 

سهامداران شرکت معدنی فرهنگ در مرحله اول 940 و در مرحله دوم 580 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردند و گردش مالی شرکت هم حدود 8 میلیارد تومان بود که هزینه شد؛ اما چیزی جز دردسر برای فرهنگیان نداشت و حالا آنها می‌گویند می‌خواهیم مانده تولیدی که ارزش اقتصادی پیدا کرده مال خودمان باشد. مانده تولیدی که به گفته رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی فرهنگ بین 1 تا 2 میلیون تن است و شرکتهای بهره‌بردار بدون آن که زحمتی کشیده باشند، آن را تنی 8 هزار تومان می‌فروشند.

به بیان اصغر مسعودی نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی،  این خرده سنگهای باطله حالا پس از پودر شدن تبدیل به کربنات کلسیم می‌شود و در برخی موارد استفاده دارویی هم دارد.

او که در بین دو نماز سخنرانی می‌کرد،  از اعضای این شرکت به عنوان خانواده مظلوم فرهنگیان یاد کرد که زحمت این معدن را کشیده‌اند و حالا عده‌ای دارند باطله‌های سنگ را بدون هیچ زحمتی می فروشند.

مسعودی گفت: «قرار بوده ۴۰ درصد از درآمد حاصل از فروش باطله‌ها برای فرهنگیان باشد که هنوز تحقق پیدا نکرده است.»

وی با بیان این که اگر همه با هم باشند، ما اجازه نمی‌دهیم حقی از مردم ضایع شود، عنوان داشت: «من در نطق‌های مجلس این اعتراض را کردم که متأسفانه حق ما داده نمی‌شود و اکثر معدن‌داران تخلف دارند.»

به بیان وی، معنا ندارد که میلیون‌ها تومان درآمد معدن باشد؛ اما مردم در شهرستان نی‌ریز بخواهند در فقر زندگی کنند و خیابانها و کوچه‌هایشان خاکی باشد.

نماینده مجلس گفت: «اگر انسجام شما مردم و حمایت امام جمعه باشد، می‌توانیم بگوییم این حق ماست. من دبیر هیئت تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور هستم و به زودی گزارش بررسی‌ام را به مجلس ارائه خواهم کرد. »

*****

آیت‌ا... فقیه در ادامه خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به روز بهزیستی و تأمین اجتماعی گفت: «بهزیستی تا جایی که توان دارد، رسیدگی به معلولان، مستمندان و خانواده‌های ضعیف را در دستور کار قرار دهد و با آنها مهربانی کند. تأمین اجتماعی هم افراد شایسته را به کار بگمارد؛ کسانی که برخوردشان با مردم خوب باشد و آنها را تکریم کنند. این طور نباشد که تأمین اجتماعی فقط موقع پول گرفتن زرنگ باشد، اما موقع دادن مزایا به سختی این کار را انجام دهد.‌ »

امام جمعه نی‌ریز تصریح کرد: «مدیران کل حواسشان جمع باشد؛ چرا که من از اکثرشان گلایه دارم. برخی از مدیران خدمتگزار را بر می‌دارند و فرد شایسته‌ای جایشان نمی‌گذارند. مدیرانی که در کنار مدیریت به دنبال فعالیت اقتصادی هستند، به درد نمی‌خورند. متأسفانه کسانی سر کار می‌آیند که در کنار آن به جای مردم، به فکر منافع خود هستند. اینها را باید بفرستند دنبال کارشان و به جای آن، افراد صالح بفرستند که خدمتگزار جامعه باشند.»

نماینده مجلس هم در واکنش به این سخنان آیت‌ا... فقیه از مردم خواست تا اگر مدیری در شهرستان متخلف است، مستندات آن را به وی بدهند تا پیگیری کند.

خطیب جمعه نی‌ریز همچنین از تورم و گرانی در کشور گفت و اظهار داشت: «مسئولان مرفه لیاقت سرپرستی مستضعفان را ندارند؛ چرا که آنها فقر را درک نمی‌کنند. کمیته امداد باید به داد افراد بیچاره برسد. اما شاهدیم که 40 سال از انقلاب می‌گذرد و هنوز برنامه درستی نداریم تا از نیازمندان نام‌نویسی کنیم و حق فقرای نی‌ریز را بدهیم.»

عضو خبرگان رهبری افزود: «حرکت امام و قیام مردم برای نجات جامعه بود تا آزاد زندگی کنند، نفس بکشند و عزت داشته باشند.»

خطیب جمعه نی‌ریز با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان حافظ قوانین اسلام است. آنها بر قوانین مجلس نظارت دارند؛ در غیر این صورت، هرکس هرچه دلش خواست تصویب می‌کند.»

ایشان با اشاره به روز تجلیل از امامزادگان عنوان داشت: «حدود 8 هزار امامزاده در ایران داریم که نزدیک به ۱۰۰۰ تای آن در استان فارس است. ما باید از امامزادگان تجلیل کنیم؛ چرا که آنها قطب فرهنگی هستند.»






نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها