تعداد بازدید: ۱۵۴۷
کد خبر: ۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ - 2018 09 July
سرمقاله
محمد جلالی عضو شورای نویسندگان

فرض کنید که به یک هاپیرمارکت یا مغازه می‌روید و اقدام به خرید می‌کنید؛ بی‌تردید دو عدد همیشه مدنظر شماست: یکی قیمت کالا و دیگری تاریخ مصرف.


چندی پیش برای تهیه گزارش به یک کارخانه تولید تخم‌مرغ مراجعه کردم و در کمال ناباوری دیدم تاریخ‌هایی که بر روی تخم‌مرغ‌ها درج می‌شود ٢ روز جلوتر است! پرسیدم: چرا اینگونه است؟ اعلام کردند تا این تخم‌مرغ‌ها وارد چرخه توزیع شوند سررسید آنها خواهد رسید. هر چند گفته این کارخانه‌دار چندان اعتباری ندارد و بارها و بارها‌‌‌‌ دیده‌ایم که محصولاتی به بازار می‌آیند با تاریخ‌های نیامده!


اما آنچه که این روزها مورد بحث و جدل می‌باشد قیمت روی کالا است. قیمتی که اعتبارش را از دست داده و در واقع این قیمت، نرخ اصلی کالا نمی‌باشد.


در هایپراستارها اگر دقت کنید غالباً محصولات پایین‌تر از قیمت درج شده روی کالا، عرضه و به فروش می‌رسند و این فروش بی‌تردید برای آن هایپرمارکت یا مغازه‌دار سودآور هم خواهد بود. اما این عدد روی کالا چقدر اعتبار دارد؟


مسئولان اتاق اصناف، صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی این عدد را فاقد وجاهت می‌دانند و در بازرسی‌ها تنها قیمت فاکتور برایشان ملاک است. اما خط قرمز فروش از نظر مسئولان، قیمت روی کالا است. خط قرمزی که گویا جابه‌جا شده و حالا برخی از کالاهای عرضه شده همچون روغن، برنج، مواد شوینده و... بیشتر از قیمت روی کالا به فروش می‌رسد!
یکی از هایپرداران در پاسخ به این سؤال که چرا برخی کالاها بیشتر از قیمت روی آن به فروش می‌رسد گفت:‌ در این شرایط نابهنجار اقتصادی قیمت کالاها به روز می‌باشد و عملاً یک کالا که در نوع، برند و وزن یکی می‌باشد با چند قیمت مختلف در بازار به فروش می‌رسد و با توجه به اینکه قرار است دوباره خرید را انجام دهیم هر روز قیمت‌ها پرسیده می‌شود و اتیکت‌ها به روز می‌گردد و اگر به غیر از این باشد امکان ندارد بتوانیم خرید و فروش کنیم!


اما این سؤال مطرح است که وقتی کارخانه‌دار قیمت را بر روی کالا درج می‌کند این کار را با توجه به محاسبه نوسانات بازار انجام می‌دهد و عملاً قیمت تولید امروز با فردا احتمالاً متفاوت خواهد بود و مغازه‌دار نباید به خودش اجازه‌ای دهد که از قیمت روی کالا عدول کند. 


در این شرایط نابسامان اقتصادی بی‌تردید مسئولان امر باید بیش از پیش فعال باشند و جلوی اینگونه بی‌نظمی‌ها را بگیرند.


موفق و پیروز باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها