تعداد بازدید: ۲۱۶۹
کد خبر: ۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ - 2018 28 June
بلوک معدنی در محدوده شماره 2 پهنه آباده - جازموریان به مساحت 600 کیلومتر مربع به مجتمع فولاد غدیر نی ریز واگذار شد .
به گزارش روابط عمومی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در مراسم واگذاری 15 بلوک در پهنه آباده - جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی که روز چهارشنبه ششم خرداد برگزار شد بلوک معدنی در محدوده شماره 2 پهنه آباده - جازموریان به مساحت 600 کیلومتر مربع به مجتمع فولاد غدیر نی ریز واگذار شد .

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در مراسم آغاز واگذاری 15 بلوک معدنی در پهنه آباده- جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی، 9 بلوک به 7 شرکت شامل معادن سنگ آهن احیای سپاهان، (بلوک های 1 و 7)، مشارکت شرکتهای کان‌آذین و سرمایه‌گذاری صدر تأمین (بلوک های10 و 14)، فولاد غدیر نی ریز (بلوک 2)، توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان (بلوک3)، بازرگانی بهبود تجارت آسیا (بلوک 5)، معین سبزه کاران طوس (بلوک 8)، مشارکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر (بلوک6) واگذار شد.

مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل ایمیدرو در این مراسم که با حضور شرکتهای بخش خصوصی انجام شد، گفت: این پهنه 5 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که در 4 استان کرمان، یزد، فارس و هرمزگان واقع است.

کرباسیان افزود: واگذاری بلوکهای اکتشافی، نخستین نتیجه برنامه اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربعی است که از سال 93 توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و شرکتهای بخش خصوصی شروع شد و این میزان اکنون به 270 هزار کیلومتر مربع رسیده است.

 وی ادامه داد: برنامه وسیع اکتشافی در حالی آغاز می‌شد که در برخی استانها، شرکتهای متخصص وجود نداشت و خوشبختانه شرکتهای اکتشاف با حضور متخصصان در مناطق اکتشافی شکل گرفت و درنتیجه، آنها تحت نظارت ایمیدرو فعالیت های اکتشافی خود را شروع کردند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به نخستین اقدام لنجلم شده در زمینه معادن زیر زمینی در منطقه ایران مرکزی تصریح کرد: در این منطقه یک شرکت داخلی، با 2 حفاری به عمق 1900 متر، توانست معدنی با حداقل 2 میلیارد تن ذخیره اکتشاف کند.

وی ادامه داد: از سال 93 تاکنون 200 هزار کیلومتر مربع ژئوفیزیک هوایی در نقاط مختلف کشور انجام شده و الان در 2 منطقه کرمانشاه و کردستان به وسعت حدود 5 هزار کیلومتر مربع برای شناسایی ظرفیتهای معدنی ژئوفیزیک هوایی انجام می شود.

سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در اکتشاف
کرباسیان با بیان این که ایمیدرو به رغم محدودیتهای بودجه‌ای، طی سال های 94 تا 96، با شرکت مس حدود 600 میلیارد تومان در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: با توجه به این که بخش خصوصی علاقه‌مند به کار سرمایه‌گذاری است، اما وارد ریسک کارهای بزرگی چون اکتشاف نمی‌شود، درنتیجه دولت ورود کرده و ریسک مورد نظر را می پذیرد.

کاهش ریسک
وی ادامه داد: وسعت پهنه آباده- جازموریان در ابتدای اکتشاف، 45 هزار کیلومتر مربع بوده که پس از انجام مراحل مقدماتی، ریسک آن به 5 هزار کیلومتر مربع کاهش یافت و 15 بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.

وی ادامه داد: اکنون 190 هزار کیلومتر مربع از 270 هزار کیلومتر مربع برنامه اکتشافی آزاد شده و در اختیار ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها است و آنها مکلفند آن را به بخش خصوصی عرضه کنند.

کرباسیان گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیتهای اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب های آزاد، آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه است.

وی ادامه داد: بخشی از نتایج حاصل شده از برنامه اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربعی، افزایش 500 میلیون تن سنگ آهن، 450 میلیون تن زغال سنگ، 21 میلیون تن بوکسیت، 40 تن طلا، 65 هزار تن عناصر نادر خاکی، 30 هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.

استفاده از متخصصان خارجی
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در برنامه اکتشافی مذکور، در کنار متخصصان داخلی، در برخی حوزه‌های اکتشافی، متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این که یکی از افتخارات عمده دولت، خروج از بنگاه‌داری طبق قانون اساسی است، گفت: البته این واگذاری‌ها به معنای این نیست که به غیراهلیت واگذار شود یا اینکه به نحوی باشد که مورد استفاده قرار نگیرد؛ بلکه اهلیت یکی از شروط اساسی واگذاری ها بوده است.


 

 

 

 

.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها