تعداد بازدید: ۱۷۲۲
کد خبر: ۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ - 2018 21 June

کمک‌های کمیته امداد تنها در همان شهر هزینه می‌شود و از نظر شرعی و قانونی این نهاد به هیچ عنوان مجاز نیست به دیگر شهرها کمک کند؛ چه برسد به فلسطین و لبنان.


فرزاد گودرزی در گفتگو با ما به شایعات مطرح شده در خصوص کمیته امداد پاسخ داد که در زیر می‌خوانید:

آیا این شایعه و شبهه که صدقات مردم به دیگر کشورها (فلسطین، لبنان) داده می شوددرست است؟
اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و از نظر شرعی و قانونی ما موظف هستیم که  صدقات مردم شریف نی‌ریز فقط در این شهر هزینه شود و حتی یک ریال در شهرستان‌های همجوار هزینه نمی‌شود .

صدقات در چه زمینه‌هایی و چطور به دست نیازمندان می‌رسد؟
هم اکنون صدقات توسط نیروهای تخلیه‌گر جمع‌آوری و روزانه به حساب مخصوص صدقات نزد بانک ملی واریز می‌شود و در پایان ماه تسهیم درآمد صورت می‌پذیرد که در نهایت در زمینه‌های مسکن، جهیزیه، درمان، وام کارگشایی و پرداخت هزینه آموزشی، خودکفایی و اشتغال ، پرداخت کمک‌های موردی و کمک‌های فرهنگی به حساب بانکی مددجویان تحت حمایت شهرستان نی‌ریز واریز می‌شود.

آیا روش دیگری برای پرداخت صدقات وجود دارد؟
همشهریان عزیز می‌توانند از طریق سامانه #٠٧١٢٨*٨٨٧٧* نسبت به پرداخت صدقات خود اقدام کنند. همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) در حال طراحی سیستمی است که مشترکان به طور خودکار نسبت به پرداخت صدقات از طریق سامانه سنا اقدام می‌نمایند که هم اکنون به طور آزمایشی در شهر شیراز و جهرم در حال اجرا می‌باشد و از شش ماهه دوم سال ١٣٩٧ بطور فراگیر در کلیه شهرستانها   اجرا می‌شود.   
                   
طرح اکرام ایتام و محسنین را که در کمیته امداد اجرا می‌شود، توضیح دهید؟


جهت حمایت از فرزندان یتیم (اکرام) و دیگر فرزندان زیر ١٨سال نیازمند (محسنین) این طرح اجرا می‌‌شود که با ثبت نام حامیان و معرفی این فرزندان به آن‌ها از طریق این خیرین بزرگوار ماهیانه مبالغی به دلخواه وتوانایی مالی حامیان پرداخت می‌شود. 


روش اجرا به این شکل است که در برنامه مخصوص اکرام حامیان ثبت‌نام و شناسنامه مخصوص برای آنها تعریف می‌شود. فرزندان یتیم و یا محسنین که تحت حمایت می‌باشند نیز در برنامه ثبت‌نام شده و حامیان محترم می‌توانند با وارد کردن شناسه خود نسبت به پرداخت تعهد اقدام نمایند.

آیا این مبالغ که در اختیار کمیته امداد است به حساب فرزندان واریز می‌شود؟


یک ریال از کمک‌های حامیان به حساب‌های امداد واریز نمی‌شود و از طریق سامانه‌ای که در بانک ملت شعبه قانی شیراز طراحی شده است مبالغ واریزی در کمترین زمان ممکن به حساب فرزندان واریز می‌شود. البته برخی از حامیان گرانقدر نیز با مراجعه به کمیته امداد از طریق دستگاه pos مخصوص اقدام به پرداخت می‌نمایند. 


ضمناً هر کدام از حامیان می‌توانند گزارش پرداخت‌های خود به حساب ایتام تحت سرپرستی خود را در هر زمان از واحد طرح اکرام این اداره دریافت کنند. 

آیا می‌توان از صدقات و یا کمک‌های پرداختی اطلاع پیدا کرد؟
بله، هرکدام از خیرین و یا مشترکین صدقات می‌توانند با مراجعه به کمیته امداد در کمترین زمان گزارش کمک‌های پرداختی و مبالغ صدقات خود را دریافت نمایند. کلیه حسابهای دولتی امداد، صدقات و اعانات پرداختی به این نهاد مرتباً از طریق نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سازمان مفید راهبر  رصد و نظارت می‌شود. 

نکته پایانی
در پایان لازم به ذکر است خدمت مردم خودمان عرض کنیم، صندوق‌هایی که به شما عزیزان تحویل داده شده یک نوع امانت می‌باشد و از محل بودجه بیت‌المال تهیه شده و می‌بایست به نحو صحیح از آن استفاده و نگهداری کنیم و آن را در دید عموم (به ویژه درمغازه‌ها و اماکن عمومی)جهت  استفاده دیگر افراد نیز قرار دهیم.


قبل از در اختیار گذاشتن صندوق صدقه خود به مأمور جمع‌آوری صدقات اطمینان حاصل نمایید فرد مراجعه کننده از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه کرده و دارای حکم مأموریت و کارت شناسایی باشد. 


در هنگام شمارش وجوهات درون صندوق صدقه خود توسط مأمور جمع‌آوری صدقات، خود یا یکی از اعضای خانواده شاهد و ناظر در امر شمارش باشید و در صورت مغایرت وجوهات شمارش شده با مبلغ درج شده در رسید الکترونیکی با ذکر نام و نام خانوادگی مأمور شمارشگر به حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی جهت پیگیری تماس حاصل فرمایید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها