تعداد بازدید: ۱۶۹۷
کد خبر: ۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰ - 2018 18 June
محمد جلالی- عضو شورای نویسندگان

امیر مهدی، محمد رضا، کیانا، اهورا، بهاره و... از جمله کودکان زیر ١٠ سال ایرانی بودند که در یک دهه اخیر خبر ربوده شدن، تجاوز و در برخی موارد قتل آن‌ها رسانه‌ای شد. 

در ابتدا با منتشر شدن هر کدام از این اخبار انگشت اتهام به سوی ربایندگان و قاتلان دراز می‌شود، مسئله‌ای که بحق است و باید مورد نکوهش و انزجار قرار گیرد اما در این بین نقش خانواده‌ها چیست؟

به نمونه‌هایی از این موارد توجه کنید:
- آتنا در ظهر ٢٨ خرداد ١٣٩٦ در حالی که برای یافتن آب آشامیدنی در خیابان‌های پارس‌آباد پرسه می‌زد مورد تجاوز و قتل قرار گرفت.

- بهاره کودک ٥ ساله که ١٢ خردادماه ١٣٩٧ در خمینی شهر برای خرید نان خانه را ترک کرده بود، ربوده شد و مورد تجاوز قرار گرفت.

آنچه مهم است و هدف این نوشتار اشاره به آن است غفلت خانواده‌ها است. گویا برخی از پدر و مادرها محیط بیرون از خانه را محیط خانه می‌دانند.

چندی پیش ساعت ٢:٣٠ ظهر در مسیر خانه کودکی سه ساله را دیدم که در آفتاب سوزان ظهر در بیرون از خانه و پشت درِ بسته مشغول پرسه زدن در کوچه بود و جالب آنکه هر از چند گاهی درِ خانه را می‌زد اما گویا اعضای خانواده صدای در زدنش را نمی‌شنیدند. مراجعه کردم و زنگ خانه را زدم و گفتم: این فرزند شماست؟ و آنها تأیید کردند.

گفتم: چرا فرزند را بیرون از خانه رها کرده‌اید و آنها بدون پاسخی تنها با تنبیه کودک او را به خانه بردند و جالب آنکه فردای آن روز باز هم مسئله، همانند روز قبل بود.

بی‌تردید اگر خدایی ناکرده این کودک ربوده شود همه ماجرا و پیکان اتهامات به سوی رباینده کشیده می‌شود و غفلت خانواده به دلسوزی، ابراز تأسف و همدردی سوق داده می‌شود در حالی که متهم اصلی این مسئله شاید قبل از وقوع حادثه، خانواده باشد.

والدین باید به عنوان اولین نگهبان کودکانِ خود در خانه و بیرون از منزل وظایف سنگین خود را ایفا کنند. تابستان در راه است و کودکان فارغ از درس و مشق، شاید تنها سرگرمی‌‌شان بازی با بچه‌های محله باشد و این حق طبیعی آنها‌ست اما برای دوری از ‌‌سایه مرگبار جانیانی که نمی‌توان اسم آنان را انسان نهاد و جلوگیری از تعرض آنان به کودکان بی‌پناه، باید مراقب بود. زمان‌های ظهر یا شبانگاه که خلوتی کوچه آزاردهنده است زمان حضور کودکان نیست و خانواده‌ها باید به این امر بسیار دقت نظر داشته باشند.

ضمن اینکه پدرها و مادران باید این را بدانند که کودکان ٥-٦ ساله را نباید برای خرید به بیرون خانه فرستاد حتی سوپرمارکتی سر کوچه!

البته خانواده‌ها باید آموزش‌هایی هم به بچه‌ها بدهند که یکی از آنها را در صفحه ٨ با تیتر«راه نجات کودکان از تعرض جنسی!» همین شماره می‌توانید، بخوانید. 

موفق و پیروز باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها