تعداد بازدید: ۲۷۷۵
کد خبر: ۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ - 2018 13 May
بر اساس اعلام اداره محیط‌ زیست هوای نی‌ریز در حالت ناسالم قرار داد. این خبر به روز می‌شود...
مهدی‌پور رئیس این اداره گفت: در آماری که ساعت 6:30 صبح به ثبت رسانده شده میزان آلودگی هوا 116 میکرون می‌باشد و در حالت ناسالم قرار دارد.

همچنین در ساعت 8:30 دقیقه میزان آلودگی هوا به 109 میکرون رسیده است. در ساعت 9:30 دقیقه میزان آلودگی هوا به 100 میکرون رسید.

این در حالی است که میزان آلودگی بسیار بیشتر به نظر می‌رسد.

وی توصیه کرد: کسانی که دچار تنگی نفس، بیماری‌های قلبی و عروقی، زنان باردار و کودکان از خانه خارج نشوند.

در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از تعطیلی مدارس دوره ابتدایی شهرستان شیراز خبر داد.

حسن فیاض پور در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: طی بررسی های انجام شده به دلیل گرد و غبار موجود در هوای شیراز، مدارس شهرستان شیراز در مقطع پیش دبستانی و دبستان امروز تعطیل شده است.

همچنین مدارس شهرستان‌های کازرون، ممسنی، فیروزآباد، جهرم، لامرد، مهر، سروستان، رستم، مرودشت و کوار امروز یکشنبه در نوبت صبح تعطیل است.

در مقابل ریز‌گرد‌ها چه کنیم؟

پارسینه: خوردن شیر کم چرب اثرات منفی ریزگردها را کاهش می‌دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن جراحان قلب، نارسایی‌های قلبی را مرحله‌ی بعدی آسیب‌های ناشی از ریزگردهای موجود در هوا پس از ناراحتی‌های دستگاه تنفسی دانست.

 دکتر محراب مرزبان افزایش غلظت ریزگردهای هوا تأثیر مستقیمی در قلب و بیماری‌های مربوط به آن ندارد و تأثیر آن دنباله‌ی اثراتی است که بر ریه و دستگاه تنفسی دارد.

این فوق تخصص جراح قلب افزایش فشار خون را ناشی از وجود ریزگردها در هوا دانست و گفت: اثراتی که ریزگردها بر اکسیژن مصرفی دارد برای بیماران تنفسی و به دنبال آن بیماری‌های قلبی مضر و خطرناک خواهد بود.

وی ادامه داد: با افزایش غلظت ریزگردها در هوا، درصد اکسیژن در خون شریانی کاهش پیدا می‌کند که موجب بروز مشکلات قلبی می‌شود. همچنین استرس‌های ناشی از آلودگی هوا، گرفتگی‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این جراح و فوق تخصص قلب به افراد توصیه کرد تا در روزهایی که درصد ریزگرد در هوا بیشتر می‌شود، فعالیت بدنی خود را به حداقل برسانند چرا که در غیر این صورت، افزایش فعالیت تنفسی را به همراه می‌آورد.

مرزبان در این رابطه افزود: افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قلب بوده‌اند، لازم است تا در معرض این ریزگردها قرار نگیرند یا در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

وی به مصرف برخی از مواد غذایی برای کاهش اثرات نامطلوب ریزگردها اشاره کرد و گفت: خوردن شیر کم چرب می‌تواند اثرات منفی ریزگردها را کاهش دهد و از ورود آن به خون جلوگیری کند.

شست‌‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت و مجاری تنفسی می‌تواند در پیشگیری از اختلالات تنفسی و حاد‌تر شدن وضعیت بیماران جلوگیری کند.


شاخص کیفیت هوا یا AQI چیست؟

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ی کیفیت هوا به کار می رود و نشان می‌دهد که هوای اطرافتان چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوید.

در تهران این شاخص برای ۶ آلاینده‌ی هوا اندازه‌گیری و روزانه گزارش می‌شود: منوکسیدکربن(CO)، ازن(O3)، دی‌اکسیدنیتروژن(NO2)، دی‌اکسیدگوگرد(SO2)، ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون(PM2.5) و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون(PM10). بالاترین شاخص در بین این شش مقدار، به عنوان شاخص کلی آن روز گزارش می‌شود.

اعداد شاخص کیفیت هوا چه معنایی دارند؟

محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است. مثلا شاخص 50 نشان‌دهنده‌ی هوای پاک با اثری خیلی کم بر سلامت عموم مردم است، اما شاخص 300 نشان‌دهنده‌ی وضعیت هوای اضطراری است.
شاخص 100 عمدتا نشان‌دهنده‌ی مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌گردد. مقادیر زیر 100 معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروههای حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم خواهد شد.
محدوده 0 تا 500 شاخص کیفیت هوا معمولا به شش محدوده‌ی زیر تقسیم می‌شود که هر کدام با یک رنگ هم مشخص می‌شوند:

خوب: AQI بين 0 و 50، رنگ سبز
کيفيت هوا رضايت‌بخش است و آلودگي هوا بي‌خطر يا کم‌خطر است.

متوسط: AQI بين 51 تا 100، رنگ زرد
کيفيت هوا قابل قبول است مگر برای تعداد بسیار کمی از افراد مثلا کساني که نسبت به ازن حساسيت ويژه اي دارند.

ناسالم براي گروه هاي حساس: AQI بين 101 و 150، رنگ نارنجی
در این محدوده هم احتمال تاثیر گرفتن عموم مردم کم است اما بعضي از افراد گروههاي حساس ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. مثلا افراد داراي بيماري ریوی، کهنسالان و کودکان در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ازن یا افراد دارای بيماري ريوي و قلبي در صورت مواجهه با این محدوده از آلاینده ذرات معلق.

ناسالم: AQI بین 151 و 200، رنگ قرمز
هر فردي ممکن است اثرات این محدوده از شاخص را بر سلامتی‌اش احساس کند. اعضاي گروههاي حساس ممکن است با اثرات جدي‌تری بر سلامت خود مواجه شوند.

خيلي ناسالم: AQI بين 201 تا 300، رنگ بنفش
هشداري براي سلامتي به حساب مي‌آيد و بدين معني است که هر کسي ممکن است با اثرات جدی‌تری بر سلامت خود مواجه شود.

خطرناک: AQI بالاتر از 300، رنگ ارغوانی
اخطاري جدي براي سلامت همه و اعلام وضع اضطراري است. در اين وضعيت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

















غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
عیبی نداره یک روز هم که شده نی ریز بشود مثل استان خوزستان.
مردم خوزستان همیشه از این مصبت ها دارند بچه سوسول ها
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
چرا مدارس تعطیل نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسئولش کیه
باران خاک داره میاد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها