تعداد بازدید: ۱۷۹۹
کد خبر: ۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵ - 2018 07 May
حضور مدیران استانی در همایش بزرگ شوراها
عسکر یاراحمدی/ نی‌ریزان فارس: همایش شوراهای اسلامی شهرستان نی‌ریز با حضور مدیران استانی و شهرستانی، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا در محل سالن آمفی‌ تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

مهمترین پروژه‌های عمرانی 
در این همایش ابتدا امیری فرماندار شهرستان نی‌ریز به نقش مهم و تأثیرگذار شورا در جامعه و کارهای عمرانی انجام شده در دولت اشاره کرد و گفت: در حوزه راه، کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است. بزرگراه شیراز- نی‌ریز - سیرجان، تعریض محور قطرویه به سمت رودخور، ساخت بیمارستان بزرگ نی‌ریز و آباده‌طشک و ساخت بیش از ده خانه بهداشت و شش درمانگاه، توسعه فضای آموزشی، تکمیل پروژه‌های ورزشی و سالن‌های روستایی و اختصاص هشت زمین چمن مصنوعی که هفته آینده پیمانکار آن مشخص می‌شود، انقلاب در گازرسانی به روستاها، تسهیلاتی  برای سیستم آبیاری نوین و احداث دو پاسگاه جدید و یک کلانتری از مهم‌ترین اقدامات عمرانی می‌باشد.


وی برگزاری ٥  انتخابات، صدور ١٣ هزار جلد سند برای اماکن روستایی،  کاهش نرخ بیکاری از ٧/١٤  درصد در سال ١٣٩٢ به ٧/١٠ درصد در سال ١٣٩٥، افزایش کشف قاچاق مواد مخدر(در سال گذشته ٥١٠٠ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال گذشته ٢٠ درصد افزایش داشته است) از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
وی به کمبود بارندگی و خشکسالی هم پرداخت و گفت: با توجه به کمبود منابع آبهای زیرزمینی انتظار داریم مردم در حوزه آب حساس شوند و کارهای فرهنگی برای بهینه سازی آن انجام شود.

مهمترین مشکلات
در ادامه نمایندگان بخش‌های شهرستان نی‌ریز مهمترین مشکلات  خود را بدین شرح اعلام کردند:


در ابتدا بقری نماینده  بخش پشتکوه گفت: واگذاری اراضی شیب‌دار برای اشتغال جوانان منطقه، لایروبی قناتها، پرداخت خسارت مالی ناشی از بارش تگرگ و پرداخت بیمه محصولات کشاورزی، اعطای تسهیلات به سیستم آبیاری تحت‌فشار برای اراضی فاقد سند مالکیت، جلوگیری از ورود حیوانات منطقه بهرام‌گور به مزارع کشاورزان، برقی نمودن چاه‌های کشاورزی و نداشتن آب سالم آشامیدنی، جابجایی برخی از پایه‌های برق از مهمترین مشکلاتی بخش پشتکوه می‌باشد.


بیگی نماینده بخش آباده‌طشک با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های هادی و مقاوم‌سازی گفت: علی‌رغم اینکه گامهای خوب و مؤثری در این رابطه برداشته شده اما طرح بهسازی در روستاها به کندی انجام می‌شود.


در روستای بسترم و خواجه‌جمالی باید بازنگری طرح صورت گیرد، چون قسمتی از ساختمان‌ها وارد محدوده محیط زیست شدند و از زیرساختهای لازم برخوردار نیستند. مشکل آب شرب، در روستاهای آباده‌طشک یکی دیگر از مشکلات ماست.


شاهسوندحسنی نماینده بخش مرکزی از مسئولان خواست که با تسهیلات کم‌بهره از کشاورزان حمایت کنند. سپس مهمترین مشکلات بخش مرکزی را بدین شرح اعلام کرد: صدور پروانه دام، واگذاری اراضی‌شیب‌دار، رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه، ایجاد فضای ورزشی، به کارگیری پنل‌های خورشیدی برای روستاهای منطقه و پیگیری گازرسانی به برخی از روستاها.
در ادامه بنی‌اسدی رئیس شورای بخش قطرویه مشکلات بخش قطرویه را این چنین بیان کرد: آب شرب در تمام روستاهای بخش قطرویه مشکل دارد. شبکه آب آشامیدنی در برخی از روستاها فرسوده است. توجه ویژه به زیرساخت‌ها و امکانات، تأمین ماشین‌آلات جهت کارهای عمرانی در برخی روستاها، گازرسانی به بخش قطرویه و ادامه جاده ارتباطی از بنه‌کلاغی به بندرعباس.


وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بخش قطرویه قطب تولید پسته در استان فارس و شغل اکثر اهالی کشاورزی است به دلیل کمبود آب، باغات در حال خشک ‌شدن هستند. کشاورزان خواستار انتقال آب از سدچشمه عاشق به باغها می‌باشند.


در ادامه لایقمند رئیس شورای شهر نی‌ریز اشاره‌ای به اصل ١٠٣ قانون اساسی کرد و گفت: شأن و منزلت شوراها باید حفظ شود. طبق قانون و اصول آن، استانداران، فرمانداران، بخشداران و مسئولان کشوری که از طرف دولت انتخاب می‌شوند باید با توجه به اختیارات شوراها ملزم به رعایت نظر شوراها باشند.


عزیزی رئیس شورای شهر آباده‌طشک از مسئولان خواست تا با ارباب‌رجوع برخورد مناسب داشته و با مردم دیدار حضوری بگذارند.


وی گفت: ماه‌هاست از طرق مختلف شورای شهر آباده‌طشک خواستار دیدار حضوری با یک مدیرکل می‌باشد که این امر هنوز بعد از هشت ماه، تحقق نیافته است.
عزیزی از فرماندار خواست برخی از جلسات شورای اداری را در خود بخش‌ها، برگزار کند. 


وی همچنین جاده قطرویه به گل‌گهر را  قتل‌گاه خواند و گفت: برای آن فکری کنید. برای درآمد پایدار شهرداری‌ها، تدبیری بیاندیشید. بهسازی مسکن مهر که قرار بود توسط بنیادمسکن  انجام شود، بلاتکلیف مانده است. ایجاد سردخانه میوه‌جات در شهر آباده‌طشک، راه‌اندازی نشدن پلیس‌راه آباده‌طشک، سنددار کردن زمین‌های شهر آباده‌طشک، مسائلی هستند که نیاز به پیگیری دارد.

چشمه عاشق می‌تواند آب شرب کل شهرستان نی‌ریز را تأمین کند
در ادامه این همایش دکتر مسعودی نماینده مجلس گفت: رکن تصمیم‌گیری کشور شوراها می‌باشند. شوراها جلوه و نماد مردم‌سالاری دینی هستند و برای پیشبرد برنامه‌های مختلف، از طریق همکاری شورا و مردم این امر امکان‌پذیر است.


شهرستان نی‌ریز یک ظرفیت و پتانسیلی دارد که هیچ بیکاری نباید داشته باشد. ما ظرفیتی مثل گل‌گهر در شهرستان نی‌ریز داریم. در بحث آب، سد چشمه عاشق می‌تواند آب شرب کل شهرستان نی‌ریز را تأمین کند و با نگاه کشاورزی و آبیاری نوین می‌توان کشاورزی را نجات داد و با اجرای طرح فاضلاب در شهر نی‌ریز که بالغ بر ٩٠ میلیارد تومان اعتبار دارد، می‌توان مشکل آب صنعت شهرستان نی‌ریز را تأمین کرد.


در ادامه این همایش مدیران کل پاسخ خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

حقابه کشاورزان از سد چشمه‌عاشق را پیگیری می‌کنم
ابتدا دکتر قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت:  بیش از ٥٠ درصد از فضای کسب و کار در کشور ما کشاورزی می‌باشد و مهمترین دلیل آن شرایط خوب اقلیمی، آب، خاک و هوای مناسب بوده است اما در چند سال اخیر مهمترین چالشی که ما داشتیم خشکسالی است. در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم علم را به حوزه مزارع بیاوریم و با استخدام کارشناسان مختلف اقداماتی جدی انجام دهیم.


وی اشاره‌ای به آبیاری تحت‌فشار کرد و گفت: مقدار ٨٥ درصد از آبیاری تحت‌فشار به صورت کمک بلاعوض داده خواهد شد و برای این امر دو موضوع اهمیت دارد، یکی  سند زمین که تصرفی نباشد و دیگری باید پروانه بهره‌برداری آب داشته باشد. آب محوری استراتژیک است و اولویت ما احداث گلخانه‌ها می‌باشند. وابستگی به آبهای زیرزمینی زیاد است که این امر باعث بیلان منفی در منابع آبی زیرزمینی شده است. اگر صنعتی در شهرستان نی‌ریز می‌آوریم باید صنعتی باشد که نیاز به آب کمی داشته باشد و از فاضلاب استفاده خوبی در این زمینه کنیم. 


برای لایروبی قنات‌ها و برقی کردن چاه‌های کشاورزی اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌ایم و تسهیلات ارزان‌قیمت در زمینه‌های مختلف برای بخش کشاورزی وجود دارد و با گرفتن اطلاعات لازم در زمینه سد چشمه عاشق پیگیر حقابه کشاورزان از سد چشمه‌عاشق خواهم بود.

٣٦ پروژه برای حل مشکل آب روستاهای نی‌ریز
در ادامه بوستانی مدیر کل آبفا روستایی فارس گفت:‌ تنها ٧/٢ درصد از آبهای جهان قابل استفاده به عنوان آب آشامیدنی هستند  و شرایط آب چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت درآب شرب دچار مشکل است.


در استان فارس ٤١ درصد از مناطق برای استفاده از آب شرب در حالت عادی و ٥٩ درصد در حالت تنش می‌باشند و نی‌ریز بحرانی‌ترین شهرستان در تأمین آب شرب مناطق روستایی است که فقط ٥/٤درصد از ٢٨٠ روستای ما حالت عادی دارند و مابقی در وضعیت بحرانی و تنش می‌باشند. ٥٣ درصد آنها دچار وضعیت بحرانی و ٥/٤٢ درصد در حالت تنش قرار دارند.


وی ادامه داد: با تمام توان در شرکت آبفا روستایی در حال پیگیری مشکلات آب شرب هستیم و دراین زمینه ٣٦ پروژه مختلف در شهرستان نی‌ریز برای حل مشکل آب شرب در برنامه داریم که با توجه به اولویت‌بندی در دستور کار قرار دارد. مهمترین اولویت ما سد چشمه عاشق می‌باشد که با احداث تصفیه‌خانه و شبکه آبرسانی مشکل آب شرب روستاها را حل کنیم.


بوستانی گفت: ٢٣٦ درصد در دولت تدبیر و امید افزایش اعتبارات در بحث آب شرب داشته‌ایم که ٩٦ درصد آن تخصیص یافته است. در شهرستان نی‌ریز ٣٥٤ لیتر برثانیه افت منابع آب داشته‌ایم و اگر ١٠ لیتر برثانیه را برای یک چاه در نظر بگیریم. انگار ٣٥ حلقه چاه از مدار خارج شده است و مقدار میانگین EC آب به ١٧٠٧ رسیده است.


برای آب شرب روستاهای شهرستان نی‌ریز از سد چشمه عاشق این پروژه ردیف‌دار شده و ردیف بودجه گرفته است  و ٢٣٤ روستای بخش‌های آباده طشک - مرکزی - پشتکوه و قطرویه با جمعیت بالغ بر ٤٨ هزار نفر تخصیص آب از طریق وزارتخانه پیگیری شده و کد بودجه آن تصویب شده است.

صدر درصد روستاها دارای طرح هادی هستند
در ادامه مهندس زمانی مدیر کل بنیاد مسکن گفت: تفاهم‌نامه‌ای کشوری بین بنیاد مسکن و شورای‌عالی شوراها در تهران در سال ١٣٩٢ منعقد شده که ارتباط بین بنیاد مسکن و شوراها را بیشتر می‌کند.


٢٣٧٦ روستای بالای ٢٠ خانوار در سطح استان فارس داریم که ١٠٠ درصد روستاها دارای طرح هادی شده‌اند و بحث حریم و تأسیساتی و عقب‌نشینی‌هایی که به واسطه این طرح‌ها در کمیته‌ها تصویب شده پیگیری کرده‌ایم.


در سطح شهرستان نی‌ریز حدود ١٠ هزار و ٢٠٠ جلد سند روستایی و حدود ٢٨٤٠ سند شهری که شامل شهرهای زیر ٢٥ هزار نفر می‌باشد صادر شده  است. 


وی در عین حال گفت: سندهای شهر آباده‌طشک در اختیار راه و شهرسازی می‌باشد.


در حادثه سیل روستای ریزاب ٢٥ میلیون تومان وام و ٥ میلیون تومان بلاعوض برای آنها در نظر گرفته شد و برای شهرها این مبلغ ٣٠ میلیون تومان و ٦ میلیون تومان بلاعوض می‌باشد و حدود ١٧ میلیارد تومان کمک بلاعوض به متقاضیان در سطح استان پرداخت کرده ایم.

تعاونی دهیاری‌ها را تأسیس کنید
عوض‌پور مدیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در پایان این جلسه گفت: شوراهای اسلامی تجلی زیبایی از مردم سالاری دینی هستند. آنها کسانی هستند که درد مردم را می‌فهمند و از فساد و تجلی‌گری دور هستند. شوراها باید فرآیند توسعه روستا به سمت ایجاد درآمد پایدار را پیگیری کنند.


با ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک، صنایع تبدیلی و خانه‌های بوم‌گردی و بازارچه‌های محلی می‌توان ایجاد شغل کرد که در همین رابطه تسهیلات ٨ درصد با باز پرداخت ٥ ساله پرداخت می‌شود.  باید بین شورا و دهیار تعامل خوبی در نحوه هزینه انجام شود.


وی ایجاد شرکتهای تعاونی دهیاری‌ها را که هدف از تشکیل آنها درآمدزایی، خودکفایی و جلوگیری از هزینه‌های اداری و افزایش کیفیت پروژه‌های فنی دهیاران می‌باشد مکمل دهیاری‌ها دانست.


پروژه عمرانی در روستا می‌تواند توسط شرکت‌های تعاونی دهیاران انجام شود و در حال حاضر ٧٦ تعاونی دهیاران داریم که ٥٠ تعاونی آن عضو مجمع عمومی هستند و در شهرستان نی‌ریز ٨٤ دهیاری وجود دارند و دهیاری‌ها باید ٣ درصد از درآمد خودشان را به امر آموزش اختصاص دهند.


دهیاری‌ها ٢ نوع درآمد دارند. درآمد محلی که طبق عوارض از اهالی اخذ می‌شود و درآمدهای ملی که   با توجه به بودجه دهیاری باید هزینه شود.


جلسه بررسی مصوبات سفر مدیران کل که پس از این جلسه در فرمانداری برگزار شد در هفته آینده به چاپ خواهد رسید.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
تقاضاي من مشخص شدن منبع تامين آب فولاد نيريز است . اين خواسته زيادي نيست كه از شما بعنوان رسانه و صداي مردم دارم . بايد مشخص شود فولاد نيريز در اين منطقه چگونه تامين آب ميشود آنگاه خواهيم فهميد اين طرح به زيان ماست يا به ضرر آب و خاك ما
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها