تعداد بازدید: ۲۲۹۵
کد خبر: ۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹ - 2018 07 May
واکاوی علت عدم موفقیت تیم‌های نی‌ریزی در لیگ‌های استانی و کشوری در گفتگو با مسئولان ٦ تیم
مجید پاکیزه‌دامن- محمد صادق رجبی

طی مصاحبه ای که با مربیان و مسئولان چند تیم در رشته‌های مختلف در رابطه با مشکلات تیم‌داری در مسابقات بیرون از شهرستان داشتیم، همه آنها هیئت‌های مربوطه را مقصر ناکامی خود در رقابت‌ها عنوان کردند.


در ابتدا به سراغ حمیدرضا تقریر مدیرعامل باشگاه کیان رفتیم تا  از مشکلات تیم‌داری در لیگ دسته دوم بسکتبال کشور صحبت کند.


او بدون اشاره به مشکلات تیم و باشگاه کیان، مشکلات مالی تیمها و باشگاه‌ها را به بحث فرهنگ خصوصی‌سازی در ورزش ارتباط داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در عرصه تیم‌داری وجود دارد، نبود فرهنگ، اطلاعات و آگاهی از حضور بخش خصوصی و چگونگی استفاده و زمینه‌سازی برای ادامه فعالیت اسپانسرهای موجود است.


تقریر با بیان این که هیئتهای ورزشی هیچ گونه همکاری و مساعدتی با تیمها و باشگاه‌ها ندارند، افزود: باشگاه‌ها و تیمها به صورت خودجوش و با هزینه‌های شخصی خود در مسابقات شرکت می‌کنند و حتی هزینه تمرینات، انتظامات، حضور اورژانس و پزشک را نیز بایدپرداخت کنند.


وی همچنین گفت: مسئولان هیئت‌ها هیچ تعاملی با اسپانسرهای موجود در شهرستان برای پیشبرد و ادامه فعالیت تیمها و باشگاه‌ها ندارند. از همین رو باید تیمها، باشگاه‌ها و هیئت‌های ورزشی و در رأس همه آنها، اداره ورزش و جوانان و شورای ورزش هر شهرستان به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.


این پیشکسوت بسکتبال معتقد است اگر هر کدام از مسئولان وظایف خود را به درستی انجام ندهند، به طور حتم تیم‌داری و شرکت در مسابقات مختلف کشوری و استانی مانند سراب است.
وی افزود: مسئولان ما باید بدانند که با رفع مسئولیت و سپردن کلیه زحمات و هزینه‌ها به دوش بخش خصوصی، نه تنها نمی‌توانند به ورزش کمک کنند، بلکه باشگاه‌ها، تیمها و اسپانسرها را از ادامه فعالیت باز می‌دارند و در این صورت باید فاتحه ورزش را خواند.


یکی دیگر از مربیانی که همواره به سیاست‌های کاری شورای ورزش و اداره ورزش و جوانان انتقاد دارد، ابوذر شاهسوند مربی تیم فوتسال شهید بیاتی است که در رقابتهای لیگ برتر فوتسال استان در فصل قبل حضور داشت و با وجود مشکلات زیاد، به سختی توانست تیم خود را در سطح اول فوتسال فارس نگه دارد.


وی گفت: رؤسای اداره ورزش و هیئت فوتبال می‌توانند با هماهنگی با دیگر سازمانها، به تیمهای ورزشی کمک کنند تا بتوانند بدون داشتن هیچ دغدغه‌ای وارد مسابقات شوند؛ اما متأسفانه حاضر به انجام این کار نیستند.


او اضافه کرد: عیب ما اهالی فوتبال و فوتسال این است که تحت هر شرایطی که هیئت فوتبال مشخص می‌کند، پا در گود ورزش می‌گذاریم و همین عامل نیز باعث شده تا هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته باشیم.


ابوذر شاهسوند دیگر راهکار حل این مشکلات را توجه به تیمهای پایه و مدارس فوتبال برشمرد و گفت: باید در تیمهای پایه ٣ الی ٤ سال کار و استعدادیابی شود تا بتوانیم در آینده به عنوان تیم بزرگسال، حرفی برای گفتن در مسابقات بزرگتر داشته باشیم.


مربی تیم شهید بیاتی گفت: هیئت فوتبال باید با ارائه تقویم ورزشی سالانه، برگزاری مسابقات لیگ داخلی را با تقویم ورزشی استان هماهنگ کند تا تیمهای شرکت کننده در مسابقات استانی، مشکلی بابت تداخل در مسابقات داخلی و استانی نداشته باشند.


وی اذعان داشت: با برگزاری چند مسابقه در رده‌های نونهالان و نوجوانان که در نهایت به تعطیلی تا سال آینده می‌انجامد، نباید توقع حضور پر قدرت رده بزرگسالان را در لیگ استان داشته باشیم؛ چرا که لیگ داخلی فوتبال هر شهر ویترین آن محسوب می‌شود.


وی گفت: توقع داریم رئیس هیئت فوتبال به وعده‌های خود در سال اول حضورش عمل کند از جمله: خروجی مؤثر بازیکنان تیمها، بالا بردن سطح کیفی فوتبال و فوتسال و همچنین حمایتهای مالی.


مربی تیم فوتسال شهید بیاتی گفت: پس از اتمام لیگ برتر فوتسال استان، هیچ مسابقه‌ای از سوی هیئت فوتبال برگزار نشده است.


او افزود: درست است که هیئت فوتبال نمی‌تواند کمک مالی به تیمهای حاضر در مسابقات خارج از شهرستان کند، اما می‌تواند در رایزنی با فرمانداری و اعضای شورای ورزش در جهت جذب اسپانسر، به حمایت از آنها بپردازد.


شاهسوند مسائل مالی را از مشکلات تیمها در مسابقات عنوان کرد و افزود: افرادی که تیم خود را آماده ورود به مسابقات می‌کنند، می‌توانند در نهایت یک الی دو سال از هزینه شخصی خود بپردازند و مشکلات مالی را حل کنند که پس از آن به دلیل کمبود بودجه، از ادامه راه باز می‌مانند.


اوبا اشاره به قدمت ١٥ ساله تیم فوتسال پارسیان که در حال حاضر با نام شهید بیاتی در مسابقات شرکت می‌کند گفت: این تیم در طول مدت زمانی که در مسابقات حضور داشته، با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده است. 


او با ذکر این نکته یادآور شد: اگرچه اسپانسر مالی تیم شهید بیاتی در کمک به این تیم کوتاهی نکرد، اما به دلیل اعزام به مسابقات و به دنبال آن کسب نتایج لازم، بیش از این نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد.


این مربی فوتسال دیگر راهکار از بین بردن مشکلات را کمک اداره ورزش و جوانان و همچنین هیئت فوتبال در زمینه قرار دادن سالن‌های ورزشی در اختیار تیمهای حاضر در رقابتهای استانی با هزینه کمتر و همچنین هماهنگی با مسئولان برگزاری مسابقات در جهت آسایش تیمها در مسابقات خارج از خانه عنوان کرد.


از دیگر کسانی که در سال اول حضور این تیم در مسابقات لیگ برتر فوتسال استان در کنار تیم بود، هادی دهقان مسئول سابق کمیته اجرایی مسابقات هیئت فوتبال شهرستان است.


دهقان ضمن تکرار سخنان ابوذر شاهسوند ورود سیاست به ورزش را از مشکلات ورزش دانست و گفت: ما شاهد انتخاب رؤسای هیئتهای مختلف ورزشی توسط برخی افراد غیر از رئیس اداره ورزش و جوانان بوده‌ایم و این موضوع نمی‌تواند به سود ورزش شهرستان باشد.


وی گفت: از مشکلات تیمها در مسابقات این است که تراز مالی خود را مشخص نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا در طول مسابقات به مشکل برخورد کنند.


وی از جمله راهکارهای حل این مشکلات را داشتن برنامه و هدف مشخص تیمها در راه لیگها برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه شورای ورزش، مشکلات تیمهای ورزشی را نمی‌داند و به مشکلات آنها رسیدگی نمی‌کند.


عضو سابق هیئت فوتبال در ادامه اظهار داشت: از دیگر مسائلی که هیئت فوتبال باید به آن توجه داشته باشد، این است که چنانچه تیمی بخواهد در مسابقات استانی حضور یابد، باید از فیلتر هیئت فوتبال عبور کند.


دهقان گفت: هیئت فوتبال باید برنامه و هدف داشته باشد تا بتواند به اعزام تیمها کمک بیشتری کند.


بازیکن سابق تیم فوتبال آزادی تصریح کرد: هیئت فوتبال می‌تواند از طریق شورای ورزش و بودجه‌های ورزشی که در اختیار ادارات قرار می‌گیرد، بخشی از آن را برای کمک به تیمهای شرکت کننده در مسابقات استانی اختصاص دهد.


از دیگر شخصیتهای فوتبال نی‌ریز که فصل کم فروغی را در لیگ برتر فوتبال استان همراه با تیم پاس پشت سر گذاشت، جواد پاکنژاد مدیر این تیم است.


جواد پاکنژاد نیز به همکاری نکردن مسئولان ورزش و رئیس شورای ورزش شهرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولان ما تنها در حد اسم در ورزش حضور دارند، نه عمل.


مدیر تیم فوتبال پاس با اشاره به نبود انگیزه کافی در جوانان در امر ورزش افزود: امکانات ضعیف ورزشی و نداشتن زمین چمن مناسب ازجمله مسائلی است که باعث حرکت رو به عقب ورزش ما شده است.


پاکنژاد در همین باره اظهار داشت: در حال حاضر شاهد این هستیم که خانواده‌ها فرزندان خود را بیشتر به سمت ورزشهای فکری هدایت می‌کنند تا ورزشهای جسمی.


وی با اشاره به اهمیت نقش شورای ورزش شهرستانهای دیگر در کمک به تیمهای ورزشی شرکت کننده در مسابقات  گفت: شورای ورزش یک شهرستان می‌تواند به عنوان رکن اصلی در توسعه و پیشرفت ورزش آن قلمداد شود.


مدیر تیم پاس با تأکید بر سیاسی بازی در ورزش شهرستان اذعان داشت: از طرف معادن، مبالغی برای کمک به تیم پاس جمع آوری شد که به دلایل نامشخص  پرداخت نشد.


جواد پاکنژاد از جمله راهکارهایی را که می‌توان برای کمک به ورزش انجام داد، تغییر دید مسئولان نسبت به ورزش عنوان کرد و معادن و سرمایه‌داران فعال در حوزه اقتصادی را ملزم به پرداخت مبالغی در جهت توسعه ورزش شهرستان دانست.


پاکنژاد گفت: تیمهای ورزشی باید به رده‌های پایه خود توجه زیادی داشته باشند؛ چرا که توجه به این امر باعث می‌شود در رقابتهای استانی قدرتمند حاضر شوند.


وی اذعان داشت: این روزها همه به دنبال نشان دادن آمار و ارقام هستند تا بتوانند کارنامه خود را به رخ یکدیگر بکشند؛ اما این آمار و ارقام تنها روی کاغذ بزرگی می‌کند و در عمل این گونه نیست.


پاکنژاد با نامطلوب ارزیابی کردن زیرساختهای ورزشی در نی‌ریز گفت: به جز سالن شماره ١ استادیوم شهدا که قبل از انقلاب ساخته شده، هیچ سالن دیگری با این وسعت در سالهای پس از انقلاب به وجود نیامده که این می‌تواند نشان از ضعف در امکانات ما باشد.


وی از تعطیلی ٤٥ روزه سالن کشتی و بلاتکلیفی ٣ ماهه هیئتهای والیبال و فوتبال انتثقاد کرد و گفت: برخی برای خدمت به ورزش، شرط و شروط تعیین می‌کنند.


رسول خواجه نیز دیگر مربی فوتسال است که با تیم رینگ‌اسپرت به دسته پایین لیگ فوتسال استان سقوط کرد. او مشکلات مالی تیمها را مهمترین عامل این شکستها عنوان نمود.


اما خواجه‌زاده بر خلاف دیگر تیمها، طی دو الی سه سالی که در مسابقات مختلف فوتسال شهرستان و استان شرکت کرده، به نظر نمی‌رسد از بابت هزینه‌های جاری مشکلی داشته باشد؛ چرا که تیم او تحت پوشش و حمایت کارخانه رینگ‌اسپرت است و به عنوان مجموعه‌ای از این شرکت رینگ‌سازی، در مسابقات حضور می‌یابد.


اما او نیز معتقد است در این وضعیت نابسامان اقتصادی، تیم‌داری و شرکت در مسابقات استانی بسیار سخت است و اداره ورزش و جوانان قادر به حمایت از آنها نیست.


مربی تیم فوتسال رینگ‌اسپرت، تنها حمایتهای اداره ورزش و جوانان و هیئت فوتبال از تیمهای فوتسال را راهکار اساسی در این مسأله عنوان کرد.


علیرغم تلاشهای ما و تماسهای مکرر با مسئولان تیم والیبال هنرپروران موفق مصاحبه با آنها نشدیم .


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها