تعداد بازدید: ۱۵۲۴
کد خبر: ۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷ - 2018 24 April
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

در هفته سلامت به سر می‌بریم. سلامت جسم و روان یک مسئله حیاتی است. از دیرباز حکما و طبیبان در همه تمدن‌‌ها بر روی علمی که امروز «پزشکی» خوانده می‌شود، متمرکز شده و در کنار سایر علوم به کنکاش پیرامون جسم و روان انسان پرداخته و سعی کرده‌اند بیماری‌ها و عوامل آنها را بشناسند و درمان کنند. نمونه بارز آن طبیب و فیلسوف ایرانی ابوعلی‌سینا است. در ٣٠٠ سال گذشته رشته پزشکی به عنوان رشته‌ای جدا از فلسفه و حکمت راه خود را ادامه داده و امروز در این علم شاهد ده‌ها تخصص در حوزه جسم و روان هستیم. 


اما همگان تأکید دارند که قبل از درمان روان و جسم باید به بهداشت آنها توجه کرد؛ یعنی از ابتلا به بیماری ‌پیشگیری کرد تا نیاز به درمان نشود.


 در بحث بهداشت هم باید به بهداشت جسمی و فیزیکی توجه کرد و هم به بهداشت روانی. این دو مقوله کاملاً به هم وابسته‌اند و بطور متوازن و مساوی باید به هر دوی آنها توجه شود.


تمدن امروز که زائیده مغرب زمین است و مدرنیسم (نوگرایی) و پست مدرنیسم (بعدنوگرایی) نامیده می‌شود، ره‌آوردهای بسیار خوب و مثبتی داشته اما در کنار آن پیامدهای منفی و زیانباری هم داشته است. همانطور که رشد دانش فنی (تکنولوژی) خدمات ارزنده‌ای به بشریت نموده و سطح بهداشت و درمان را بسیار بالا برده اما همزمان سطح استرس و فشارهای روانی و همچنین آلودگی‌های متعدد در محیط زیست را موجب شده از جمله افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش دمای کره‌زمین و آلودگی هوا و صدا و... لذا مسئله بهداشت همچنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سازمان ملل‌متحد اقدام به تأسیس سازمانی به نام سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) نموده است. 


در ایران، استانها و شهرستانها اداره‌ای مختص بهداشت دارند که وظیفه آن بالابردن بهداشت جسمی و روانی است. 


در شهرستان نی‌ریز این اداره از سابقه‌ای بیش از ٥٠ سال برخوردار است و اقدامات خوبی طی این سالیان داشته است. 


همانطور که در خبرهای چند هفته گذشته در هفته‌نامه نی‌ریزان و پایگاه خبری- تحلیلی هورگان مطالعه کردید، ‌این اداره با نظارتی  که بر روی صنوفی مثل اغذیه‌فروشی‌‌ها دارد، اقدام به تعطیل‌کردن چند واحد آنان نموده که درخور تشکر و تحسین است، اما در راستای توسعه بهداشت باید یک عزم جدی و همگانی اعم از دولت و مردم شکل گیردتا سطح بهداشت به حد خوب و استاندارد برسد. 


مردم باید موارد غیربهداشتی را به اداره بهداشت و سایر ادارات مربوط گزارش دهند و خودشان هم در گفتگوهای چهره به چهره مباحث بهداشتی را مطرح کنند. مقالات، کتابها و سایتهای اینترنتی را بخوانند و برای دیگران نقل کنند تا سطح آگاهی بهداشتی جامعه بالا رود. 


نکته‌ای بهداشتی که به نظر می‌رسد نیازمند اقدام دستگاه‌های اجرایی شهرستان نی‌ریز است بررسی پروانه بهداشتی کلیه صنوفی است که ارتباط با بهداشت مردم دارند،‌ خصوصاً تولید و توزیع مواد غذایی. درست است که برخی از این صنوف به دلایل مختلف فاقد پروانه کسب هستند، اما نظارت بر تولید، نگهداری وتوزیع مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت، نان، میوه‌جات و سبزیجات امری حیاتی است که امید است همه مسئولین با حساسیت کامل به این مهم بپردازند و مرکز بهداشت  شهرستان را یاری دهند. 


شاد و سالم وموفق باشید


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی الله بخشی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
بسیار زیبا و متین راجع به در اولویت بودن سلامت مردم قلم فرسایی فرموده اید. اما بعنوان یک فرد عادی میخواستم بدانم نظر حضرتعالی راجع به شایعه احداث صنعت شدیدا و موکدا آلاینده گندله در نزدیکی نقاط جمعیتی شهرستان خصوصا شهر قطرویه چیست؟ آیا در اینگونه موارد قاعده مورد استناد حضرتعالی استثابردار است؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها