تعداد بازدید: ۱۲۹۷
کد خبر: ۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳ - 2018 10 April
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

برای چندمین سال پی‌ در پی یک شعار اقتصادی به عنوان شعار سال ١٣٩٧ انتخاب شد: «حمایت از کالای ایرانی». 


امید است فرهنگ مصرف ایرانیان به سوی تولیدات داخلی شتاب گیرد و همانگونه که روی مفاهیمی همچون «وطن»، «میهن»، «ایران»، «فرهنگ ایرانی»و «تمدن ایران» حساس هستیم و سعی در پاسداشت آن می‌نماییم بر روی تولیدات کالایی و خدماتی فرزندان ایران زمین هم حساسیت ویژه پیدا کنیم و کالای خارجی را زمانی ترجیح دهیم که مشابه وطنی و ایرانی آن موجود نباشد. 


اثر خرید کالاهای تولید داخلی  بر اقتصاد کشور نیاز به توضیح چندانی ندارد و می‌توان گفت اکثریت مردم اثرات مثبت آن را می‌دانند. 


در اقتصاد وقتی تقاضا برای کالا  افزایش  یابد، تولیدکننده، تشویق به تولید و عرضه بیشتر می‌شود و تولید بیشتر به دنبال خود، اشتغال بیشتر، درآمد ملی و تولید ناخالص ملی بالاتر و در نتیجه رونق اقتصادی را درپی دارد. هرچه رونق اقتصادی بیشتر باشد همگان از آن بهره‌مند می‌شوند.


اما موانعی که دستیابی به این هدف بزرگ ملی را با مشکل روبرو می‌کنند عبارتند از: 


١- پایین‌بودن کیفیت بعضی از کالاهای داخلی 


٢- قیمت بالاتر کالای ایرانی نسبت به برخی کالاهای مشابه خارجی 


٣- بالابودن هزینه تولید که موجب گران شدن قیمت کالا می‌شود. 


٤- فساد اقتصادی در فرایند واردات   و صادرات 


سیاستگزاران اقتصادی تاکنون در راستای رفع موانع فوق کارهایی انجام داده‌اند اما مؤثر نبوده یا اثر آن کم بوده است؛‌ از جمله اینکه بخشی از سرمایه درگردش بعضی از فعالیتهای اقتصادی را به صورت وام تأمین کرده‌اند اما از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سهمی که مصوب شد  از محل پول حامل‌های ‌انرژی به تولیدکنند‌گان داده شود، تاکنون پرداخت نشده است و این در عمل هزینه تولید را بالا برده اما تولیدکننده در برابر افزایش هزینه‌ تسهیلاتی دریافت نکرده است. 

... معمولاً تمام سران کشور و برخی تولیدکنندگان، قاچاق کالا را عامل اصلی زمین خوردن تولیدکننده داخلی می‌دانند این مطلب درست است اما تلاش فیزیکی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق زمانی نتیجه خواهد داد که قیمت کالای ایرانی کمتر یا حداکثر مساوی کالای خارجی و کیفیت بهتر باشد. مسئله دیگری که باید مدنظر باشد و تاکنون علی‌رغم تصویب قوانین و صدور دستورات مختلف در عمل اثربخش نبوده، رانت واردات است. واردات بسیاری از کالاها، انحصاری است و نفوذ سیاسی واردکننده حقیقی  یا حقوقی مانع جلوگیری از کار غیرقانونی او می‌شود. 


گفته می‌شود هنوز اسکله‌هایی وجود دارد که تحت کنترل هیچ سازمان رسمی نیست، یک‌بار برای همیشه باید این اسکله‌ها را تعطیل کرد. در برخی موارد صدور مجوز واردات (ثبت سفارش) غیرکارشناسی و بدون بررسی محصول وارداتی با مشابه ایرانی  آن، مخصوصاً در زمان عرضه کالای ایرانی در بازار، صورت می‌گیرد؛ مانند واردات برنج درست در زمانی که برنج ایرانی وارد بازار می‌شود یا واردات میوه درست در زمانی که میوه ایرانی وارد بازار می‌شود. 


نکته دیگر در این زمینه، صادرات است. یک تولیدکننده قوی همیشه در صدد بازاریابی داخلی و خارجی است. بازاریابی خارجی در اقتصاد جهانی شده امروز نیازمند تجربه وتخصص است. 


در گام اول باید حکومت در تدوین سیاست خارجی طوری عمل کند که بازار خارجی روی کالای ایرانی بسته نشود، علاوه بر آن  کیفیت کالای صادراتی باید قدرت رقابت با مشابه خارجی آن را داشته باشد. 


در پایان باید اضافه کردکه همه اجزای یک جامعه دارای اثر متقابل روی یکدیگرند یعنی اقتصاد روی سیاست و سیاست روی اقتصاد، فرهنگ روی سیاست و روی اقتصاد و بالعکس و ... اثر متقابل دارد؛ بنابراین عناصر اقتصادی را نمی‌توان جدای از عناصر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در نظر گرفت و تحلیل کرد. برای تحقق شعار  سال لازم است  این تأثیر  و تأثرات در نظر گرفته شود. 


شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها