تعداد بازدید: ۲۱۲۱
کد خبر: ۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ - 2018 20 March
غلامرضا شعبانپور. مدیرمسئول

اخیراً   سازمان ملل‌متحد ٢٠ مارس برابر با اول فروردین را «روز جهانی شادی» اعلام کرد. این  خبر مسرت‌بخش است؛ چون اهمیت دادن به شادی ملتهاست و مهم‌بودن عیدنوروز ایرانیان  با این تصمیم سازمان ملل نوروز  به نوعی تبدیل به یک «شادی جهانی» شده است.


نشاط و شادی پدید‌ایست که اثرات مثبت آن بر کسی پوشیده نیست در آموزه‌های دینی ما هم تأکید زیادی بر شادزیستن و ایجاد شادی و نشاط شده وکسی که موجب خندان و سرور و شادی  مردم شود از اجر و پاداش معنوی برخوردار می‌‌گردد. 


روان‌شناسان روی گسترش  شادی در نظام فرهنگی  همه جوامع تأکید فراوانی دارند. لذا سالانه کشورهای مختلف، بودجه زیادی صرف برنامه‌های نشاط‌آور و شادی‌آفرین می‌کنند. 
در گزارش دیگری سازمان ملل میزان شادی در ١٥٦ کشور را اعلام کرده است. 


براساس این گزارش ١٠ کشور  اول شاد به ترتیب عبارتند از : فنلاند، نروژ،‌ دانمارک، ایسلند، ‌سوئیس، هلند، کانادا، نیوزلند، سوئد و استرالیا و غمگین‌ترین کشورها عبارتند از: سودان جنوبی، تانزانیا، یمن، رواندا، سوریه،‌لیپریا، هائینی و مالاوی


رتبه شادی ایران ١٠٦ است که بیانگر میزان ‌کم شادی و نشاط در کشور ماست. وضعیت  شادی در برخی کشورهای اطراف ایران به شرح زیر است:


امارات ٢٠،  قطر ٣٢، عربستان سعودی ٣٣،  بحرین ٤٣، ازبکستان ٤٤، کویت ٤٥، روسیه ٥٩، ترکمنستان ٦٨، لیبی ٧٠، ترکیه ٧٤، پاکستان ٧٥، تاجیکستان ٨٠، آذربایجان ٨٧، 
لبنان ٨٨، اردن ٩٠، سومالی ٩٨، ونزوئلا ١٠٢، فلسطین ١٠٤، 


ایران ١٠٦، عراق ١١٧، مصر ١٢٢، افغانستان ١٤٥ (١)


مقایسه این آمار بیانگر این است که نظام فرهنگی ایران باید مورد بازنگری بنیادین قرار گیرد. بی‌توجهی به این مهم بسیار آسیب‌زا است.


کاهش شادی سطح گرایش به موادمخدر را بالا می‌برد که می‌تواند آسیب‌های زنجیره‌ای را به دنبال داشته باشد. متأسفانه سطح پایین شادی  در جامعه ایران موجب افزایش افسردگی فردی و جمعی شده است.


امید است متولیان فرهنگی به خود آیند و این آمار را جدی بگیرند. اما مردم هم نباید دست روی دست بگذارند و منتظر بمانند تا مدیران و سازمانهای رسمی برای آنها شادی‌آفرین باشند. 
حداقل کار این است که لباس شاد بپوشیم به جای چادر مشکی (با پارچه ژاپنی و خارجی ) که طبق فتاوای  بسیاری از فقها پوشیدن آن در نماز کراهت دارد، چادرروشن بپوشیم.
برای در و دیوار و ماشین  رنگ شاد انتخاب کنیم. تولیدی‌ها  به سمت رنگ‌های شاد  بروند. جوانان هم نگویند «مشکی رنگ عشقه»چون درواقع «رنگ غم است».
إن‌شاءا... عیدنوروز و  سال نو بر همگان فرخنده ومبارک باشد.
روح وروان و  جسمتان همیشه شاد 

پی‌نوشت: 
(٢٤/١٢/١٣٩٦) شادترین کشورای جهان کدامند؟ وقتی سومالی، ونزولا و فلسطین از ایران شادترند، سایت خبری تحلیلی عصر ایران،‌کد خبر ٥٩٩٠٧٥


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها