تعداد بازدید: ۱۸۹۱
کد خبر: ۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ - 2018 17 March
امیر نیکونژاد دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان نی‌ریز گفت:به مناسبت هفته زن با حضور باشکوه و استقبال بانوان آداب و رسوم شب چهارشنبه‌سوری در سرای تاریخی آ‌بی‌بی برگزار شد.
روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری:  سرای تاریخی آ بی بی به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  و با هدف شور و نشاط اجتماعی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم گذشته در یک مکان تاریخی، دلنشین و زیبا  به اجرای آئین‌ها و سنت‌های چهارشنبه سوری پرداخت. 

در این مراسم نصرتی مدیر اقامتگاه بوم‌گردی سرای آ‌بی‌بی  در خصوص  اجرای برنامه شب چهارشنبه سوری و زنده نگه داشتن آئین‌ها و سنت‌ها عنوان کرد و در ادامه برنامه‌هایی از قبیل حافظ خوانی، فال گوش ایستادن،  قاشق زنی، مراسم کوزه شکنی ، تقسیم آجیل چهارشنبه سوری، آش چهارشنبه سوری، بازکردن گره، واسونگ خوانی و بصورت نمادین پرش روی آتش اجرا  که موجب شادی و نشاط بین بانوان شد. 

وی خاطر نشان کرد: هر سال که می‌گذرد سنت‌های زیبایمان رنگ می بازد ، داشته‌های خود را به ارزانی از دست می‌دهیم و چهارشنبه آخر سال که می‌تواند به شبی خاطره انگیز مبدل شود به خاکستر تبدیل می‌کنیم که می‌توان با برگزاری جشن‌های باستانی و سنتی در واقع به نوعی جامعه را شاد نگه داریم و بساط شادمانی را برای مردم فراهم کنیم، تا از بروز هزاران مشکل جلوگیری شود و با صرف هزینه‌های کم برای شادی از پرداخت هزینه‌های هنگفت آسیب‌های اجتماعی در امان خواهیم بود.

نیکونژاد افزود: ما اگر بخواهیم ایرانی بمانیم باید به سنت‌های باستانی خود احترام بگذاریم و آنها را به شکل سنتی با رعایت ایمنی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم گذشته با حضور جوانان و نوجوانان برگزار کنیم، تا این رسوم به نسل آینده انتقال یابد تا از برگزاری جشن‌های سنتی در کنار خانواده لذت برد و رسم‌های زیبا و کهن جایش را به انفجارهای مهیب ندهد و در شب چهارشنبه سوری شبی سرشار از شادی را سپری کنیم.

نیکونژاد در پایان گفت: یادمان باشد چهارشنبه‌سوری، پیام‌آور فرا رسیدن نوروز است و قدمتی دارد به اندازه خود نوروز نگذاریم، هر سال با ماهیت و پیام اصلی خود بیشتر فاصله بگیرد بیاییم به آنچه از نیاکان خود به یادگار داریم ارج نهیم و در حفظ سنت‌های زیبای ایرانی خود بکوشیم و بدون کم و کاست، آنها را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم.











نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها