تعداد بازدید: ۱۷۴۵
کد خبر: ۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ - 2018 13 March
اقلام ضروری شب عید در طرح تنظیم بازار توزیع می‌شود.
عابد نعمتی: مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز با بیان این خبر، این اقلام را شامل مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد، برنج، شکر، تخم‌مرغ و پرتقال و سیب عنوان کرد.


به گفته داریوش طهماسبی، توزیع ٢٥ تن مرغ منجمد با قیمت کیلویی ٦٢٠٠ تومان، از ابتدای بهمن‌ماه و توسط فروشگاه‌های آرتا، کیمیایی و ذهبی شروع شده و همچنان ادامه دارد.


همچنین توزیع ٣ تن گوشت قرمز منجمد با قیمت کیلویی ٢٣٠٠٠ تومان، توسط فروشگاه‌های آرتا و ذهبی شروع شده است.


وی از توزیع ٢٠ تن برنج در دو ماه گذشته و ٣٣ تن برنج دیگر از هم‌اکنون خبر داد که توسط فروشگاه‌های آرتا، تعاونی جهاد و کیمیایی توزیع می‌شود. این برنجها شامل ٣ مدل هندی ١١٢١ به قیمت هر کیلو ٥٦٠٠ تومان، هندی PR١١ به قیمت هر کیلو ٢٦٠٠ تومان و برنج تایلندی به قیمت هر کیلو ٣٩٤٠ تومان است. 


... شکر نیز با قیمت هر کیلو ٢٥٢٠ تومان توسط فروشگاه‌های آرتا و کیمیایی توزیع شده که به بیان مدیر جهاد کشاورزی قیمت تثبیت‌شده‌ای دارد. 


تخم‌مرغ هم قرار است توسط فروشگاه آرتا توزیع شود که قیمت آن همراه با سهمیه‌اش مشخص می‌شود. طهماسبی معتقد است با ورود تخم مرغ، تا حدودی جلوی افزایش قیمت آن گرفته خواهد شد و از هفته جاری هر چه تقاضای بازار باشد، توزیع می‌شود.


سال گذشته ٤٠ تن سیب و ٤٠ تن پرتقال طرح تنظیم بازار در نی‌ریز توزیع شد. حالا طهماسبی می‌گوید احتمالاً امسال نیز همین میزان توزیع می‌شود؛ چرا که با توجه به خسارت ندیدن آن در کشور، به نظر می‌رسد  افزایش قیمت زیادی نداشته باشد.


او می‌گوید پرتقال و سیب هم مثل سال گذشته قرار است توسط فروشگاه مکرر و از ٢٠ اسفند به بعد توزیع شود که قیمت آن متناسب با شیراز و بر اساس نوسان قیمت مشخص می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز عدم توزیع مناسب میوه طرح تنظیم بازار در سال گذشته را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «همزمان با توزیع، از طرف جهاد کشاورزی، تعزیرات و صنعت و معدن نظارت می‌شود تا کار توزیع به درستی انجام شود. سال گذشته ٤ بنز تک میوه به تدریج وارد شد و به دلیل تفاوت قیمت زیاد آن با بازار، هجوم مردم زیاد بود. به طوری که حتی یک سبد میوه هم داخل مغازه نرفت و همه بار از روی ماشین توزیع شد.»


هر چند او می‌گوید بنا دارد مرکز دیگری نیز برای توزیع روان‌تر میوه شب عید پیش‌بینی کند، اما در عین حال به محدودیت آن اشاره می‌کند. به بیان طهماسبی، وقتی یک مرکز باشد، کنترل و نظارت روی آن راحت‌تر است و از آن طرف عامل توزیع باید شرایطش از جمله توان مالی و امکانات نگهداری را داشته باشد.


او می‌گوید: «اگر افراد دیگری درخواست بدهند، شرایط مالی، سلامت و سابقه کاری آنها را بررسی می‌کنیم و این دست خودمان است. ما برای انتخاب عامل توزیع هیچ محدودیتی نداریم.»


مدیر جهاد کشاورزی اضافه می‌کند: «همان طور که سال گذشته برای مراکز بخشها هم حواله دادیم، هیچ محدودیتی نداریم و چنانچه کسی متقاضی باشد، با معرفی بخشدار منطقه و در صورتی که پول نقد داشته باشد، به او حواله می‌دهیم تا اقلام ضروری را توزیع کند.»


جلیل اصغری معاون اداره صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتگو با ما، نظارت در سطح خرده‌فروشی را بر عهده اتاق اصناف و نظارت بر عمده‌فروشی‌ها را بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت می‌داند.


به گفته او، در این مدت نظارت بیشتر روی موارد گران‌فروشی، عدم درج قیمت، احتکار و عدم صدور فاکتور انجام می‌شود که این اداره با همکاری اتاق اصناف و اداره تعزیرات، گشتهای مشترکی نیز ترتیب داده است.


اصغری صنفهایی را که در شب عید بیشتر مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند، کیف، کفش و پوشاک، قنادی‌ها، نانوایی‌ها، خشکبارفروشی‌ها، قصابی‌ها، آرایشگاه‌ها و تعویض روغنی‌ها عنوان می‌کند.

 


به گفته وی، این نظارت شامل دیگر بخشهای شهرستان هم می‌شود که بدون اطلاع بخشداری‌ها و به شکل سرزده صورت می‌گیرد.


او از نظارت دقیق بازرسان اداره صنعت و معدن بر طرح توزیع اقلام ضروری شب عید خبر می‌دهد و می‌گوید: «قرار است در جلسه‌ای با جهاد کشاورزی، مرکز توزیع دیگری را برای توزیع میوه شب عید بررسی کنیم.»


به گفته اصغری، محدودیتی برای توزیع اقلام ضروری شب عید وجود ندارد و اگر مراکز توزیع دچار کسری شوند، اعلام می‌کنند تا ما به استان درخواست دهیم و مردم در شب عید با مشکل مواجه نشوند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها