تعداد بازدید: ۱۸۰۸
کد خبر: ۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱ - 2018 27 February
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

سال‌هاست یک رسم اداری و بهتر است بگویم دولتی مرسوم شده که هیچ توجیهی ندارد و آن اینکه هنگام استقبال از مسئولان دولتی چند نفر از کودکان پیش‌دبستانی یا دانش‌آموزان ابتدایی و در مواردی دبیرستانی را با لباس‌های رنگارنگ با شاخه‌های گل در دست به پیشواز می‌آورند و آنها دکلمه‌ای معمولاً متملّقانه اجرا می‌کنند.


این نوباوگان چه بسا از محتوای دکلمه‌ای که از قبل توسط مربیانشان به آنها آموزش داده شده، اطلاع نداشته باشند و مفهومش را نفهمند، اما به صرف تکلیف آموزشگاهی آن را اجرا می‌کنند. اصل این رسم بسیارنامطلوب است و با هیچکدام از آموزه‌های انقلاب اسلامی و دینی سازگار نیست چون: 


١- انقلاب اسلامی کارگزاران کشور را خادمان مردم می‌داند که در دوره تصدی باید به این خدمتگزاری افتخار کنند. نه عرف اقتضا می‌کند و نه عقل که مخدوم تملق‌گوی خادم باشد. 
٢- سیره رسول‌ا... (درود خداوند بر او باد) و ائمه‌اطهار (درود خداوند بر همه آنها باد) هیچگاه در دوره زمامداری چنین نبوده و امام علی با صراحت نهی فرموده‌اند.*


٣- رذیله تملق را در جامعه ترویج می‌کند وبه سایر عرصه‌های حیات اجتماعی تعمیم می‌دهد. 


٤-  این نوباوگان زمانی‌که بزرگ شدند و به محتوای جملات کلیشه‌ای متملّقانه‌ای که با آب و تاب بر زبان جاری کرده‌اند،‌ پی‌بردند پشیمان می‌شوند،‌ تعجب می‌کنند و احتمالاً احساس نفرت می‌کنند؛ یا اینکه به عنوان یک خاطره‌خوش در ذهنشان می‌‌ماند و اگر متصدی امری شدند این را یک وظیفه برای مردم تلقی می‌کنند و منتظر چاپلوسی می‌مانند، که درهر دو صورت آسیب است.


نکته دیگری که متأسفانه مرسوم شده نرده‌کشیدن بین مردم و مسئولان در برخی جلسات خصوصاً نماز جمعه است که خوشبختانه با درایت آیت‌ا... فقیه در نی‌ریز هیچگاه مرسوم نشد و اخیراً در خطبه‌های نماز جمعه مورخ١٣بهمن با صراحت آن را  نهی کردند. 


در همین زمینه باید افزود پلاکاردهای عرض خیرمقدم و خوشامدگویی به مسئولان در سالن‌های برگزاری جلسات و در برخی موارد، سطح شهرها است. جملاتی کلیشه‌ای، تکراری و بعضاً متملقانه. صرف‌نظر از هزینه این پلاکاردها، ضرورتی اخلاقی و اداری هم برای تهیه و نصب آنان نیست؛ چه اینکه معمولاً در این جلسات میزبان هنگام اجرای برنامه و بطور رسمی خیرمقدم عرض می‌کند و در مواقعی اگر چهار نفر در جلسه سخنرانی کنند هر چهار نفر خیرمقدم می‌گویند و از حضور ‌مسئولی که بنا به وظیفه رسمی و سازمانی‌اش در شهرستان یا بخشی حضور یافته تشکر و سپاسگزاری می‌‌کنند.


شاید گفته شود این مسائل مهم نیستند و جزئی به نظر می‌رسند که در پاسخ  باید گفت: همیشه انحرافات از زاویه‌ای کوچک آغاز می‌شوند و در ادامه آنقدر بزرگ می‌شوند که هیچ‌کس توان اصلاح آنها را ندارد مانند فساد مالی و اقتصادی که متأسفانه روز به روز برسطح و عمق آن افزوده می‌شود و تاکنون علی‌رغم شعارها، دستورات و تصویب قوانین در عمل این سرطان مهلک درمان نشده است. 


امید است با همکاری مسئولان و درایت مدیران تربیتی و آموزشی این رسم ناپسند و  نامطلوب برچیده شود. إن‌شاءا...
شاد و سالم و موفق باشید

پی‌نوشت:
* دشتی، محمد، شرح نهج‌البلاغه، حکمت ٣٧، ضرورت ترك آداب جاهلى، ص ٦٣٣


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها