تعداد بازدید: ۴۱۳۶
کد خبر: ۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ - 2018 23 January
رنگ سفیدی که در توصیه های تهک کشاورزی به باغ داران، به پایین تنۀ درختان زده می‌شود، برای چیست؟
به گزارش ایسنا، سامانه تهک کشاورزی،  توسط سازمان هواشناسی در همه استانهای کشور اجرا می‌شود؛ بر اساس این سامانه، کارگروه‌های تحقیقاتی درادارات کل هواشناسی استانها، براساس پیش بینی‌های وضعیت جوی و پارامترهای هواشناسی نظیر دما، رطوبت و بارندگی توصیه های کاربردی به کشاورزان استانها ارائه می‌کنند.

در توصیه‌هایی که توسط کارگروه تهک استان قم صادر شده، بارها توصیه به رنگ کردن تنه درختان دیده می‌شود، اما علت این توصیه چیست و چه مزایایی دارد؟

محمود رئوفی فرد در گفت‌وگو با  ایسنا به این پرسش پاسخ داد و گفت: رنگ آمیزی پایین تنۀ درخت به عنوان سپر محافظ درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می‌کند و مانع شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی آن می شود؛ اتفاقی که در صورت بروز، مقدمۀ بروز بیماری های مختلف را برای درخت فراهم می کند و آن را در معرض قارچ و حشرات قرار می دهد.

وی افزود: محافظت از درختان در مقابل آفات چوبخوار، محافظت و پیشگیری از بیماری‏های باکتریایی درختان، جلوگیری از زمستان گذرانی کرم‏های میوه و محافظت از درختان در مقابل ترک خوردگی تنه از فواید رنگ کردن تنه درختان است.

دبیرسامانه تهک کشاورزی استان قم درباره نوع رنگ مورد استفاده گفت: زدن رنگ سفید به تنه درخت، راهی ساده و غیرسمی  برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب های متعدد است که برای حصول نتیجۀ بهتر، باید رنگ مرغوب انتخاب شود تا پوشش کافی ایجاد کند. برای این منظور رنگ پلاستیکی با پایۀ آب، گزینۀ مناسب تری است و باید توجه داشت که رنگ روغنی به دلیل آن که اجازۀ تنفس به درخت نمی دهد گزینۀ مناسبی نیست، ضمن آن که نباید مواد افزودنی به رنگ اضافه کرد.  رنگ های تیره از این جهت که گرمای نور خوشید را جذب می‌کنند مناسب نیستند.
برچسب ها: درختان ، تهک کشاورزی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها