تعداد بازدید: ۲۴۵۵
کد خبر: ۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ - 2018 17 January
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

صرف نظر از تعریف دقیق فقهی حجاب ، در این مقاله صرفاً درصدد طرح مسئله رنگ چادر از دیدگاه مراجع تقلید  و فقها هستیم. 


در همه رساله‌های عملیه مراجع در بحث مکروهات لباس نمازگزار، همگی پوشیدن لباس سیاه در نماز را مکروه دانسته‌اند. فقط بعضی از مراجع پوشیدن عبا و عمامه سیاه را مکروه ندانسته و تعداد کمی پوشیدن لباس سیاه در نماز در عزای حضرات معصومین(سلام خداوند بر آنها باد)را مکروه ندانسته‌اند. برای اطلاع دقیق از فتوای مراجع عظام می‌توانید به منابع معرفی شده در پی‌نوشت همین مقاله مراجعه فرمایید. تا آنجا که بنده بررسی نمودم ٢٠ مرجع تقلید گذشته و حال معتقد به مکروه‌بودن پوشیدن لباس سیاه در نماز هستند؛  از جمله حضرات آیات عظام: 
١- بروجردی ٢- خوئی٣- حکیم ٤- خوانساری ٥- میلانی ٦- امام‌خمینی ٧- گلپایگانی ٨- شریعتمداری ٩- شاهرودی ١٠- خامنه‌ای ١١- صافی گلپایگانی ١٢- بهجت ١٣- شبیری زنجانی ١٤- نوری همدانی ١٥- مکارم شیرازی ١٦- سیستانی ١٧- فاضل لنکرانی ١٨- صانعی ١٩- تبریزی ٢٠- منتظری.
همین مراجع پوشیدن لباس سفید در نماز را مستحب دانسته‌اند. 


باتوجه به این فتوا،  این سؤال پیش می‌آید که وقتی پوشیدن لباس سیاه  در نماز که هنگامه راز و نیاز به درگاه حضرت احدیت و انجام مهمترین رکن اسلام است مکروه می‌باشد، در سایر موارد الزامی و اجباری است؟
رنگ چادر زنان محجبه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، عموماً رنگ روشن و باز بود و زنان همزمان با شرکت در نهضت اسلامی  و تظاهرات سال ١٣٥٧ علیه رژیم پیشین، چادر مشکی پوشیدند و این وضعیت همچنان ادامه یافت؛بطوری‌که در عمل به یک الزام عرفی تبدیل شد. این عرف در اذهان عمومی طوری شکل گرفته که اگر خانمی چادری به رنگ غیرمشکی بپوشد؛ متهم به کار خلاف شرع می‌شود؛ ‌در حالی که آیه‌ا... خامنه‌ای «نه چادر ونه رنگ آن را» برای رعایت حجاب الزامی نمی‌دانند و در پاسخ به استفتائی که از ایشان در سال ١٣٧٧ خورشیدی شده مرقوم فرموده‌اند: «نه چادر و نه رنگ آن، ‌برای  حفظ حجاب، الزامی نیست؛ آنچه مهم و لازم است، پرهیز از اختلاط شهوت‌آلود زن و مرد و اجتناب از رفتارهای شهوت‌انگیز آنان در برابر یکدیگر است. با حفظ این معیار، ببینید چگونه پوششی و چه رنگی و چه رفتاری شایسته‌تر است. (منبع شماره ١)


امید است متولیان فرهنگی شجاعت به خرج بدهندو از بیان احکام الهی نهراسند و محافظه‌کاری نکنند و رنگ همان چادری را ترویج کنند که در مساجد و هنگام نماز جماعت خانم‌ها می‌پوشند. 

شاد  سالم وموفق باشید 


منابع:
١- دفتر رهبر انقلاب (١٣٧٨) پاسخ‌های حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب (دام‌ظله) به پرسشهای دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس (١٢/٦/١٣٧٧)، تهران: دفتر نشر  فرهنگ اسلامی، ص ٢٣
٢- رحیمی‌اصفهانی، غلامحسین [بی‌تا] توضیح‌المسائل محشی، قم: سازمان انتشارات جاویدان و مؤسسه انتشارات فراهانی، ص ١٩٦.
٣-  صانعی،‌یوسف (١٣٨٧) رساله توضیح ‌المسائل، قم‌، ‌انتشارات میثم تمار، ص ١٤٥.
٤-  مسلمی‌زاده، طاهره (١٣٩٢) رساله توضیح‌المسائل ده مرجع، جلد اول، تهران و مشهد، ‌انتشارات هاتف و استوار، ص ٤٢٠.
٥- منتظری، حسینعلی(١٣٧٠) رساله توضیح ‌المسائل، قم: انتشارات دارالفکر، ص١٥٢


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
0
0
می دانید خارجی ها در مورد نماز چه چیزی تصور دارند؟
یک سری آدم که با یک پارچه خود را می پوشانند و در تنهای خم و راست میشن و حرف های را زمزمه می کنند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها