تعداد بازدید: ۲۵۲۱
کد خبر: ۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ - 2018 16 January
نظر مردم نی‌ریز در مورد موسیقی؛
فاطمه زردشتی نی‌ریزی گروه گزارش

/  برخی از موسیقی‌های امروزی هم که از تلویزیون پخش می‌شوند زیادی تند هستند!
/  نی‌ریز شهر افسرده‌ای است، به خاطر اینکه نه جایی برای تفریح دارد و نه یک برنامه موسیقی ‌و طنز در آن اجرا می‌شود
/   اگر در شبکه‌های تلویزیون چهار تا موسیقی محلی و شاد پخش می‌شد، جوانان هم اینقدر به دنبال ماهواره نمی‌رفتند
/  برگزاری کنسرت در نی‌ریز نسبت به شهرهایی مثل شیراز خیلی کم‌رنگ است
/  استقبال از موسیقی ایرانی بیشتر است
/  متأسفانه ما سالنی نداریم که ظرفیت بالا داشته باشد تا بتوانیم هزینه دستمزد هنرمند را با فروش بلیت تأمین کنیم

 

آیا بدون موسیقی می‌توان زندگی کرد؟ اصلاً موسیقی چیست؟ برای اولین بار کجا نمود پیدا کرد و تاریخچه‌ی آن مربوط به چه زمانی است؟


اگر بخواهیم نیک بنگریم می‌بینیم که دانشمندان و فلاسفه درباره تاریخ موسیقی فرضیات متعددی داشته‌اند.


تاریخ‌دانان پیدایش طبل و نی را مربوط به ٥٠ الی ٧٠ هزار قبل می‌دانند. همان زمانی که بشر برای اولین بار از نی، آلت موسیقی ساخت و پرندگانی به‌ نام دارکوب زمانی که توسط منقار خود در درختان می‌کوبیدند، از آن درختان آواهای خوش‌آیند بدست می‌آمد. 


چندی بعد بشر طبل را به مثابه زنگ خطر در مواقع اضطراری و شکار استفاده ‌نمود و کم‌کم دف و نی اختراع و به یکی از آلات موسیقی تبدیل شد، و حالا پس از گذشت قرن‌ها انواع سازها و گونه‌های متنوع موسیقی اختراع شده و بسیاری از مردم با موسیقی مأنوس شده‌اند.‌ با این وجود اما هنوز هم هستند افرادی که در ایران از گوش‌دادن به موسیقی سرباز می‌زنند و این عمل را کار درستی نمی‌دانند.


گزارش این هفته را به این موضوع اختصاص دادیم تا نظر مردم را در این مورد بدانیم. 


با موسیقی آرامبخش موافقم
قاسم عباسی ٣٠ ساله با موسیقی آرامبخش موافق است. 


او می‌گوید: موسیقی‌های محلی و داخلی خوب است، ولی متأسفانه در نی‌ریز، هیچ برنامه‌ای اجرا نمی‌شود. خوب گرچه فکر نمی‌کنم ‌اجرای کنسرتها با سازهای سنتی ایرادی داشته باشد و مشکلی به وجود بیاورد.


کاملاً مخالفم!


پروین نصیرزاده ٥٤ ساله اما برخلاف قاسم عباسی اصلاً با موسیقی موافق نیست. 


او می‌گوید: کاملاً مخالفم. نه الان که پا به سن گذاشته‌ام، از همان جوانی هم با موسیقی جور نبودم. اصلاً در قرآن هم آمده که گوش‌دادن به موسیقی جایز نیست. به نظر من کسانی که موسیقی گوش می‌دهند، در آن دنیا صدایشان به گوش خدا نمی‌رسد. 


او که سه پسر و یک دختر دارد ادامه می‌دهد: شاید باور نکنید اما به خدا بچه‌هایم هم اصلاً موسیقی گوش نمی‌دهند، همیشه به آنها گفته‌ام امام زمان گوشی‌هایتان را چک می‌کند و آنها حواسشان هست. 


به عقیده خانم نصیرزاده برخی از موسیقی‌های امروزی که از تلویزیون پخش می‌شوند هم زیادی تند هستند و مسئولین صدا و سیما باید در این مورد حتماً تجدیدنظر کنند. 


فقط ترانه‌های حمید هیراد
فاطمه ٢٠ ساله عاشق آهنگ‌های حمید هیراد است. 


او می‌گوید: با آهنگهای پاپ خیلی موافقم، الان هم که حمید هیراد در حال غوغاکردن است. خصوصاً که سبک جالبی هم به وجود آورده و به نوعی سبک سنتی و پاپ را با هم تلفیق کرده است. 


به نظر فاطمه در حال حاضر کسی وجود ندارد که با موسیقی مخالف باشد و ادامه می‌دهد: نی‌ریز شهر افسرده‌ای است، به خاطر اینکه نه جایی برای تفریح دارد و نه یک برنامه موسیقی ‌و طنز در آن اجرا می‌شود. اگر هم برنامه‌ای وجود داشته باشد، اطلاع‌رسانی ضعیف است و اصلاً تبلیغی صورت نمی‌گیرد که مردم خبردار شوند و این خیلی بد است. 


مشکل از مسئولین است
به عقیده محمود ٥٦ ساله مشکل از مسئولین است که مردم و خصوصاً جوانها به دنبال موسیقی‌های بی‌سر و ته و برنامه‌های مبتذل ماهواره می‌روند. 


او می‌گوید: چرا بعضی‌ها با موسیقی مخالفند؟ اتفاقاً خیلی هم خوب است اما متأسفانه گاهی مسئولین همین شادی‌های کوچک را هم از مردم دریغ می‌کنند. باور کنید اگر در همین نی‌ریز خودمان برنامه‌های تئاتر و کنسرتهای شاد برگزار می‌شد یا اگر در شبکه‌های تلویزیون چهار تا موسیقی محلی و شاد پخش می‌کردند، جوانان هم اینقدر به دنبال ماهواره و برنامه‌های بی‌سروته موبایل نمی‌ر‌فتند. 


ادامه می‌دهد: البته زمانی که ما جوان بودیم آهنگهای... و... را گوش می‌دادیم، ترانه‌هایی که واقعاً معنا و مفهوم داشت. اما ترانه‌های امروزی معلوم نیست چه می‌خوانند و چه می‌گویند. 


هر نوع موسیقی جز رپ!
کیکاووس ٣١ ساله هم با موسیقی موافق است. او که هر نوع موسیقی به جز موسیقی رپ را گوش می‌دهد می‌گوید: بیشتر زمانهایی که سوار ماشین باشم به موسیقی گوش می‌دهم. البته بستگی به شرایط هم دارد. سرحال و شنگول باشم موسیقی شاد گوش می‌دهم و ناراحت که باشم، موسیقی آرام و ملایم. البته دروغ نباشد، به موسیقی غیرمجاز هم علاقه خاصی دارم. 


در مورد برگزاری برنامه‌های موسیقی در نی‌ریز می‌گوید: اصلاً برنامه‌ای برگزار نمی‌شود که خوب باشد یا بد. به نظر من سختگیری در مورد موسیقی خوب نیست. وقتی حتی بسیاری از مراجع هم گوش‌دادن به موسیقی را مجاز دانسته‌اند، سختگیری برخی از مسئولین، مصداق کاسه داغ‌تر از آش است!


سرگرمی مردم در این روزها...
پسری جوان که نمی‌خواهد خودش را معرفی کند، کاملاً با موسیقی موافق است. به قول خودش فرق ندارد این ور آبی باشد یا آن ور آبی. 


او که به گفته خودش مغازه فیلم‌فروشی دارد و رایت ترانه و سی‌دی را هم انجام می‌دهد می‌گوید: جوانها به موسیقی خیلی علاقه دارند و اکثر مشتری‌های من برای همین به مغازه مراجعه می‌کنند. اکثر روستاییان به دنبال ترانه‌های شاد و جوانها و خصوصاً کسانی که شکست عشقی خورده‌اند به دنبال ترانه‌های غمگین و رپ هستند. حتی بعضی از مشتریانم، پیرزن و پیرمردهای ٧٠ و ٧٥ ساله‌ای هستند که فلش به دست به مغازه می‌آیند و درخواست ترانه‌های محلی می‌کنند. تقصیری هم ندارند. این روزها سرگرمی مردم همین شده است دیگر. 
با موسیقی سنتی مشکلی ندارم


خانم هاشم‌نیا ٥٤ ساله و با موسیقی مخالف است. 


او که معلم قرآن است می‌گوید: بهترین موسیقی قرآن است و در آیه ٦ سوره لقمان هم به صراحت بیان شده که به موسیقی مبتذل گوش ندهید. 


ادامه می‌دهد: البته با موسیقی سنتی مشکلی ندارم. به نظرم موسیقی سنتی محتوا دارد و خیلی هم خوب است، اما گوش دادن به موسیقی با صدای زن، موسیقی که حالت طرب و نشاط داشته باشد و متن آن مبتذل باشد، اصلاً درست نیست. موسیقی عروسی‌ها هم که دیگر جای خود دارد. البته من سعی می‌کنم اکثر اوقات آخر وقت در عروسیها شرکت کنم تا زیادی به گناه آلوده نشوم. 


در مورد اینکه بچه‌هایش به موسیقی گوش می‌دهند یا نه، می‌گوید: دروغ چرا؟ خوب آنها به اقتضای سن‌شان به ترانه‌های مجاز گوش می‌دهند، البته برخی از ترانه‌های مجاز الان هم که از نظر دینی مجاز نیست ولی خوب گوش می‌دهند دیگر.


به رپ علاقه بیشتری داریم
یاسمن حسن‌پور ١٨ ساله و مریم نوری ١٩ ساله است. آنها که دانشجوی نی‌ریز و اهل شیرازند می‌گویند: بیشتر به موسیقی رپ گوش می‌دهیم. البته سنتی و پاپ هم گوش می‌دهیم ولی به رپ علاقه بیشتری داریم. چون حرفهایی توسط خواننده زده می‌شود که عین واقعیت است و حرف دل جوانهای امروزی است. 


یاسمن می‌گوید: برگزاری کنسرت در نی‌ریز نسبت به شهرهایی مثل شیراز خیلی کم‌رنگ است و اگر زیادتر شود، برای جوانها خیلی خوب است. البته در یکی دو برنامه شب شعر که اخیراً برگزار شد شرکت کردیم که شب شعر یلدا واقعاً  عالی بود. 


موسیقی غذای روح است
محمد اکرمی ٧٠ ساله در مورد موسیقی می‌گوید: زمانی که جوان بودیم گوش می‌دادیم. خوب آن موقع جوان بودیم و به خاطر حال و هوای جوانی نیاز داشتیم، اما حالا دیگر با این سن و سال، کمتر به موسیقی گوش می‌دهیم. خوب بچه‌ها از ما الگو می‌گیرند و گوش دادن به هر نوع موسیقی درست نیست. 


در مورد اینکه بچه‌هایش به موسیقی گوش می‌دهند یا نه، ‌می‌گوید: خیلی کم. بچه‌ها هم دیگر حال و حوصله چیزی ندارند. سه تا بچه فوق‌لیسانس توی خانه دارم که هر سه بیکارند و از شدت ناراحتی، حال و حوصله‌ای برای این کارها ندارند. البته کلاً با موسیقی مخالف نیستم. به قول معروف موسیقی غذای روح است. 


*****
پس از شنیدن نظرات مردم سری به آموزشگاه سار زدیم تا نظر کمیل امین‌پور مسئول آنجا را در مورد برگزاری کنسرتها بدانیم.


وی در مورد استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی ‌هنری در حوزه موسیقی (از جمله اجرای موسیقی زنده، کلاسها، جنگهای شادی و...) می‌گوید:


به دلیل بالابودن هزینه‌های حوزه هنر و خصوصاً هنر موسیقی، در این زمینه استقبال چندانی نمی‌شود.


وی استقبال از موسیقی ایرانی را بیشتر می‌داند و ادامه می‌دهد: خوشبختانه در چند سال اخیر با فرهنگ‌سازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی و سایر سازمانهای وابسته به شهرستان، گرایش به سمت فرهنگ ایرانی و بالطبع موسیقی ایرانی بیشتر شده  است.


امین‌پور در مورد مشکلات در حوزه موسیقی می‌گوید: 


مشکلات خاصی در زمینه موسیقی وجود ندارد و گهگدار اگر مشکلی هم به وجود بیاید، با تدبیر ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد و رئیس محترم انجمن موسیقی شهرستان برطرف می‌شود.
*****
فاطمه قرائی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پایان در مورد سیاست وزارت ارشاد در مورد موسیقی می‌گوید: 


دفتر امور موسیقی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستگذاری و تدوین خط مشی‌های کلان برای موسیقی در کشور را عهده‌دار است. این وزارتخانه موظف به اجرای قوانین و مقررات و دستورات دولت است که به طور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و موردتأیید شورای نگهبان قرار گرفته اند.


وی ادامه می‌دهد: طبق مصوبه ١٣ تیر ١٣٩٥ هیئت وزیران، صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بر اساس قانون جدید، نیروی انتظامی و اداره اماکن نمی‌تواند در محتوای برنامه یا صدور مجوز برگزاری کنسرت دخالت کند و تنها می‌تواند از نظر انتظامی و ترافیکی نظر دهد. با اینکه متولی و مسئول اصلی حوزه فرهنگ و هنر و بطور مشخص موسیقی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تنها این وزارتخانه است که نقش حاکمیتی دارد اما قوه قضائیه، اداره اماکن نیروی انتظامی، شورای تأمین در شهرستان نیز از جمله نهادها و مقام‌هایی هستند که با وجود داشتن مجوز وزارت ارشاد، اجرای برخی کنسرتها را در برخی از شهرهای ایران به چالش کشیده‌اند.


قرائی در مورد سیاست ارشاد در حوزه آموزش، مجوز بابت کلاس‌ها و آموزش‌ها و همچنین اجرای برنامه موسیقی در شهرستان می‌گوید: 
اداره فرهنگ و ارشاد در راستای اصل واگذاری تصدی امور اجرایی در زمینه موسیقی به بخش غیردولتی اقدام به تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی در شهرستان‌ها توسط بخش خصوصی نموده است. 


آموزشگاه‌های موسیقی در کنار انجمن موسیقی، علاوه بر اینکه پایگاهی برای تعلیم، تربیت و حفظ اشاعه هنر موسیقی می‌باشند، محلی برای تبادل نظر و گردهمایی اساتید و علاقه‌مندان به هنر موسیقی‌اند. در نی‌ریز آموزشگاه‌های سار، رامش و هنر و اندیشه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند که علاوه بر آموزش تخصصی موسیقی در رده‌های مختلف سنی، در برگزاری اجراهای صحنه‌ای، کارگاه‌های آموزشی و... مجاز به برگزاری برنامه‌های موسیقی هستند.


سرپرست اداره ارشاد در خصوص اینکه تا به حال چند کار موسیقی یا کنسرت توسط ارشاد در نی‌ریز اجرا شده نیز می‌گوید: 


اداره فرهنگ و ارشاد یک اداره مجری نیست، بلکه نقش حمایتی، نظارت و هدایت را عهده‌دار است و در همین راستا از آموزشگاه‌ها، شرکتها، مؤسسات، گروه‌ها و انجمن‌هایی که از فرهنگ و ارشاد مجوز دارند، جهت اجرای برنامه‌ها در شهرستان حمایت می‌کند. در طول ٣ سال گذشته، گروه هیراد در بخش موسیقی سنتی و تلفیقی و انجمن موسیقی شهرستان در اجرای صحنه‌ای موسیقی سنتی اقدام به برگزاری کنسرت نموده‌اند و اخیراً آموزشگاه‌های موجود، کنسرتهای هنرجویی ویژه هنرآموزان خود را برگزار کرده‌اند.


آخرین اجرای صحنه‌ای در نی‌ریز، اجرای گروه موسیقی محلی روز عید فطر بود. همچنین شرکت آواسازان ارغنون مجوز برگزاری کنسرت ایمان سیاهپوشان از خواننده‌های موسیقی پاپ را جهت اجرا در روز تولد حضرت محمد(ص) در ماه گذشته اخذ نمود که به دلیل نبود سالن مناسب توسط کنسرت‌گزار لغو گردید. 


قرائی مشکلات سخت‌افزاری از جمله کمبود سالن را یکی از دلایل اصلی عدم برگزاری کنسرت و حضور هنرمندان مطرح کشور در نی‌ریز دانست و ادامه داد: متأسفانه ما سالنی نداریم که ظرفیت بالا داشته باشد تا بتوانیم هزینه دستمزد هنرمند را با فروش بلیت تأمین کنیم، به همین دلیل اگر قرار باشد هنرمندان در سطوح بالا در شهرستان برنامه اجرا کنند، یا باید اداراتی مثل شهرداری‌ ورود کند یا مجبوریم با بالابردن بهای بلیتها، این هزینه را جبران کنیم. 


علاوه بر اینکه برگزاری یک کنسرت در شهرستان، همکاری همه نهادها را می‌طلبد و زحمت زیادی دارد، ریسک سرمایه‌گذارای آن هم بالاست. 


پشتیبان‌ها و سرمایه‌گذاران می‌ترسند. قراردادی می‌بندند، مبلغی را هم پرداخت می‌کنند، زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کنند اما ناگهان مجوز کار لغو می‌شود و سرمایه‌ی سرمایه‌گذار از بین می‌رود.

/ عکس: آرشیو کانون موسیقی سار


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ است. 
نیچه
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها