تعداد بازدید: ۳۰۲۹
کد خبر: ۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶ - 2018 15 January
سانچی؛ از تولد در کره جنوبی تا مرگ در دریای چین 

در آستانه نخستین سالگرد حادثه پلاسکو، بار دیگر آتش به جان ملتی افتاد که مدت هاست خاطرش آزرده است. البته این بار آتش نه در قلب کشور، بلکه هزاران کیلومتر دورتر، جان فرزندان جان بر کف این خاک را گرفت.

نفتکش سانچی که امروز آخرین نفس هایش را بر روی آب های دریای چین در شرق آسیا کشید، سال ۲۰۰۸ و در همین منطقه توسط «صنایع سنگین هیوندای هامو» کره جنوبی برای شرکت ملی نفتکش ایران ساخته شده بود و در نزدیک به یک دهه حیات خود نام های متعددی را یدک کشید.

این نفتکش ابتدا با نام «سامان» و پرچم مالت در سال ۲۰۰۸ کار خود را آغاز کرد. چندی بعد نام «سپید» و پرچم توالو را بر خود دید و پس از آن هم با نام های «گاردنیا» (یاسمن) و «سی هورس» (اسب دریایی) زیر پرچم تانزانیا فعالیت کرد. سانچی آخرین نامی بود که سال ۲۰۱۶ بر این شناور غول پیکر نهاده شد و تا امروز که زیر آب های نزدیک زادگاهش آرام گرفت، به همین نام خوانده می شد.
 
سانچی؛ از تولد در کره جنوبی تا مرگ در دریای چین
 
نفتکش سانچی از خانواده نفتکش های «سوئزمکس» است که ۲۷۴ متر طول، ۵۰ متر عرض و ۲۳ متر ارتفاع دارد. گنجایش باری این نفتکش ۱۶۴۱۵۴ تن بود و حداکثر سرعت آن به ۲۸.۵ کیلومتر بر ساعت می رسید.

سفر بی‌پایان

نفتکش ایرانی سانچی آخرین سفر خود را روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) از جزیره خارگ در خلیج فارس آغاز کرد و قرار بود محموله ۱۳۶ هزار تنی میعانات گازی (معادل ۹۶۰ هزار بشکه) را به ارزش نزدیک به ۶۰ میلیون دلار در بندر دائسان کره جنوبی تحویل دهد که یک روز پیش از رسیدن به مقصد، در ششم ژانویه (۱۶ دی) بر اثر برخورد یک کشته فله بر هنگ کنگی دچار آتش سوزی شد.
 
سانچی؛ از تولد در کره جنوبی تا مرگ در دریای چین
 
فرآیند امداد و نجات سانچی که با فرماندهی نیروهای چینی انجام گرفت از همان ابتدا با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود. برخی آنها را به کم کاری متهم کردند، در حالی که عده ای دیگر همچون علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، این موضوع را رد کرد؛ موضوعی که نظر دادن درباره آن ساده نیست و نیازمند کارشناسی های دقیق است.

از جمله دیگر مسائلی که پیرامون این حادثه مطرح شد، خسارت های محیط زیستی آن بود. وایی ژیانگوا، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه در پکن می‌گوید: «بسیار محتمل است که با وقوع این فاجعه حیات گیاهی و جانوری در بخش عظیمی از دریا به طور کلی نابود شود». این استاد دانشگاه معتقد است در بهترین شرایط بازگشت به وضعیت عادی مدت زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید.
 
سانچی؛ از تولد در کره جنوبی تا مرگ در دریای چین
 
مسئله آلودگی تنها به محموله کشتی محدود نمی شد، بلکه سوخت خود کشتی هم بحرانی دیگر را دامن می زند. سوخت کشتی کثیف ترین نوع نفت است و زمانی که پخش شود به شدت سمی و مخرب است، هرچند احتمال انفجار آن کمتر است. جمع کردن نفت کشتی نسبتا راحت است، چرا که حجم آن کمتر است و راحت تر می توان آن را از آب جدا کرد، اما حتی حجم کم آن هم می تواند به زندگی آبزیان آسیب برساند.

چاونسی نیلور، دبیر بخش واکنش و آموزش اضطراری در شرکت تخصصی «کنترل آتش و خطر ویلیامز» می گوید: «مشکل نفت سنگین سوخت کشتی است. این نفت واقعا کند می سوزد و سنگین است و روی اقیانوس و هر فلزی می ماند و دود سنگینی ایجاد می کند. این چیزی است که روی پرنده ها می ریزد و می ماند».

سانچی آرام گرفت، دل‌ها ناآرام شدند

نفتکشی که ۳۰ خدمه ایرانی و ۲ خدمه بنگلادشی داشت علی رغم تلاش هایی که صورت گرفت در نهایت روز ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) زیر آب آرام گرفت، اما دل های بسیاری را ناآرام کرد.

خانواده های داغدار افسران و خدمه کشتی روزهای تلخی را پشت سر گذاشتند و حرف های فراوانی در دل دارند که حالا دیگر برای شنیدنشان دیر شده است؛ مثل همیشه، مثل پلاسکو.
 

 
 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها