تعداد بازدید: ۲۰۹۵
کد خبر: ۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ - 2018 07 January
نوبت‌های چند ساعته و خرابی دستگاه‌ها

سمیه نظری/ نی‌ریزان فارس: نوبت‌های چندین ساعته، خرابی دستگاه‌ها و تجهیزات کم بیمارستان شهدا این روزها آزار دهنده‌تر از قبل است.


نبود دو پزشک عمومی در اتفاقات به صورت مداوم، کمبود تخت و نیرو از جمله مشکلات پیش‌روی بیماران و کادر پرسنلی بیمارستان شهدای نی‌ریز می‌باشد.


ف. موسوی که برای سرماخوردگی کودکش به اتفاقات بیمارستان آمده،‌ می‌گوید: یک ساعت فقط در نوبت تریاژ مانده‌ام. بعد هم ٧٥ نفر جلو من برای ویزیت توسط پزشک در نوبت هستند. پزشک اطفال هم که در شهرستان مطب خصوصی ندارد و چاره‌ای نداریم که به بیمارستان بیاییم. 


... یک پزشکه بودن بخش اتفاقات در یک شهرستان با این جمعیت واقعاً عادلانه نیست. اعتراض هم که کنیم مسئولان جوابی ندارند. ده‌سال است بیمارستان ما مشکل دارد؛ گفتند نماینده مجلس بومی نیست و برای شهر کاری نمی‌کند. الان نماینده بومی بارها از بیمارستان بازدید کرده اما هنوز برخی مشکلات حل نشده است. 

هزینه بالای سونوگرافی 
ح.شاهسوندی می‌گوید من چند وقت پیش همسرم باردار بود برای انجام سونوی چسبندگی جفت و وضعیت رشد جنین به سونوگرافی مراجعه کردیم گفتند هزینه آن ١٢٠ هزارتومان است. اما روز بعد به استهبان رفتیم و همین سونو را با ٣٠ هزار تومان در بیمارستان امام خمینی انجام دادیم. خدا را خوش نمی‌آید. در زمانه‌ای که برای یک کارگر یک روز کار است و ده روز نه، اینقدر هزینه‌ها را بالا ببرند. سونوگرافی بیمارستان را هم که گذاشته‌اند فقط برای برخی‌ها. 


 او با تأسف سری تکان می‌دهد و می‌گوید: یک دکتر زنان و زایمان در بیمارستان نیست. چند ماه پیش برگه آزمایش و سونوی خانمم را از طریق فضای مجازی برای دکتر فرستادند و نیم ساعت منتظر بودیم تا آنلاین شود و نتیجه را بدهد. اعتراض هم که کردیم، گفتند دکتر از صبح اینجا بوده تازه رفته منزل و در حال استراحت است و ما نمی‌توانیم به او زنگ بزنیم.


استراحت حق او است اما مسئولان باید به فکر باشند. حرف آینده و سلامتی یک بچه است. آنها باید نیروهای بیشتری استخدام کنند تا بیمارستان کمبودی نداشته باشند. 

نوبت‌های طولانی آزمایشگاه‌ها 
خانمی که نمی‌خواهد خودش را معرفی کند. می‌گوید کمبود دکتر و نوبت‌های طولانی آزمایشگاه از مشکلات بیمارستان است. من مشکل ریوی دارم و باید چند آزمایش بدهم. اما هزینه‌های بیرون خیلی زیاد است و چون وضعیت مالی خوبی ندارم به بیمارستان آمده‌ام. 


اینجا هم گفته‌اند باید چند ماه در نوبت آزمایشگاه بمانی. خدا می‌داند در این چندماه چه بر سر سلامتی‌ام بیاید.


 الان هم که دخترم مریض شده و آمده‌ایم اینجا می‌گویند بروید چند ساعت دیگر بیایید. از مسئولان می‌خواهیم کار مردم را، راه بیاندازند؛ به امکانات بیمارستان برسند تا مردم مجبور نشوند به شهرهای دیگر بروند. 

کمبود تخت در قسمت تزریقات
م. بقری از روستای غوری آمده است. می‌گوید از ساعت ٥ عصر نوبت گرفته‌ام، اما الان که ساعت٨ شب است هنوز نوبتم نشده. باید اتفاقات بیمارستان دو پزشک داشته باشد یک پزشک که نمی‌تواند کار این همه بیمار را، راه بیاندازد. قسمت تزریقات هم کمبود دارد نه تخت دارد نه نوبت‌دهی خوبی. 


بغری می‌گوید: به مطب دکتر پاکنیت هم که مراجعه کردیم. سرشان شلوغ بود؛ ما هم نوبت نگرفتیم آمدیم بیمارستان.


کاش مسئولان فکری بکنند و امکانات را بیشتر کنند. آنها باید به داد مردم برسند. 

امکانات بیمارستان
«ولی رسولی» به همراه دختر و نوه‌اش در قسمت تریاژ می‌باشند او اشاره به نوه چندماهه‌اش می‌کند و می‌گوید: عین آتش دارد می‌سوزد. اما می‌گویند باید دو- سه ساعت در نوبت بمانی. 
از مشکلات بخش اتفاقات بیمارستان که پرسیدیم می‌گوید: دو تا صندلی نیست که بنشینی. پیش پزشک خانواده هم که بروی باید ساعت ٤ عصر نوبت بزنی تا ساعت ٥ دکتر بیاید. ٢ تا ٣ ساعت هم باید دفترچه‌ات در نوبت باشد.


مسئولان باید به سلامت بیماران توجه داشته باشند. امکانات بیمارستان را بیشتر کنند. 


قسمت داروخانه هم مانند بخش پذیرش و تریاژ شلوغ است و جای سوزن‌انداختن نیست. 

کادر خوش‌اخلاق داروخانه 
حمید میرزایی که در روبروی کانتر داروخانه مشغول پرسیدن قیمت و مشخصات داروها است. از اخلاق خوب کادر پرسنل می‌گوید و ادامه می‌دهد: اتفاقات بیمارستان نی‌ریز هیچ مشکلی ندارد. داروخا‌نه‌اش هم همینطور.


میزایی می‌گوید: من از استهبان آمده‌ام پیش دکتر ارتوپد و برای گرفتن دارو به بیمارستان آمده‌ام خدا وکیلی از اخلاق کادر داروخانه واقعاً لذت بردم.


کارمند فرق نمی‌کند هر کجا باشد، باید خوش‌اخلاق باشد. بیمارستان که دیگر جای خود را دارد. یک بیمار با هزار ناراحتی جسمی و مالی به اینجا می‌آید. باید کسی باشد که به او روحیه بدهد نه روی اعصاب باشد. آنها نباید با بیماران بد رفتاری کنند و یا درست و حسابی جواب او را ندهند. درست است سرشان شلوغ است ولی بیمار متوجه اینها نیست. من با اینکه دارو نخریدم ولی کادر داروخانه من را خوب راهنمایی کردند و حالا هم هر کجا که بروم برای خرید دارو به اینجا می‌آیم چون واقعاً دلسوزانه مرا راهنمایی کردند. 

 نبود دستگاه فشارسنج
در حیاط بیمارستان خانم بارداری را می‌بینم که در گوشه‌ای از حیاط نشسته و چادرش را دور خودش پیچیده. از مشکلات بیمارستان که می‌پرسم می‌گوید: در حیاط بیمارستان کمبود صندلی است. 


ادامه می‌دهد: من بخاطر وضعیت بارداری حساسی که دارم نمی‌توانم داخل سالن پذیرش بنشینم چون اکثر بیماران سرماخوردگی دارند مجبورم روی زمین در این سرما در حیاط بیمارستان بنشینم. 


از لحاظ تجهیزات پزشکی مشکل دارند. من الان با همسرم آمده‌ام ساعت ٨ نوبت گرفتیم و ساعت ١١ نوبت‌مان شده است.


بخش اتفاقات بیمارستان از لحاظ تجهیزات کمبود دارد. الان داخل اتاق پزشک بودیم به دلیل نبود دستگاه فشارسنج، از اتاق کناری این دستگاه را گرفتند. در قسمت تریاژ هم نیرو کم است یک نفر که نمی‌تواند جوابگوی این همه بیمار باشد. 


مسئولان باید دو تا نیرو اضافه کنند ما این همه لیسانس بیکار داریم.

 

کمبود نیرو
اعظم پژوهان که دو ساعت در صف انتظار است می‌گوید: این همه بیمار است و یک پزشک. اگر هر بیماری بخواهد ربع‌ ساعت در مطب برای مداوا وقت بگیرد یعنی در یک ‌ساعت ٤ تا ٦ بیمار ویزیت می‌شوند. این همه مریض باید چند ساعت در نوبت بمانند؟


بیمارستان مشکل دیگری ندارد. الان هم که می‌گویند از ساعت ١٠ به بعد دو پزشکه می‌شود. 


سهیلا.ح می‌گوید: دلیل شلوغی بخش اتفاقات را نبود امکانات و نبودن تخت در بخش تزریقات می‌داند.


 او می‌گوید: ما به صورت اورژانسی به بخش منتقل شدیم، اما باز هم یک ساعتی طول کشید تا نوبت‌مان شد. 


جمعه‌شب هم ‌اینجا بودیم. به خاطر تعطیلی روز قبلش خیلی شلوغ بود. از شلوغی گذشته یکی از همراهان با کادر اتفاقات بحثشان بالا گرفت و کلی دعوا به پا شد.


مردم باید درک کنند. کادر بیمارستان چه گناهی دارند آنها که دارند وظیفه خودشان را انجام می‌دهند. واقعاً خیلی به پرستارها توهین و بی‌احترامی می‌شود. 
مسئولان باید در قسمت تزریقات چند تخت بیشتر کنند.تا مشکلات کمتر شود. 


می‌خندد و می‌گوید: برای اداره بیمه هم بنویسید وقتی دختری ازدواج می‌کند چرا بیمه او از خانواده قطع می‌شود. شاید شوهرش بیمه نباشد و نتواند او را بیمه کند.

بیماری زیاد است
خانم میانسالی که دخترش چند روز بستری است. می‌گوید شلوغ است. هزار درد و مرض وجود دارد. الان هم که فصل زمستان است و سرماخوردگی بین بچه‌ها زیاد شده مدارس باید به بچه‌هایی که حالشان خوب نیست بگویند چند روز نیایند تا بقیه مریض نشوند.


او که نمی‌خواهد خودش را معرفی کند، ادامه می‌دهد: ویروس‌هایی که زا‌ئران کربلا آوردند همه واگیردار است. می‌گویند نروید پیش زائران! مگر می‌شود نرفت؟ من خواهرم آمده نروم به استقبالش و با او روبوسی نکنم؟


ما که در این چند روز در بیمارستان و بخش اتفاقات مشکل خاص و کمبود آنچنانی نداشتیم. فقط کمی دکتر دیر به دیر سر می‌زد که آن به دلیل بالا بودن ترافیک کارش بود.

لزوم ایجاد یک درمانگاه تخصصی
بعد از نظرات مردم با علیرضا ذکایی رئیس شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان شهدا گفتگو نمودیم.


وی می‌گوید: شهرستان نی‌ریز به یک درمانگاه خصوصی نیاز دارد تا مشکلاتی چون شلوغ بودن بخش اتفاقات، سونوگرافی، کمبود تخت در تزریقات و... برطرف ‌گردد. 
نی‌ریز از معدود شهرستان‌هایی است که در استان فارس درمانگاه خصوصی ندارد. 

اتفاقات بیمارستان جور یک درمانگاه خصوصی را می‌کشد
رئیس بیمارستان نی‌ریز ادامه می‌دهد: بخش اتفاقات بیمارستان شهدای نی‌ریز در حال حاضر دو پزشک دارد که یکی از پزشکان در بخش اتفاقات و یکی در بخش بستری (بیماران اورژانسی) را پوشش می‌دهند. 


ساعات کار دو پزشک از ٩ صبح تا ٣ بعد از ظهر و ٦ تا ١٢ شب می‌باشد و در صورتی که مریض بستری داشته باشیم اولویت با بخش بستری است و بخش اتفاقات یک پزشکه می‌شود. 


طبق آماری که در یک‌ ماه اخیر داشته‌ایم ٨٠ درصد مراجعان بیماری سرماخوردگی و ترافیک آنان در روزهای پنجشنبه و جمعه بوده است که در این دو روز کمتر پزشکی در مطب حضور دارد.


رئیس شبکه بهداشت و درمان برای رفع مشکل شلوغی بخش اتفاقات بیمارستان پیشنهاداتی دارد و می‌گوید: پیشنهاد اول این است که شخصی سرمایه‌گذار یک درمانگاه خصوصی در سطح شهرستان راه‌اندازی کند تا نیاز شهرستان را برطرف نماید و از ترافیک بخش اتفاقات کم کند. 


راه دوم باید منتظر ماند تا درمانگاه سپاه افتتاح شود و این هم در صورتی که ساعات کاری آنها با شبکه بهداشت هماهنگ باشد و در ساعت‌هایی که مطب‌های سطح شهر بسته هستند این درمانگاه خدمات ارائه دهد.


در همین راستا برای رفع مشکل هماهنگی‌هایی با نظام پزشکی انجام گرفت و قرار شد هر روز پزشکی را به عنوان رزرو به ما معرفی کنند تا بتوانیم درصورت شلوغی و ترافیک مراجعان به بخش اتفاقات از او کمک بگیریم. بناست تا در هفته‌های آتی این مشکل حل شود.

سونوگرافیست ثابت در سطح شهرستان 
رئیس شبکه بهداشت و درمان گفت: در دو سال گذشته یک سونوگرافیست ثابت در سطح شهرستان نداشتیم و مریض مجبور بود برای یک آپاندیست ساده به استهبان برود و سونو را انجام دهد و بعد برای جراحی به نی‌ریز برگردد. اما با پیگیری‌های شبکه بهداشت، پزشک سونوگرافی در سطح شهرستان مستقر و رفت و آمد بیماران کمتر شد و می‌توان به جرئت گفت در دو سال و نیم اخیر مریضی را به علت سونوگرافی به خارج از شهرستان اعزام نشده است.


در مورد هزینه‌های سونوگرافی هم درمقایسه با استهبان باید گفت: چون درمانگاه شفا یک درمانگاه کاملاً دولتی‌ در استهبان می‌باشد،‌ هزینه‌ها نسبت به نی‌ریز پایین‌تر است.


سونوگرافی در بیمارستان هم مخصوص بیماران اورژانسی می‌باشد و از پذیرش بیمار ان آزاد معذوریم. 


یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای رفع مشکل سونوگرافی قرار است انجام شود این است که بعد از افتتاح درمانگاه سپاه یک سونوگراف در درمانگاه سپاه حضور یابد. 

پزشکان ٢٤ ساعته
در بخش اتفاقات بیمارستان در ٢٤ ساعت شبانه‌روز چهار پزشک جراح، ‌اطفال،‌ داخلی و زنان و زایمان حضور دارند و در صورت خروج هرکدام از این پزشکان شیفت را به پزشکی دیگر محول می‌کنند. 

به‌روز بودن نوبتهای آزمایشگاه 
نوبت‌های آزمایشگاه به روز است. مخصوصاً با انتقال ساختمان جدید و هماهنگی‌هایی که با درمانگاه شهید فقیهی انجام شده است بیماران می‌توانند برای انجام آزمایش‌های خود به بیمارستان و درمانگاه شهید فقیهی مراجعه نمایند.


در صورت شلوغ‌ بودن آزمایشگاه بیمارستان، بیماران می‌توانند برای انجام آزمایش‌های خود همه روزه (صبح‌ها در ابتدای وقت اداری) به جز روزهای تعطیل  به درمانگاه  شهید فقیهی مراجعه نمایند.

٩ تخت در فضای کوچک تزریقات 
ذکایی با اشاره به وضعیت تزریقات گفت: با نگاهی به سال قبل، قسمت تزریقات بیمارستان از ٢ تخت به ٩ تخت رسیده است. اما متأسفانه بیمارانی هستند که رعایت نمی‌کنند و برای تزریق یک سرم ساده و یا تزریق آمپولی که پزشک خانواده آنها برایشان نوشته‌ است به بیمارستان مراجعه می‌کنند و بیشتر شلوغی بخش تزریقات هم به خاطر این ناهماهنگی‌ها می‌باشد. برای تزریقات گسترده و بزرگتر باید تا ساخت بیمارستان جدید صبر کرد.

اولویت با بیماران اورژانسی
وی در مورد قسمت تریاژ اتفاقات اینگونه توضیح داد: قسمت تریاژ با اتفاقات یکی است. ما اگر دو پرستار در قسمت تریاژ استخدام کنیم. درست است مریض بررسی اولیه می‌شود اما در ادامه باید در صف انتظار پزشک بماند با این وجود دو پرستاره شدن بخش تریاژ مشکلی را حل نمی‌کند. در این بخش اولویت با کودکان، زنان باردار و سالمندان می‌باشد و آنها زودتر تریاژ می‌شوند. 


وی در پایان در رابطه با تجهیزات بیمارستانی گفت: از لحاظ تجهیزات، امکانات و...  بیمارستان نمازی شیراز با آن سابقه و عظمت مشکل دارد، چه برسد به بیمارستان شهدادر شهرستان نی‌ریز.


این در حالی است که در دو سال اخیر بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان تجهیزات وارد بیمارستان شده است و در صورتی که کمبودی باشد گزارش گیری شده و در اسرع وقت  مشکل حل می شود.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین ک
Netherlands
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
قسمت ... در برخورد با مردم خیلی طلبکارانه برخورد میکنند واگر در حال تعویض شیفت باشند و آمپول اورژانسی داشته باشی رو نمی زنند مگر اینکه پست یا مقامی داشته باشی
امین زارع
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
برای مسولان شهرستان نیریز متاسفم که با این همه ادعا باز برای مردمشان ارزش قائل نیستند من دچار بیماری سنگ کلیه هستم پنج شنبه کلیه درد شدم به بیمارستان مراجعه کردم پزشک میگوید باید سوناگرافی بگیری که من برات دارو تجویز کنم بیمارستان که سوناگرافی نداره باید بری ازاد رفتم ازاد بگیرم کاغذ نوشتن پزشک از شنبه تا چهارشنبه تشریف میارن حالا از پنج شنبه درد کشیدم تا شنبه که پزشک بیادشنبه رفتم میگن امروز وقت پر است برو فردا بیا واقعا برای مسوولان شهرستان نیریز متاسف هستم
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها