تعداد بازدید: ۱۸۴۷
کد خبر: ۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ - 2018 01 January
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

طبق برنامه هر ساله، هفته قبل مجلس شورای اسلامی اقدام به تشکیل کمیسیون تلفیق نمود. کمیسیون تلفیق کمیسیونی است که اعضای آن از کمیسیون‌های مختلف مجلس برگزیده می شوند و کار آنها بررسی لایحه بودجه سال آینده است که به وسیله هیئت وزیران تهیه و تصویب شده است. 


اعضای کمیسیون تلفیق در مدت تقریباً یک ماهه تمام مواد و تبصره‌های بودجه را بررسی می‌کنند و مصوبه نهایی را به صحن علنی مجلس می‌برند، در مجلس نیز تبصره‌ها مورد به مورد مجدداً بررسی می‌شود، مخالف و موافق صحبت می‌کنند و پس از تصویب نهایی در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد. 


مطلبی که از لحاظ شهرستان و استان مهم است اینکه در این مرحله نمایندگان باید پروژه‌های حوزه انتخابیه خود را رصد کنند تا اگر در لایحه آمده، به تصویب نهایی برسد و ردیف بودجه بگیرد و اگر احیاناً  نیامده تلاش کنند که در مصوبات کمیسیون تلفیق و نهایتاً صحن علنی وارد قانون بودجه شود چون در غیر اینصورت واردکردن پروژه‌ها به عنوان پیوست بودجه کار بسیار مشکلی می‌شود. 


در سطح شهرستان نی‌ریز پروژه‌هایی همچون روگذر نی‌ریز،‌ گردنه لای‌رز، گردنه نقاره‌خانه، اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، گردنه استهبان و... ضروری است ردیف بودجه بگیرند. گفته می‌شود گردنه نقاره‌خانه مشکان که با اصرار نماینده قبل شروع شده از جمله پروژه‌هایی فاقد ردیف است که متأسفانه چنین کارهایی‌ظلم به مردم و دولت است، چرا که اگر قرار  است کار اساسی انجام شود و خدمتی به مردم شود باید مراحل قانونی طی شود، یعنی در قانون بودجه گنجانده شود و ردیف اعتباری دریافت کند که امید است آقای دکتر مسعودی حل مسئله این پروژه و سایر پروژه‌های را با جدیت در کمیسیون تلفیق دنبال کنند تا گام اساسی برداشته شود و این پروژه‌ها در اجرا با مشکل روبرو نشوند. 


پروژه اساسی و زیرساختی دیگری که در فارس وجود دارد اتمام راه‌آهن فارس - کرمان است که اثر مستقیمی برای شهرستان‌هایی همچون سروستان، فسا، استهبان و نی‌ریز دارد. این پروژه به علت عدم اختصاص بودجه بیش از یکسال است که تعطیل شده، از مجمع نمایندگان فارس انتظار می‌رود به این پروژه اساسی اهمیت دهند و با مصوبه کمیسیون تلفیق مشکل آن را حل کنند. 


بحث دیگری که لازم است همه نمایندگان با دقت به آن توجه کنند گران‌‌شدن بنزین و گازوئیل است. در لایحه بودجه دولت تقاضای افزایش قیمت این دو فراورده نفتی را داده اما مبلغ را مشخص نکرده است. 


استدلال دولت این است که می‌خ

واهد درآمد حاصل از افزایش قیمت این دو  فرآورده  را صرف بحران بیکاری نماید  و ازاین طریق شغل ایجاد کند. اصل هدف  خوب است اما دو نکته با توجه  به قوانین  بودجه و برنامه‌‌هایی که تاکنون در کشور با هدف ایجاد اشتغال اجرا شده، باید مدنظر مجلس باشد: 
١- آیا برنامه‌ای در لایحه بودجه برای ایجاد اشتغال واقعی پیش‌بینی شده یا نه؟ تاکنون برنامه‌هایی همچون وام ٣ میلیونی خوداشتغالی، کارگاه‌های زودبازده، مشاغل خانگی،اختصاص وام به واحدهای تولیدی،  اجرا شده اما در عمل تأثیر محسوس و ملموسی بر کنترل بیکاری نگذاشته است. 


٢- اثرات گران‌شدن بنزین و گازوئیل بر اقتصاد و سایر محصولات  و خدمات چقدر است؟ نکند این فراورده‌ها گران شوند، سایر محولات همه به دنبال آنان گران شود اما در عمل اشتغالی ایجاد نشود.در اینصورت مشکلات بیشتر می‌شود. 


به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، شکستن رکود اقتصادی است که لازم است هم دولت به عنوان مجری و هم‌مجلس به عنوان قانونگذار با استفاده از نظر کارشناسان و اساتید اقتصاد،  فکراساسی برای آن نمایند. 
شاد و  سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها