تعداد بازدید: ۳۳۱۹
کد خبر: ۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ - 2017 23 December
اقامتگاه سنتی سرای آبی بی جمعه اول دیماه با برگزاری آئین‌های شب چله میزبان اولین جشنواره زمستانه قصه‌گویی بود.
روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی: زهرا نصرتی نوه آبی بی که هم اکنون مدیریت این خانه سنتی را برعهده دارد هدف از ایجاد این مکان را القاء حس آرامش به میهمان و ترغیب گردشگران به بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری نی‌ریز عنوان نمود.

وی شب چله را یکی از جشن‌های ایرانیان دانست که تاکنون هیچ حکومتی اصرار بر برگزاری یا عدم برگزاری آن نداشته است. وی همچنین از آداب و رسوم گذشتگان در شب چله در سرای ابی بی گفت. 

دکتر مختار کمیلی عضو هیئت علمی دانشگاه با روایت داستان «گردآفرید» از شاهنامه به اهمیت و جایگاه فردوسی در احیاء زبان و ادبیات فارسی پرداخت و گفت: ایرانیان از گذشته‌های دور با قصه و داستان و ادبیات خو  گرفته‌اند و شب یلدا در واقع شب احیای ادبیات ایران است.

وی همچنین با تفال به دیوان حافظ غزلی از این شاعر بزرگ را برای حاضران قرائت کرد.

اجرای قصه زیبای «رمال باشی قصر» توسط آرزو حقیقی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های شب چله بود که بسیار جذاب و زیبا اجرا گردید.

در ادامه آیین‌های شب یلدا، نمایش عروسکی خیمه شب بازی مبارک که توسط سمیه تواضع نگارش و کارگردانی شده بود و با اجرای زیبای سعید صالح بازیگر مطرح نمایش روایت شد که مورد استقبال مهمانا ن قرار گرفت. 

پذیرایی و سرو غذاهای سنتی، آجیل و میوه‌های شب یلدا از دیگر آئین‌های شب چله بود که در سرای آبی بی به اجرا درآمد.

گفتنی است سرای آبی بی با قدمت بیش از 100 سال در محله کیان نی‌ریز به سبک  معماری دوره قاجاریه واقع گردیده است و هم اکنون به عنوان اقامتگاه جهت اسکان  گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادارات میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرای هنر و اندیشه، انجمن هنرهای نمایشی، انجمن عکس و فیلم و انجمن اهل قلم سرای آبی بی را در شب‌چله همراهی کردند.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها