تعداد بازدید: ۲۱۷۸
کد خبر: ۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱ - 2017 17 December
سرمقاله
امین رجبی سردبیر

هفته پیش توزیع شیر در مراکز جمع‌آوری نی‌ریز ممنوع شد. این تصمیم در پی نامه دامپزشکی استان و توسط دامپزشکی نی‌ریز صورت گرفت. در همین زمینه خبری در صفحه ٤ به چاپ رسیده و به ابعاد ماجرا پرداخته شده است.


استدلال دامپزشکی این است که شیر موجود در مراکز جمع‌آوری ممکن است به آنتی‌بیوتیک آلوده باشد چون آزمایش‌های لازم روی آن انجام نمی‌گیرد. آنتی‌بیوتیک برای سلامت مردم و بویژه کودکان مضر است.


ما از آن طرف ماجرا، مردم بویژه در فصول سرد سال، به میزان زیادی شیر مصرف می‌کنند و به دلایل مختلف تمایلی به مصرف شیر کارخانه‌ای ندارند.


ممنوعیت فروش شیر فله‌ای تبعاتی در پی دارد که قبلاً نیز تجربه شده است از جمله:


- کاهش مصرف شیر بویژه در خانوارهای فقیر و  پایین آمدن کیفیت تغذیه مردم.


- رو آوردن مردم به خرید زیرزمینی شیر از گاوداری‌ها، مغازه‌ها و خانه‌ها که همان نظارت جزئی نیز روی آنها وجود ندارد.


- کاهش قیمت خرید شیر از دامداران به دلیل قیمت کمتری که کارخانه‌های لبنیات می‌پردازند. 


- نارضایتی دامداران، زیرا کارخانه‌ها معمولاً پول شیر را هر چند ماه یک بار پرداخت می‌کنند.


در این زمینه لازم است مسئولان شهرستان و بویژه فرمانداری تدبیری بیندیشند تا این معضل حل شود. کما این که در سال ١٣٩٢ نیز مشابه همین وضعیت پیش آمد که تبعات زیادی در پی داشت و در نهایت با تصمیم شهرستان قرار بر این شد که شیر فله‌ای توزیع شود.


البته شیر موجود در مراکز جمع‌آوری نیز باید از نظر سلامت آزمایش شود. اگر چند گاوداری خاص که مورد اعتماد و تأیید دامپزشکی هستند و شیر باکیفیت تولید می‌کنند، انتخاب شوند و شیر همین گاوداری‌ها با نظارت دامپزشکی و شبکه بهداشت بین مردم توزیع شود، هم سلامت مردم در خطر نمی‌افتد و هم شیر باکیفیت و ارزان به دست مردم می‌رسد و سفره آنها خالی نمی‌ماند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها