تعداد بازدید: ۲۶۶۶
کد خبر: ۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ - 2017 05 December
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به دستگیری و تشکیل پرونده برای هکری که رتبه 113 کنکور را داشت، گفت: این هکر ظرف یک ماه اخیر با هک کردن سایت یکی از بانک های این استان هشت میلیارد ریال برداشت کرد.
به گزارش ایرنا احمد رحمانیان، دوشنبه در همایش علمی «جرایم فضای مجازی، مقابله و پیشگیری» در شیراز اظهار داشت: این هکر همچنین با راه اندازی یک سایت قمار بازی، ماهانه درآمدی معادل چهار میلیارد ریال کسب می‌کرد.

وی افزود: پرونده این هکر فضای مجازی در دست بررسی است تا به تخلفات احتمالی دیگر او نیز رسیدگی شود.

این مقام قضایی ادامه داد: باید در زمینه نحوه استفاده مفید از فضای مجازی به موضوع آموزش به گروه‌های هدف به صورت جدی پرداخته شود و دانشگاه‌ها در این مورد می‌توانند کمک شایانی کنند تا فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی در جامعه ایجاد شود.

رحمانیان ادامه داد: در دسترس بودن فضای مجازی یکی از نکاتی است که باید به آن اهتمام ویژه داشت، همچنین حضور توامان این پدیده با زندگی فردی و اجتماعی نیز از مسایلی است که در آسیب شناسی این مقوله مهم و ضروری است.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم آموزش در ارتباط با نحوه استفاده درست از فضای مجازی، شاهد افزایش پرونده های قضایی در این زمینه هستیم و از سوی دیگر استفاده غیر متعارف و بیش از حد از این فضا منجر به اعتیاد اینترنتی و فرد گرایی شده است.

** فارس در جرایم اینترنتی رتبه سوم کشور را دارد
رئیس پلیس فتا فارس نیز در این همایش، بیان داشت: در هشت ماه نخست سال 96 شمار پرونده های قضایی مرتبط با جرایم اینترنتی در این واحد پلیس در مقایسه با مدت مشابه سال 95 بیانگر 30 درصد افزایش است.

سرهنگ حبیب الله رجبلی، به تعداد پرونده های متشکله در ارتباط با جرایم اینترنتی در مدت یاد شده اشاره ای نکرد.

وی گفت: در هشت ماه نخست امسال 87 درصد از کل پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا منجر به کشف جرایم فضای مجازی شده و مابقی نیز در دست بررسی و اقدام است.

رجبلی ادامه داد: در زمینه ارتکاب جرایم اینترنتی هم اینک استان فارس رتبه سوم کشور را بعد از تهران بزرگ و خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. 

رئیس پلیس فتا استان فارس بر ضرورت آسیب شناسی فضای مجازی تاکید کرد و گفت: درسال 1372 این فناوری بدون انجام مطالعات لازم وارد ایران شد و در این سال شمار کاربران فضای مجازی در ایران تنها 250 نفر بود لیکن با گذشت 10 سال و در سال 82 این رقم به 6میلیون نفر و در سال 92 به 46 میلیون نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: هم اینک پس از سپری شدن 24 سال از ورود اینترنت به کشور، ضریب نفوذ آن در ایران به حدود 85 درصد رسیده و در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر از ساکنان استان فارس از این فناوری استفاده می کنند.

رجبلی، مستمر و همیشه در دسترس بودن فضای مجازی، فرامرزی بودن و اینکه مختص به جغرافیای خاصی نیست، سرعت انتشار داده ها و توسعه رسانه های دیجیتال کاربر محور را از جمله جاذبه های فضا مجازی برشمرد.

این مقام انتظامی بیان کرد: با توجه به ویژگی های یاد شده، تعداد کاربران این فناوری روز به روز افزایش می یابد و به همین نسبت نیز تعداد قربانیان و مجرمان در فضای مجازی نیز رو به فزونی است.

رجبلی، به پایین آمدن سن در جرایم اینترنتی اشاره و بیان کرد: برخی از مجرمان اینترنتی نوجوان هستند و همچنین با افرادی مواجه می شویم که با دارا بودن تحصیلات عالیه، فریب کلاهبرداری های اینترنتی از طریق پیامک و یا فضای مجازی را خورده اند، یا افرادی که با وعده های دورغین ازدواج، از افراد به صورت میلیاردی اخاذی کرده اند و تعداد این جرایم هم در فضای مجازی رو به افزایش است. 

**هکرهای کلاه سفید زیر چتر پلیس فتا قرار گیرند
رئیس پلیس فتا فارس در بخش دیگری از مطالب خود به موضوع هکرها در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: همه هکرها خلافکار نیستند بلکه هکرهای کلاه سفید، بعضا افرادی نخبه، استاد دانشگاه و دانشجویان دلسوزی هستند که در مواقعی نیز به کاربران فضای مجازی کمک می کنند و آنها را از خطرات احتمالی آگاه می سازند و تقاضای ما از این افراد این است که زیر چتر پلیس فتا قرار گیرند.

وی، از خانواده ها خواست با شیوه هایی علمی و با کمک گرفتن از متخصصان، بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی نظارت داشته باشند و آموزش های پیشگیرانه را برای آگاهی به آنها ارایه دهند.

** 108 عنوان جرم رایانه ای در ایران وجود دارد
رئیس شعبه چهار دادگاه تجدید نظر فارس نیز در این نشست بیان کرد: 108 عنوان جرم رایانه ای در ایران وجود دارد که دستگاه های قضایی به آنها رسیدگی می کنند.

یوسف نیکنام افزود: اگر اطلاعات شخصی در فضای مجازی با مخفی کردن و یا گذر واژه حفاظت شده باشد، دسترسی شخصی دیگر غیر از صاحب اطلاعات به این حوزه، جرم تلقی می شود و قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: هر کس که مبادلات داده های در حال انتقال بین 2 نفر را به صورت غیر مجاز شنود کند و یا اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورد مرتکب جرم شده است، اما اگر دسترسی از سوی مقامات و با حکم قاضی باشد جرم محسوب نمی شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها