تعداد بازدید: ۱۷۱۵
کد خبر: ۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ - 2017 27 November
چالش پنجم شورای شهر با مسئولان؛
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتقاد از عدم توجه به نام میرزا احمد نی‌ریزی و خط نسخ خطاب به اعضای شورای شهر گفت: کجای شهر المانی از خط و خوشنویسی دیده می‌شود؟

پنجمین چالش شورای شهر با رؤسای ادارات این بار خارج از میز شورا و در دفتر حمیدرضا هادی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.


این مراسم سه‌شنبه شب ٣٠ آبانماه برگزار شد و مسائل و مشکلات این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


در ابتدا رئیس شورای شهر، شهرداری را پدر معنوی میراث فرهنگی خواند و گفت: در بسیاری از مسائل شهرداری یار و همراه میراث بوده است و می‌توان به نمونه‌هایی مثل احداث پارک نماز، ساختمان موزه، خرید خانه‌هایی مثل حیدری و شمشیری اشاره نمود.


لایقمند گفت: باید به فکر حفظ آثار و بناهای تاریخی بود.

نگذاریم بناهای تاریخی به خاطره تبدیل شوند
شهردار هم با تأیید سخنان لایقمند در خصوص اهمیت بناهای تاریخی گفت: اگر به این بناها خیلی زود رسیدگی نشود به خاطره تبدیل خواهند شد.


فرغت خرید و نگهداری بناهای تاریخی را در دستور کار شهرداری دانست و گفت: باید به طور جد به بحث توریسم وارد شویم. شما فرض کنید که یک کارخانه در نی‌ریز تأسیس شود با توجه به تکنولوژی‌های روز یک نفر ده دستگاه را کنترل می‌کند؛ فکر می‌کنید همین کارخانه چند نفر را مشغول به کار کند؟ اما توریسم، مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند. امیدواریم در مقیاس ملی و محلی کاری کنیم که جایگاه شهر باستانی نی‌ریز مجدداً احیاء شود.


فرصت چندانی تا عید نوروز نداریم و باید برای مسافران خدمات خوبی بویژه در پارک معلم مهیا کنیم. بی‌تردید باید فضای سبز، تلویزیون شهری و سرویس بهداشتی آنجا ترمیم و بهسازی شوند.

جامع صغیر چرا تخریب شد؟
شاهمرادی با افسوس از این‌که مسجد جامع صغیر که در محل فعلی مسجد امام خمینی بنا شده بود در سالیان قبل تخریب شد گفت: ‌این مسجد دقیقاً کوچک شده مسجد جامع کبیر بود و افسوس که آن را تخریب کردند.


وی همچنین از خانه مشیری واقع در مصلای نماز جمعه که تخریب شد هم یادی کرد و گفت: این خانه دارای ٧ در بود و بخوبی به یاد دارم که توسط خارجی‌ها از آن بازدید می شد.
شاهمرادی همچنین پیشنهاد داد کار حصارکشی قلعه اس‌پی‌آر را که در مالکیت آموزش و پرورش است در دستور کار قرار دهند.


شاهسونی دیگر عضو شورا هم گفت: خانه‌هایی که در اختیار شهرداری است مثل خانه آزاد را باید تمیز و بهسازی نمود و به صورت مهمانسرا در آورد.
وی گفت: متأسفانه وقتی مهمانی به نی‌ریز می‌آید نمی‌دانیم که او را باید به کجا ببریم.


پاکنژاد هم درخواست نمود تا با همکاری میراث فرهنگی مسابقه‌ای مابین دانش‌آموزان با تأکید بر اهمیت میراث فرهنگی برگزار شود.


وی همچنین عنوان نمود که ارتباطاتی با نوه‌ کسانی که قلعه اس‌پی‌آر را ساخته‌اند دارد و آنها حاضرند از انگلیس به اینجا بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.


ماهوتی هم هدف شهرداری و میراث را یک مسیر و آن هم شناساندن نی‌ریز در سطح کشور دانست.


بیش‌بینی ٣٠٠ اثر تاریخی
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه از بررسی میدانی در نی‌ریز توسط مرادی دانشجوی دکترای باستان‌شناسی گفت و اعلام کرد: تاکنون ١١٠  اثر باستانی شناسایی شده است.


اخیراً قلات سورمق، کاروانسرای سروی و تپه میان تُل ثبت ملی شده است و پیش‌بینی ما این است که بیش از ٣٠٠   اثر در این کاوش‌ها به ثبت برسد.


وی احداث موزه با اعتبار ٢ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومانی را حاصل حمایت‌های شورای شهر و شهردار وقت به ویژه اصغر ماهوتی و مسعود لایقمند دانست و گفت: خوب به یاد دارم علی‌رغم این که شهردار وقت جناب آقای امینی مخالف واگذاری این زمین بود اما با پیگیری‌هایی که از استانداری شد نامه آن به دست ما رسید و عملاً استارت ساخت موزه آغاز شد.

قلعه اس‌پی‌آر پارک می شود
حمیدرضا هادی در ادامه در رابطه با قلعه اس‌پی‌آر گفت: اگر شهرداری به عنوان یک پارک این مجموعه را ببیند ما هم در پروژه‌های خودمان آن را به عنوان یک پروژه بهسازی تعریف می‌کنیم و بی‌تردید اتفاق خوبی برای آن رخ خواهد داد. ضمن این‌که اگر شهرداری موافقت نماید و آن را به عنوان پارک میراث فرهنگی معرفی کند اعتبارات بیشتری برای آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی مصوب می‌شود.


وی در ادامه در خصوص خانه‌های قدیمی خریداری شده توسط شهرداری که به میراث واگذار شده گفت: توسط استان تاکنون برای خانه‌های شمشیری و حیدری هر کدام ٩٧ و ١٠٨ میلیون تومان اعتبار گذاشته شده است. در همین رابطه زمینی روبروی این خانه‌ها وجود دارد که اگر خریداری شود و توسط شهرداری به عنوان فضای سبز دیده شود بسیار عالی خواهد بود.

المان‌های شهری سنخیتی با نی‌ریز ندارند
رئیس میراث فرهنگی گریزی هم به زیباسازی شهری زد و گفت: بیایید از داشته‌های خودمان استفاده کنیم. المان‌هایی که در شهر استفاده شده است هیچ سنخیتی با شهر نی‌ریز ندارد.
در همین شهر مجاور از «لوده انگور»، «انجیر»، «گیوه» و... استفاده شده است که متعلق به خودشان است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

احمد نی‌ریزی یک قله است
وی با انتقاد از این که در المان‌ها نامی از میرزا احمد نی‌ریزی وجود ندارد گفت: وقتی مقام معظم رهبری در پیامی مخصوص مردم نی‌ریز عنوان می‌کنند که «احمد نی‌ریزی یک قله است» آیا نباید این جمله در المان‌ها و تابلوهای ما جایی داشته باشد؟


هنرمندان بسیاری داریم که در نی‌ریز حاضرند بدون هیچ چشم‌داشتی در بحث المان‌ها کار کنند.


وی برگزاری سوگواره کشوری عکس محرم را یک اتفاق خوب برای نی‌ریز خواند و در رابطه با گنجاندن نی‌ریز در پکیج تورهای خارجی گفت: لیدر تور نمی‌تواند در هر جایی توقف کند چون برای او مسئولیت دارد. باید اماکن نی‌ریز در پکیج‌ها دیده شود.


خوشبختانه چندی قبل گروهی به نی‌ریز آمد و از اقامتگاه‌های بوم‌گردی مثل آبی‌بی، جاوید، سرای فاتح ، موزه و... دیدن کردند و بنا براین شد تا در تورها این مکان‌ها گنجانده شود.

همه برای ثبت جهانی جامع کبیر تلاش کنند
وی به بحث مسجد جامع کبیر هم پرداخت و برای ثبت جهانی آن گفت: این که یک شهر دارای یک مکان ثبتی جهانی شود افتخار بسیار بزرگی است و همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم.


پایگاه مقاومت جنب این مسجد باید جابجا شود و در این رابطه رئیس سپاه هم اعلام آمادگی نموده است که گفتگوها از سر گرفته شود.


علیرغم این‌که اعتباری برای ساخت سرویس‌های بهداشتی به شهرداری پرداخت شد اما نمی‌دانم که چرا این مسئله اجرایی نشده است.


در این رابطه رئیس شورای شهر وعده داد تا مسئله مسجد جامع کبیر به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.


در ادامه لایقمند خواستار تقویت جایگاه خط خوشنویسی در خانواده‌ها شد و از میراث درخواست نمود تا پیشنهاد خود را به شورا ارائه نماید.


همچنین لایقمند از هادی درخواست نمود تا مدیرکل را به شهرستان دعوت نماید.


هادی در پایان از مردم درخواست نمود که اگر اشخاصی به میراث فرهنگی شهر خدشه وارد کردند با شماره ١٨٠١ تماس بگیرند.

 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها