تعداد بازدید: ۲۵۳۲
کد خبر: ۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴ - 2017 20 November
شهر فرنگ
وارونگی درامی تأثیرگذار به کارگردانی بهنام بهزادی است که سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، ستاره حسینی و... نقش‌آفرینی می‌کنند.

این فیلم ۱ دی ۱۳۹۵ به روی پرده رفت  و در گیشه به فروش ٨٠٣,٧١٣.٠٠٠ تومان  دست یافت. وارونگی محصول سال ۱۳۹۴ است.


این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در بخش نوعی نگاه شصت و نهم فستیوال کن نیز پذیرفته شد.


در خلاصه داستان آمده است: نیلوفر دختر جوانی است که به همراه مادر بیمار و سالخورده‌اش زندگی می‌کند. وی ارتباط خیلی خوبی با برادران و خواهرانش ندارد اما این اختلاف زمانی به چشم می‌آید که مادر به دلیل پدیده وارونگی هوا به بیمارستان منتقل می‌شود و پزشک عنوان می‌کند که او باید در شمال کشور زندگی کند تا بتواند زندگی‌اش را ادامه دهد اما...


کارگردان متولد سال ١٣٥١ در بروجن می‌باشد و تاکنون سه فیلم را در کارنامه کارگردانی‌اش ثبت کرده است. « تنها دوبار زندگی می‌کنیم » در سال ١٣٨٦ ، فیلم موفق « قاعده تصادف » در سال ١٣٩١ که موفق به کسب جوایز بین‌المللی هم شد و « وارونگی » که سومین فیلم او می باشد.

از دریچه نقد
- نیلوفر دختر جوان خانواده، وضعیتی مشابه سمیه در فیلم « ابد و یک روز » دارد. او بی‌آنکه از او درباره فداکاری‌هایش سؤال شود و یا اینکه خودخواسته در این مسیر قرار گیرد، برای مراقبت از مادر گمارده شده در حالی که دیگر اعضای خانواده مسیرشان را جدا کرده‌اند و حتی در مسئله مربوط به ارث نیز برای نیلوفر تصمیم می‌گیرند.


کارگردان فیلم به خوبی توانسته با قرار دادن نیلوفر در موقعیت‌های صحیح، ضایع شدن حق زنان را به تصویر بکشد و نیلوفر را همانند یک قربانی بزرگ در جامعه معرفی کند. 


- « وارونگی » به خوبی موفق شده تا با پرهیز از شعارهای پر طمطراق که رنگ و بویی فمینیستی به خود می‌گیرد، صرفاً قهرمان اصلی داستانش را در موقعیتی قرار دهد تا همانند دیگر انسانها حق طبیعی خود را برای زندگی طلب کند.


- متأسفانه ضعف شخصیت‌پردازی برای بازیگران نقش مکمل، یکی از ضعف‌های « وارونگی » است که به چشم می‌آید، مخصوصاً نقش مادر که می‌توانست نقطه قوت فیلم باشد و با پرداخت مناسب از منفعل بودن خارج شود. 


- « وارونگی » موفق می شود به مخاطب خود تلنگری زده و او را آگاه نماید تا نسبت به زنان سرزمینشان دیدگاهی کودکانه نداشته باشند و برای آنان شخصیتی مستقل قائل باشند. 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها