تعداد بازدید: ۲۱۹۰
کد خبر: ۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵ - 2017 12 November
پس از گذشت چند سال؛
فاطمه زردشتی نی‌ریز/ نی‌ریزان فارس: انارکاران امسال راضی‌اند! پس از گذشت چند سال از قیمت نه چندان خوب انار، امسال به خاطر سرمازدگی در سایر شهرها، قیمت انار نی‌ریز به حدی بالا رفت که توانست رضایت انارکاران را در پی داشته باشد و برداشت محصول رضایت‌بخش باشد.

وجو د دلالان لازم است!


هوشنگ اردلان یکی از کسانی است که حدود ٤هکتار انار دارد. 
در مورد مشکلات انارکاران گفت: همه می‌گویند کرم گلوگاه بدترین مشکل انارکاران است، ولی به نظر من این مشکل قابل‌حل است و این خودِ انارکاران هستند که باید به دردِ خودشان برسند. امسال خدا را شکر با بارش باران زیاد،  کرم گلوگاه به حداقل ممکن رسید، ولی برای مبارزه با این آفت خودِ باغداران باید همت کنند. آنها باید انارهای خال‌زده و له‌شده‌ زیر درختان را جمع کنند و همه آنها را آتش بزنند.

 


بی‌آبی‌ از دیگر مشکلات انارکاران است که امیدواریم با بارش رحمت الهی در سالهای آینده تا حدودی جبران شود.


وی حضور دلالان را در کشاورزی ضروری خواند وگفت: هر کس عقیده‌ای دارد  اما به نظر من  وجود دلالان در کشاورزی لازم است. اگر دلالان نباشند، انار هم به راحتی فروش نمی‌رود. خدا را شکر حتی از کشورهایی مانند سوئیس، آلمان و ژاپن برای خرید انار به اینجا می‌آیند که این واقعاً خوشحال‌کننده است. به نظر من که انارکاران مشکل آنچنانی ندارند.


اردلان در مورد جهاد کشاورزی گفت: جهاد سر نمی‌زند اما من گلایه‌ای ندارم. اگر هم مشکلی باشد، مسلماً از جانب من است که از آنها نخواسته‌ام. قیمت فروش انار امسال هم خیلی عالی بود. هر کیلو  انار را بین ٣٥٠٠ تا ٤ هزار تومان در باغ‌ها می‌خریدند و این جای شکر دارد.

احداث سردخانه در نی‌ریز ضروری است
تقاضای هوشنگ علیمردانی از مسئولان ایجاد یک سردخانه در نی‌ریز بود.
این انارکار گفت: اگر سردخانه بود، انارکاران می‌توانستند نسبت به فروش محصولاتشان بهتر مانور بدهند و آنها را بهتر بفروشند. 


مسئله دیگر کرم گلوگاه انار است که به طور میانگین بین ٢٠ تا ٤٠ درصد محصولات را از بین می‌برد و این نیازمند یک کار تحقیقاتی پیشرفته است که مسئولان جهاد باید در مورد آن فکری کنند. آنان می‌توانند با ترویج بهتر و برگزاری کلاسهای توجیهی، با این آفت مبارزه کنند و میانگین انار را از ٢٠ تن به ٤٠ تن برسانند. 

خشکسالی، بدترین مشکل
حسین سلطانی اما مشکلات باغداران را خشکسالی شدید و کمبود آب دانست. او گفت: درست است که امسال در نی‌ریز انار بین ٣ تا ٤ هزار تومان فروش رفته اما این در مورد انارهایی است که مرغوب هستند وگرنه باغدارانی که آب‌شان تلخ و شور، و انارهایشان سوخته و ترک‌خورده و نامرغوب است، بیشتر از ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ تومان نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند که با این فروش حتی ‌هزینه‌اشان هم درنمی‌آید. 


آفت گلوی انار از دیگر مشکلات انارکاران است که اگر مشکل آب حل شود، این آفتها نیز خودبه‌خود کمتر می‌شوند و از بین می‌روند.


وی در مورد رسیدگی جهاد گفت: وقتی ما آبمان شور است، توصیه‌های جهاد هم به کار نمی‌آید و برایمان فرقی ندارد از چه کودی استفاده کنیم. البته جهاد کشاورزی می‌تواند آفات را به موقع شناسایی کند و برای جلوگیری از هدر رفتن آب، به باغداران لوله انتقال آب بدهد، چون کسانی که استخر ندارند، به طور مستقیم از پمپاژ استفاده می‌کنند و آب زیادی هدر می‌رود. 

و باز هم بی‌آبی...
سیدجلال کافی رنجبر ٤٠ هکتار انار در قطرویه دارد. او از محصول و قیمت انار امسال راضی است و مهمترین مشکل انارکاران را بی‌آبی می‌داند. 

انار نی‌ریز نمونه کشوری
در ادامه سید علاالدین فقیه رئیس انجمن صنفی انارکاران شهرستان نی‌ریز گفت: حدود ٣٠٠-٢٠٠ نفر از انارکاران عضو انجمن انارکاران هستند ولی از لحاظ قانونی همه باغها زیر نظر انجمن هستند و اگر کاری داشته باشند حتماً ما پیگیری می‌کنیم. 


وی کارهای انجمن را این چنین برشمرد: شرکت در نمایشگاه‌های مختلف مثل تهران و شهرهای دیگر از طریق انجمن این مزیت را داشت تا انار نی‌ریز در کشور کاملاً شناخته شده و به عنوان انار نمونه انتخاب گردد.


خدا را شکر به همین خاطر ما دیگر نیازی برای شناساندن انار نی‌ریز به دیگر شهرها نداریم. چون انار نی‌ریز از نظر کیفیت رنگ، قابلیت نگهداری در سردخانه و خصوصاً مزه خوب آن، از همه جا بهتر است. قند بالای انار نی‌ریز نسبت به شهرهای دیگر بالاتر و کنسانتره آن نیز بهتر است.


فقیه در مورد دکه‌های انارفروشی سطح شهر نیز گفت: این دکه‌ها زیر نظر ستاد ساماندهی انار است. این ستاد مرکب از ١٠ نفر شامل کارکنان شهرداری، پلیس راه، رئیس پلیس پیشگیری و عملیات، پلیس راهوار، مدیریت جهاد کشاورزی، شورای شهر، انجمن صنفی انارکاران، اداره برق و فرمانداری است که کمیته‌ای متشکل از شهرداری، کارشناس مدیریت جهادکشاورزی، کارشناس صنعت و معدن و انجمن صنفی، بر کار این ستاد نظارت دارد. کسانی که می‌خواهند این دکه را برپا کنند باید مدارک خود را ارائه داده و پس از تأییدصلاحیت، با مراجعه به شهرداری، مجوز غرفه خود را دریافت نمایند. 


رئیس انجمن صنفی انارکاران از مدیر جهاد کشاورزی تقاضاهایی به شرح زیر داشت:
- در شورای کشاورزی شهرستان از تشکلهای غیردولتی نیز استفاده شود. چون تا چند سال پیش از افراد غیردولتی نیز در این تشکلها استفاده می‌شد و ما می‌توانستیم با شرکت در این جلسات، نظرات و حرفهای انارکاران را مطرح ‌کنیم که خیلی خوب بود اما متأسفانه این روند متوقف شد.


- در قانون بودجه سال ٩٠ در مورد بیمه کارفرمایان در ماده ١٠٠ اعلام شده است کسانی که مشمول نظام صنعتی کشاورزی هستند و حداقل پنج کارگر دارند از پرداخت سهم بیمه کارفرمایی معاف می‌شوند اما مشکل اینجاست که چون اغلب کارفرمایان ما خود و خانواده‌اشان کار جمع‌آوری محصول را انجام می‌دهند، شامل طرح بیمه نمی‌شوند. تقاضای ما از نماینده مجلس و مسئولان این است که حتماً به این امر رسیدگی کنند. 


- نداشتن سند ثبتی از دیگر مشکلات انارکاران است. اکثر انارکاران سند ثبتی ندارند و کسانی که می‌خواهند بیمه شوند، در این مورد به مشکل برمی‌خورند که این هم پیگیری‌های خاص خود را از جانب مسئولان می‌طلبد.

تولید اول استان
در انتها داریوش طهماسبی در مورد تولید انار در نی‌ریز گفت: شهرستان نی‌ریز از نظر سطح میزان تولید در استان رتبه اول را داراست. 
داریوش طهماسبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد: ما در استان فارس ١٢٠ هزار تن تولید انار داریم که ٣٥ درصد از تولید در شهرستان نی‌ریز است که ٣٠ درصد سطح زیرکشت استان را شامل می‌شود.


طهماسبی افزود: متوسط تولید انار در استان هر هکتار ١٥ تن  است. اما در نی‌ریز ٢٠ تن برداشت می‌شود. همچنین ما ١٤ هزار تن تولید پسته داریم که می‌طلبد صنایع بسته‌بندی و فرآوری در شهرستان داشته باشیم و ما در این زمینه آمادگی همکاری با بخش خصوصی را  داریم. 


وی ادامه داد: مهمترین آفتی که باغات انار ما را تهدید می‌کند کرم گلوگاه است. در بعضی از باغات تا ٣٠ درصد محصول از بین رفته است.


ما باید برای مبارزه با آفت به سمت روش‌های دیگر مانند پاک‌کردن گلوی انار، ‌جمع‌آوری چوبها و انارهای خشک از باغ،‌ مبارزه  بیولوژیک‌ و تله‌های فِرمونی رو بیاوریم و همچنین طرح پوشش توری باغات که سال گذشته نیم هکتار  و امسال ٥/٢ هکتار را  انجام داده‌ایم دنبال کنیم.


وی در رابطه با طرح پوشش توری باغات گفت: این طرح برای هر هکتار ١٥ تا ٢٠ میلیون تومان هزینه دارد و ٤ سال این تورها دوام دارند و میانگین هر هکتار ٥ میلیون می‌شود.

انار نی‌ریز شهرت جهانی پیدا کرده است
وی انار نی‌ریز را جهانی خواند و ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیگیری‌های مسئولان و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، نمایشگاه نی‌ریز شهرت جهانی پیدا کرده و در کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا آنرا به طور کامل می‌شناسند و خودِ تاجران به خاطر همین شناخته ‌شدن، ترجیح می‌دهند انار نی‌ریز را با برچسب و برند خود نی‌ریز به دیگر کشورها صادر کنند.


وی اقدامات حمایتی از انارکاران را چنین برشمرد:
- امسال با پیگیری دولت و فراهم‌شدن صادرات انار، زمینه خوبی به وجود آمد تا انارکاران ما انارهایشان را با قیمت خوبی به تاجران بفروشند.  


- ما همچنین با حمایت انارکاران پیشرو، سایت الگویی امید را راه‌اندازی کردیم که این سایت در خصوص جلوگیری از بیماری‌ها و مبارزه با آفات انار است. 


- همچنین دوره‌های آموزشی خوبی برای کارشناسان در راستای افزایش توان فنی و کسب مهارت علوم و فنون جدید باغبانی برگزار کردیم که نتیجه بسیار خوبی داشت. 


طهماسبی در خصوص ایجاد سردخانه در نی‌ریز گفت: ایجاد سردخانه در نی‌ریز در حیطه اختیارات دولت نیست و بخش خصوصی باید در مورد آن اقدام نماید.


ما حتماً از سرمایه‌گذارانی که در این امر پیشقدم شوند حمایت می‌کنیم و به آنان تسهیلات می‌دهیم تا حداقل بتوانیم ٣-٢ سردخانه هزار تنی در نی‌ریز داشته باشیم. البته در بخش قطرویه که بیش از ٤٠ درصد انار نی‌ریز در آنجا تولید می‌شود، کلنگ یک سردخانه با حمایت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، حمایت دولت، پیگیری‌های فرماندار، نماینده محترم، مدیریت جهاد و... زده شده و در حال ساخت است.

 نیازی به کارخانه سوم نیست
وی قیمت انار امسال را خوب دانست و در مورد صحبتهایی مبنی بر انتقال انار ایج به نی‌ریز و بسته‌بندی انار این شهر به نام انار نی‌ریز گفت: چنین موضوعی صحت ندارد. البته انارهای درجه ٢ و ٣ از شهرهای دیگر وارد نی‌ریز می‌شود که البته این انارها در کنسانتره استفاده می‌شود. انار ایج هم کیفیت خاص خود را دارد و اصلاً مقرون به صرفه نیست که کشاورزان ایج هزینه حمل بار را بپردازند و محصول خود را به نی‌ریز بیاورند و با برند نی‌ریز آن‌را بفروشند. چون قیمت انار در همه شهرها بالا رفته و تنها مخصوص نی‌ریز نیست. 


مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز در مورد اینکه آیا وجود دو کارخانه کنسانتره انار «نارنی» و «تکی‌نار» برای نی‌ریز کافی است یا خیر؟ گفت: من که فکر می‌کنم زیاد هم هست! اکثر انارداران ما، ترجیح می‌دهند انارهای درجه دو و سه خود را به صورت سنتی به رب تبدیل ‌کنند و در حال حاضر خوراک برای این دو کارخانه کم است. مدیران این دو کارخانه اغلب انارشان را از باغات شمال و شهرهای دیگر تهیه می‌کنند و من فکر می‌کنم با این وضعیت نیازی به کارخانه سوم نیست. 

طرح زنجیره کماکان ناکام
طهماسبی در مورد اجرای طرح زنجیره در مورد فروش انار که سال قبل قول اجرای آن را داده بود نیز گفت: سال گذشته این طرح مطرح شد و قرار شد تا سال ٩٦ اجرا شود اما متأسفانه به دلیل کمبود بودجه و نبود اعتبارات میسر نشد. ما بنا داریم این طرح را امسال حتماً عملیاتی کنیم، کما اینکه با توجه به قیمت خوب انار در امسال خدا را شکر نیازی به اجرای این طرح نبود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها