تعداد بازدید: ۲۳۴۲
کد خبر: ۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶ - 2017 05 November

بانوی کارآفرین گلستانی می‎گوید: ابتدای کار هیچ سرمایه‎ای نداشتم؛ تنها با ١٥٠ هزار تومان که آن هم برای اجاره زمین بود، پرورش گیاهان دارویی را آغاز کردم.


خدیجه کیائی بانوی ٣٠ ساله کردکویی در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده. او ابتدا برای یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی‎ خود تلاش فراوانی داشت، اما وقتی همه تلاش‎هایش به در بسته خورد، در سونامی بیکاری دانش‎آموختگان دانشگاهی غرق نشد و با همت و تلاشی مضاعف وارد عرصه کارآفرینی شد. در زیر گزیده‌ای از صحبت‌های او را می‌خوانید:


- در حوزه پرورش گیاهان دارویی فعالیت می‎کنم. بعد از برداشت محصول، در یک کارگاه کوچک گیاهان دارویی را خشک می‎کنم و بعد از بسته‎بندی در عطاری به فروش می‎رسانم. در مزرعه ما گیاهان دارویی مختلفی اعم از به‎لیمو، استویا، بادرنجبویه، چای‌ترش، خارمریم، گل‎گاوزبان، خبازی، رازیانه، گل‎محمدی و موسیر کشت می‎شود که گیاه اصلی برای کشت به‎لیمو است که برای دومین سال متوالی کشت می‎شود. البته امسال گیاهان دارویی دیگری را هم زیرکشت بردیم تا میزان بازدهی آنها را در منطقه خودمان بسنجیم و در صورت نتیجه مثبت برای کشت‎های بعدی استفاده کنیم.


- پس از فارغ‎التحصیلی به مدت دو سال شغلی نداشتم اما از تلاش دست‌بردار نبودم. جست‎وجوهای بسیاری برای اشتغال در رشته تحصیلی خودم داشتم اما موفق نشدم تا اینکه در کلاسهای کارآفرینی فنی‎وحرفه‎ای شرکت کردم و از آنجا به فکر پرورش گیاهان دارویی افتادم سپس آغاز به کار کردم.


- هزار و ٥٠٠ متر زمین اجاره کرده‌ام که تقریباً مساحت ٥٠٠ متر آن زیر کشت گیاهان دارویی است.


- امسال هزار نهال به‎لیمو، ١٠٠ نهال استویا، همچنین در یک مزرعه ٥٠ متری بادرنجوبه و گل‎گاوزبان کشت کرده‎ایم که تاکنون برداشت برخی از گیاهان انجام شده و برخی هنوز برداشت نشده.


- علاوه ‎بر بنده دو نفر دیگر در کشت گیاهان دارویی مشغول به کار هستیم، البته این دو شخص خاله‎ام هستند که توانستیم با مشارکت و همت یکدیگر فعالیت در این عرصه را آغاز کنیم.


- اول کار با توجه به این که سرمایه‎ای نداشتم نهال‌ها را از یکی از بانوان که توسط فنی‎وحرفه‎ای معرفی شده بود؛ امانت گرفتم و قرار شد موقع برداشت محصول در قبال نهال‌هایی که تحویل گرفتم محصول خود را به آن فرد بدهم. چون سرمایه وجود نداشت بیشتر از خلاقیت استفاده کردیم و به‎جای خرید زمین از اجاره زمین، امانت گرفتن نهال‎ها به‎جای خرید آنها، استفاده از هورمون‎های ریشه‎زایی طبیعی به جای خریدن هورمون‎های گران ریشه‎زایی استفاده کردیم.


- پرورش گیاهان دارویی نیازمند همت بالایی است. با توجه به این که نیازمند رسیدگی کامل است باید در گرما و سرما به آنها رسیدگی کرد. اگر لحظه‎ای درنگ کند و از کارش غافل شود مزرعه‎اش آسیب می‎بیند. این اتفاق سال قبل برای بنده افتاد و گرما و سرمای بیش از اندازه هوا باعث شد از ٥٠٠ نهالی که کشت کرده بودم تنها ٧٠ نهال باقی بماند.


اما در کنار حساسیت‎هایی که رسیدگی به گیاهان دارویی دارد یکی از مشکلات اصلی ما فقدان بازار فروش ثابت است، متأسفانه گاهی اوقات قیمت یک گیاه دارویی با کاهش چهار برابری همراه است و این باعث می‎شود که محصول روی دست تولیدکننده باقی بماند.


از طرفی تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکردم و برای آبیاری زمین مشکل دارم، هنوز با روش سنتی و با سطل آبیاری را انجام می‎دهم که کار سخت و طاقت‎فرسایی است. این در حالی است که اگر آبیاری مکانیزه شود علاوه‎بر تسهیل در آبیاری از میزان مصرف آب هم کم می‎شود.


- جوانان با توکل بر خدا و همت بالای خود می‌توانند این کار را آغاز کنند. پرورش گیاهان دارویی در روستاها کارایی و بازدهی بالایی دارد چرا که در روستاها پتانسیل‎های خوبی مانند زمین‎های کشاورزی حاصل‌خیز وجود دارد.


از طرفی افراد جویای کار باید خوب محیط اطراف را کندوکاو کنند و از پتانسیل‎های موجود نهایت استفاده را ببرند.


- میزان درآمد با توجه به نوع گیاه، زمان برداشت، تعداد نهال و وضعیت بازار متفاوت است. از طرفی در کنار کشت گیاهان دارویی محصولات دیگری را هم کشت می‎کنم و از آن طریق هم درآمد کسب می‎کنم.


- می‎خواهم در آینده یک مزرعه بزرگ گیاهان دارویی داشته باشم و در کنار پرورش گیاهان دارویی، بسته‎بندی و فرآوری گیاهان دارویی را هم انجام دهم.


- زنان ایرانی می‌‎توانند با همت خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند و به اقتصاد خانواده خود هم کمک کنند.


- من در اردوهای جهادی به زنان و دختران روستا خیاطی آموزش می‎دهم. البته در صورت نیاز در حوزه پرورش گیاهان دارویی نیز روستائیان را راهنمایی می‎کنم.


- مسؤولان باید با روش‎های مختلف اعم از اعطای تسهیلات، ایجاد بازار فروش، بازدید از عرصه‎های کارآفرینی و تشویق کارآفرینان از جوانان کارآفرین حمایت کنند تا جوانان انگیزه بیشتری داشته باشند. / فارس


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها