تعداد بازدید: ۱۹۱۳
کد خبر: ۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹ - 2017 05 November
شهر فرنگ
مووی مگ: خسرو (شهاب حسینی) مرد جوانی است که به بیماری دو قطبی مبتلاست و باید مدتی را در خانه برادرش ناصر (ناصر هاشمی) و همسرش (هنگامه قاضیانی) بگذارند. اما رفتارهای عجیب و کودکانه خسرو آرامش خانه ناصر را از بین می‌برد و...

احسان بیگلری کارگردانی است که فعالیت خود را با دستیاری کارگردانانی همچون «اصغر فرهادی» و «کیومرث پوراحمد» آغاز کرد و حالا اولین ساخته سینمایی‌اش به نام «برادرم خسرو » را کارگردانی کرده تا خود را به عنوان کارگردان مطرح نماید.


«برادرم خسرو» بر خلاف بسیاری از آثار امروز سینمای ایران، اثری قصه‌محور است و قادر است تا وضعیت کلی داستان را برای مخاطب خود روشن کند و به روایت یک داستان واحد در چارچوبی که مشخص می‌کند، بپردازد. اولین فیلم احسان بیگلری به جای پرداخت به مسائل حاشیه‌ای و شخصیت‌های زائد، داستان اصلی را بسط و گسترش می‌دهد و از اضافه‌گویی پرهیز کرده که این موضوع یک ویژگی مثبت در سینمای ایران محسوب می‌شود؛ اما این روایت بدون اشکال هم نیست.


داستان اصلی فیلم قرار است به تقابل میان ناصر و خسرو (که ترکیب نامشان کنایه از خیابانی در تهران دارد) بگذرد یعنی جایی که خسرو یک بیمار دو قطبی معرفی می‌شود و ناصر فرد عاقلی که می‌بایست از او مراقبت نماید. فیلم به درستی در جریان داستان توازن عاقل و دیوانه را برهم می‌زند و این نکته را به مخاطب گوشزد می‌کند که ناصر برخلاف ظاهر آرام و کاریزماتیک خود، وضعیتی بهتر از خسرو ندارد و تنها تفاوت آنها در این است که ناصر شخصیت اجتماعی قابل قبولی بدست آورده و خسرو بیشتر به رفتارهای هیستریک خود شناخته می‌شود.

 

در سینمای جهان آثار فراوانی وجود داشته اند که در آن برادر شخصیت اصلی فیلم دچار اختلال روانی بوده و فیلم در طول داستان به یک واکاوی ژرف درباره عاقل و بیمار دست می‌یافت. نمونه موفق این آثار را می‌توان در «مرد بارانی» به کارگردانی بری لوینسن و بازی «تام کروز» و «داستین هافمن» اشاره کرد. جایی که تعامل دو برادر به شناخت عمیق مخاطب از زندگی و رفتار آن دو می‌انجامید و در نهایت نیز تماشاگر را برای قضاوت نهایی به نقطه اطمینان می‌رساند.


اما مشکل فیلم «برادرم خسرو» اینجاست که فیلمساز از ابتدا بنا به نصیحت و انتقال پیام خود به مخاطب را دارد و نتیجه‌گیری‌های شخصی درباره بیماران دو قطبی را کاملاً بصورت مستقیم برای مخاطب شرح می‌دهد بطوری که فیلم در لحظاتی شبیه به آثار آموزشی درباره بیماران خاص می‌شود.

 

«برادرم خسرو» با تمام ایراداتی که در فیلمنامه دارد قطعاً نسبت به بسیاری از فیلم‌هایی که این روزها به روی پرده می‌رود، ارزش تماشای بیشتری دارد. اولین فیلم احسان بیگلری قصه‌گوست و در نهایت به معضل جدیدی پرداخته که قبلاً کمتر در سینمای ایران شاهد آن بوده‌ایم. «برادرم خسرو» بازیهای درخشانی دارد و شاید چنانچه فیلمنامه با دقت و وسواس بیشتری، به دور از قضاوت‌های مستقیم نوشته می‌شد، فیلمی عمیق‌تر و ماندگارتر را شاهد می‌بودیم.
بازیگران: 
شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، ناصر هاشمی و بیتا فرهی
تاریخ‌های انتشار:
 ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
فروش گیشه:
 ٢,٠٢١.٤٩٨.٠٠٠ تومان


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها