تعداد بازدید: ۱۸۱۵
کد خبر: ۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴ - 2017 22 October
زبونُم لال، زبونُم لال- غریب آشنا

دیشب داشتم مطلبی می‌خواندم در خصوص امکاناتی که برای صندلی‌ جت‌های جنگی پیش‌بینی شده، تا هنگام سقوط هواپیما و بعد از سقوط، خلبان از آنها استفاده کند. خیلی حیرت کردم! نوشته بود: 


آیا می‌دانید به همراه یک صندلی اجکت نجات خلبان هواپیمای جنگنده چه چیزهایی وجود دارد؟


١- غذا به اندازه سه روز.


٢-  شکلات.


٣- یک کلت.


٤- یک کلت منور.


٥-  یک قایق بادی مخصوص شنا در آب.


٦- یک قلاب ماهیگیری.


٧- یک دستگاه شبیه کباب‌پز برای طبخ غذا.


٨- یک پودر مخصوص که اگر خلبان در آب شنا کند با ریختن آن پودر کوسه‌ها دور می‌شوند.


٩- بسته کمکهای اولیه.


١٠- چاقوی معروف و بسیار تیز ام.سی.یک که حتی قادر به بریدن مفتول فلزی می‌باشد.


١١- آینه برای علامت دادن در روز.


١٢- یک تشک بادی که اگر خلبان بالای جنگل سقوط کند، این تشک اطراف بدن او را می‌پوشاند تا به خلبان آسیبی نرسد.


١٣- قرص تصفیه آب


معروف‌ترین شرکت سازنده صندلی اجکت، شرکت Martin Backer می‌باشد.


نمی‌دونم چی شد که یهویی یاد شرکتهای ماشین‌سازی وطنی افتادم!!!


یادم می‌آید وقتی برای اولین بار با قرض و قوله و وام و فروش وسایل منزل، برای خودم و اهل خانه ماشینی خریدم تا در سرمای زمستان و گرمای تابستان سرپناهمان باشد، تنها سیستم ایمنی آن، بوق بود تا در صورت بروز هر مانعی در جاده‌ها و خیابانهای صاف و صیقلی، از آن استفاده کنیم و با بوق مانع را از سر راه برداریم!!! البته بوق کاربردها و قابلیتهای دیگری هم دارد که من و خانواده از آن قابلیتها نهایت استفاده را می‌بردیم و کیف هم می‌کردیم!


برای مثال وقتی دوستی را در خیابان می‌دیدیم با چند بوق ممتد احوالپرسی می‌کردیم! وقتی اتومبیل جلویی کند می‌رفت و ما عجله داشتیم با بوق سرش داد می‌زدیم! وقتی اتومبیل یا هر وسیله دیگری از روبرو ایجاد خطر و ترس برای ما می‌کرد با بوق ناسزا می‌گفتیم! و خلاصه کاربردهای دیگری که ذکر آن در این مطلب کوتاه نمی‌گنجد!!!


ماشین ما علاوه بر سیستم ایمنی بوق، ترمز هم داشت! که گاهی اوقات کار می‌کرد! و ما کاستی‌ها و کمبودهای ترمز را هم با بوق و البته ویراژ جبران می‌کردیم! اگر شرکتهای سازنده اتومبیل زحمت بکشند کمی قابلیتهای ایمنی اتومبیل‌ها را اضافه کنند ممنون می‌شویم! مثلاً به جای ایربگ یا همان کیسه هوا، یک دعای سفر زیر داشبور بگذارند! یا مثلاً یک تلقین دهنده صوتی تا در صورت تصادف و خدای نکرده فوت راننده و بقیه سرنشینان، به صورت اتومات افراد در حال موت را تلقین دهد!


یک دست کفن کامل تابستانه هم اگر در صندوق عقب پیش‌بینی کنند برای سهولت و سرعت کار و بالا بردن ایمنی بد نیست!! سر یک شیلنگ هم به رادیاتورهای همیشه جوشان اتومبیل‌ها نصب و سر دیگرش را در سقف اتومبیل تعبیه کنند تا به صورت اتومات افراد داخل اتومبیل را غسل دهد! 


آنوقت با این سیستم‌های ایمنی، اتومبیل‌های ما هیچ چیز از صندلی‌های جت‌های آن‌ور آبی کم نخواهد داشت و به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم!!!



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها