تعداد بازدید: ۲۳۰۵
کد خبر: ۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸ - 2017 15 October
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور/ مدیرمسئول
در شماره قبل مطلبی با عنوان «نقدی بر عزاداری محرم در نی‌ریز» تقدیم خوانندگان عزیز شد و به برخی نقاط مثبت و منفی اشاره گردید. ازجمله نقاط مثبت که توسط یکی از دوستان یادآوری شد برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا سر وقت در هیئت‌ها و تکایا می‌باشدکه پس از انقلاب بنای آن گذاشته شد. در آن مقاله پیشنهاداتی جهت بالابردن سطح کیفی نوحه‌ها ارائه شد که امید است مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.
 
در این شماره به مراسم عصر تاسوعا و عاشورا  و شام غریبان روبروی حسینیه استاد مطهری می‌پردازیم.
 
همانگونه که در شماره پیشین هم آورده شد تجمع همه هیئت‌ها در عصر تاسوعا و عاشورا در مصلای بزرگ نی‌ریز و در جوار صحن مطهر امام‌زادگان و تربت پاک شهیدان یک فرصت بسیار خوب و طلایی و یک سنت حسنه است که موجب:
 
١- بزرگداشت عظیم عزای شهدای کربلا و خصوصاً‌ سالار شهیدان حسین‌بن علی(درود خداوند براو باد) و مصداق بارز تعظیم شعائرا...  است.
 
٢- ظرفیت بسیار خوبی برای کسب معنویت و معرفت اسلامی با تکیه بر قیام عاشورا  دارد.
 
اما نقطه ضعف آن عدم حضور همزمان هیئتها  و در نتیجه از دست رفتن وقت و ایجاد بی‌نظمی، ‌عدم تمرکز و پراکندگی عزاداران و نهایتاً‌ استفاده بسیار کم از نوحه‌سرایی و سخنرانی است. بسیاری از شهرستان‌ها سالها است این مشکل را حل کرده و از این مراسم  بهره بالای معنوی می‌برند.
 
اجرایی‌ترین پیشنهاد این است که هیئتها و دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی به جای تجمع درحسینیه و راه‌افتادن در خیابان از نقاط مختلف شهر و ایجاد ترافیک و اتلاف‌ وقت و خستگی،‌ همگان سر ساعت مشخصی که از قبل همه هیئتها بر آن توافق می‌کنند،‌ همه مردم در مصلا حضور یابند و حداکثر ٥ نفر مجموعاً ‌به مدت یک ساعت نوحه‌سرایی و مداحی کنند و بعد امام جمعه محترم سخنرانی نمایند. انتخاب مداحان می‌تواند نوبتی باشد و شورای هیئت‌های مذهبی قبل از شروع ماه محرم، مداحان را با نظر مسئولین هیئتها  تعیین نماید.
 
 ار آنجا که آهنگ عزاداری زنجیرزنی با سینه‌زنی متفاوت است می‌توان یک روز را به زنجیرزنی و یک روز را به سینه‌زنی اختصاص داد. این موجب می‌شودروزی که نوبت سینه‌ز‌نی است نیازی به آوردن زنجیر،‌ سنج و طبل نباشد ومردم و هیئت‌ها سریعتر در تجمع مصلا شرکت کنند.
 
این تجمع سالهاست در حسینیه اعظم زنجان و شهرهایی همچون یزد،‌ کرمان و اصفهان انجام می‌شود که شکوه برگزاری آن از تصاویری که تلوزیون پخش می‌کند، مشخص است.
... ٢- شام غریبان با حزن و معنویت روبروی حسینیه استاد مطهری فرصت گرانبهایی است که همین جا لازم است گرامی ‌بداریم یاد و خاطره مداح و شاعر بی‌ریا، روشن بین و عارف به معرفت حسینی مرحوم حاج محمدحسن ضمیری که  بنیان این مراسم را نهاد.
 
متأسفانه نقطه ضعفی که دچار این مراسم - خصوصاً‌ پس از درگذشت مرحوم ضمیری - شده این است که تعداد مداحان زیاد و در نتیجه ز‌مان برنامه طولانی می‌شود. طولانی شدن وقت برنامه برای مردمی که صبح و عصر عاشورا عزادارای کرده و از نظر جسمی خسته هستند، قابل تحمل نیست و پس از گذشت نیم ساعت یکی یکی و جوانان گروهی مراسم را ترک می‌کنند .
 
بنده امسال توفیق حضور دراین مراسم را داشتم و تا ساعت هفت و نیم و پایان مداحی جناب آقای علی آزاد حضور داشتم و به وضوح شاهد رفتن عزاداران، ‌خصوصاً جوانان در حین مداحی‌ها بودم.  بقیه هم علی‌رغم حضور، صبر و تحمل، معترض بودند.
 
پیشنهاد می‌شود طبق سنت اولیه در این مراسم به همان دو نوحه مشهور«ماه امشب سرمزن» و «فلک شوی واژگون» اکتفا شود. 
 
به نظر می رسد پخش صدای ضبط شده مرحوم ضمیری برای چند دقیقه بر معنویت مراسم بیفزاید و موجب قرائت فاتحه عزاداران و شادی روح آن بزرگوار شود.
امید است مردم و صاحب نظران نقطه نظرات خود را در موارد بالا جهت چاپ در اختیار هفته‌نامه قرار دهند.
 
شاد و سالم وموفق باشید

غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
آدم بودن ربطی به نماز نداره.
دین بد نیست ولی زیاد به لحاظ نداره .
توی مملکت ما دختر همسایه جهاز نداره .
به ما چه که...
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها