تعداد بازدید: ۲۰۹۵
کد خبر: ۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴ - 2017 08 October
پیش‌بینی بارشهای پاییزی در نی‌ریز
عابد نعمتی: بارندگی جنوب کشور در فصل پاییز، کمتر از میانگین درازمدت خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های جوی - اقیانوسی دانشگاه شیراز در گفتگوی اختصاصی با هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، بارش باران در اکثر مناطق کشور بخصوص استانهای جنوبی را زیر نرمال پیش‌بینی کرد.


دکتر سیدمحمدجعفر ناظم‌السادات گفت: «متأسفانه استان فارس و شهرستان نی‌ریز هم شامل همین وضعیت خواهد بود.»


البته به گفته وی این پیش‌بینی به معنای این نیست که در پاییز بارندگی نداریم. اما کشاورزان باید احتیاط کنند و سطح زیر کشتشان را افزایش ندهند.


آن طور که ناظم‌السادات می‌گوید، کشاورزان باید کشتشان را به تأخیر بیندازند تا برداشت آبهای زیرزمینی به کمترین مقدار برسد و بتوانند از بارشهای اواخر پاییز و زمستان بهره‌مند شوند.


او همچنین گفت: «پیش‌بینی می‌شود که نم هوا نیز در پاییز کمتر از میانگین باشد و این می‌تواند زمینه بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا را گسترش دهد.»


ناظم‌السادات البته اظهار امیدواری کرد که این اتفاق نیفتد و تأکید نمود: «هر اتفاقی ممکن است در وضعیت آب و هوا رخ دهد؛ چرا که در آب و هوا  بسیاری از عوامل ناشناخته هستند و می‌توانند دقت پیش‌بینی‌ها را کاهش دهند.»


اداره هواشناسی نی‌ریز هم از قول عباس رنجبر رئیس پژوهشکده هواشناسی کشور همین پیش‌بینی را کرد.


رنجبر در این پیش‌بینی همچنین از افزایش دمای ٠,٥ تا ١.٥ درجه‌ای در ماه‌های مهر و آبان نسبت به شرایط نرمال سالهای قبل خبر داده بود.


هر چند برخی مدلهای آب و هوایی بارشهای بیشتر از نرمالی را برای نیمه جنوبی کشور و دامنه‌های زاگرس پیش‌بینی کرده‌اند، اما رئیس مرکز پژوهش‌های جوی - اقیانوسی دانشگاه شیراز، پیش‌بینی‌های گوناگون را ناشی از مدلهای آب و هوایی مختلف می‌داند که پایه آنها با هم متفاوت است.


به گفته وی، بارور ساختن ابرها بر اساس منطقه و شهرستان خاص امکان‌پذیر نیست. هر چند نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد که متأسفانه ما در این زمینه نیز نسبت به کشورهای دیگر عقب هستیم.


ناظم‌السادات افزایش بارندگی از این طریق را نزدیک به ١٠ تا ١٥ درصد عنوان کرد؛ هر چند به بیان وی در سالهای خشک، معمولاً با کمبود ابر نیز روبرو هستیم.


به بیان وی، پیش‌بینی یک علم و هنر است که باید بتوان در آن، رفتارهای مختلف آب و هوایی را به هم پیوند و با یک هنرمندی آن را انجام داد


ناظم‌السادات پیش‌بینی را یک کالای دانش‌بنیان دانست که متأسفانه از طرف دولت پشتیبانی مادی و معنوی نمی‌شود؛ در حالی که در بسیاری زمینه‌ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
كامراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
سلام
شرايط از نظر دور پيوندي انسو (ENSO) شبيه پارسال است و اين شرايط ( النينوي ضعيف ) تا حدودي پيام آور پاييز كم باران است . اميد است شرايط زمستان نيز مانند پارسال باشد هر چند زمستان گذشته يك زمستان رويايي بود كه بعيد است به اين زوديها تكرار شود
پاسخ ها
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
عزیزم امسال سال النینو نیست بلکه به احتمال زیاد لانینا خواهیم داشت هرچند ک وقوع النینو یا لانینا به تنهایی ملاک نیس و شرایط زیادی دخیل هستند...در کل شرایط بارش امسال نرمال تا کمی بالاتر از نرمال هست
كامراني
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
با سلام
درود بر شما
كاملا حق با شماست اشتباه نوشتاري اتفاق افتاده است و سال لانيناي ضعيف تا شرايط نرمال پيش بيني شده است .
كاملا هم موافقم كه شرايط انسو بدليل دوري محل وقوع اين حادثه از كشور ما تاثير موثر و مستقيمي ندارد . و دور پيونديهاي موثرتري در مناطق نزديكتر بسيار تاييد كننده تر هستند .
ممنون از تذكر شما
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها