تعداد بازدید: ۱۷۲۴
کد خبر: ۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ - 2017 02 October
سرپرست محیط زیست فارس عدم بارش باران طی سال های اخیر را تنها ۳۰ درصد دلیل خشکسالی استان فارس اعلام کرد.
نبی الله مرادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی در استان فارس باید مدیریت شود تاکید کرد: اگر بخواهیم واقعی به دلایل خشکسالی استان فارس نگاه کنیم، عدم بارش باران تنها ۳۰ درصد عامل خشکسالی در فارس است.

وی تصریح کرد: بیشترین دلیل خشکسالی استان فارس سوء مدیریت طی سالیان گذشته است که امروز عمق چاه ها به ۳۰۰ متر رسیده و تالاب ها نیز خشک شده است.

سرپرست محیط زیست فارس ادامه داد: آنچه که امروز باید مد نظر قرار داده شود این است که باید کمیته تالاب ها در استان تشکیل جلسه دهد و دبیرخانه ان فعال شود.

مرادی تصریح کرد: مدیریت تالاب بختگان مد نظر قرار داد که توسط استید دانشگاه در حال تدوین است اما باید برای این مهم همگان ورود کنند تا بتوانیم شاهد یک موج مانند دریاچه ارومیه باشیم.

وی با اشاره به اینکه تزریق پول باید با مدیریت کامل برای نجات تالاب ها انجام شود، گفت: اعتبارات باید به مکان درست ورود کنند که آن هم دستگاه های اجرایی مانند سازمان آب و جهاد کشاورزی است زیرا این مجموعه ها به طور مستقیم در بحث آب حاضر هستند.

سرپرست محیط زیست فارس تاکید کرد: زمانیکه پول در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد به طور حتم کشت ها و آبیاری نوین را به خوبی مدیریت می کند و آن موقع است که می توانیم شاهد عدم کشت برنج در کنار سدها باشیم نه مانند امروز که پائین دست سد شاهد گسترش کشت برنجیم و در پائین تر شاهد خشکسالی و نبود همین مقدار آب آزاد شده اندک هستیم.

وی تاکید کرد: ارقامی مانند آنچه به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده به راحتی می تواند مشکلات تالاب های استان فارس از جمله بختگان را برطرف کند اما تاکید این است که پول باید در اختیار سازمانهای جهاد کشاورزی و آب قرار داده شود تا به طور عملی وارد کار شوند.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
سلام
بعنوان كسي كه سالها بطور مستمر پيگير مسايل بارش هستم تصور ميكنم دليل اصلي خشكسالي فارس اصولا ميزان بارش نيست و حتي قايل شدن سهم 30 درصدي بارش در خشكسالي اغراق است چرا كه ميزان بارش در بدترين حالت 10 درصد كاهش يافته است . البته توزيع آنهم از حالت تعادل خارج شده است . هرچند بررسيها نشان ميدهد طي 7 سال گذشته استان فارس خشكسالي نسبتا" شديدي را تحمل كرده است اما آنچه مهم است سو مديريت است .
آيا كسي باور ميكند كه امسال در منطقه درودزن در سطح وسيعي برنج كشت شده است .
آقايان، مسئولين ؛ بزرگان چرا چشم خود را به روي فاجعه در حال رخ دادن بسته ايد .
باور كنيد موضوع آب از هر موضع ديگري مهم تر است .
چرا بايد در اين استان تفتيده ما هنوز گشت
برنج ، ذرت و صيفي جات داشته بايم .
كمي از سياسي كاري دست برداريم .
اگر بزرگان ما و مردم ما به آن سطح از آگاهي رسيده بودند ميبايست با بيل و كلنگ كارخانه فولاد را خراب ميكردند. اگر مسئولين دانش كافي را داشتند ميباسيت تمام تلاش خود را در جهت جلوگيري از برداشت بي رويه آب ميكردند . اما چه فايده كه مسئولين تمام تلاش خود را براي ظاهر سازي و خوشامد گويي ميكنند .
يا بزرگي در شهر نمانده است و يا بزرگان هم كاسب شده اند .
به هر حال تاريخ از قومي خواهد نوشت كه با خود خواهي و ناداني مضاعفي سرزمين خود را نابود كردند و آن را به بياباني لم يرع تبديل كردند
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها