تعداد بازدید: ۱۸۳۷
کد خبر: ۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰ - 2017 24 September
در رقابت با مالاریا و رگ خواب
امیر اسفندیاری سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی اعلام کرد: با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی درباره چهار فیلم فهرست نهایی، این هیئت با اکثریت آرا، فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکارِ بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد.

اعضای هیئت امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تأثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده‌تر از مخاطبان بین‌المللی بشناساند.


در سال جاری این هیئت با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و در نتیجه تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما با عضویت سیروس الوند کارگردان، مجید انتظامی آهنگساز، محمد بزرگ‌نیا کارگردان، کمال تبریزی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، جواد طوسی منتقد، رضا کیانیان بازیگر و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد.


طی بیست و سه سال معرفی منظم فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، سینمای نوین ایران توانسته به سه نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه دست پیدا کند که در نهایت ۲ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده است.


«نفس» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نورتابان محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.


«نفس» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است؛ و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «شبنم مقدمی» و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورده است. بازی و گریم «پانته آ پناهی‌ها» در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت.


فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی چهار کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگشان در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رؤیاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.


بازیگران: پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک صفری، گلاره عباسی، محمدرضا شیرخانلو، علی خانبابایی، احسان قاسمی، روژان آراوند، شبنم مقدمی، ساره نورموسوی و جمشید هاشم‌پور.


این فیلم ۱۹ آبان ۱۳۹۵ منتشر شد و به تازگی وارد نمایش خانگی شده است و به فروش ١,٤٤٩.٥١٩.٠٠٠ تومان رسیده است.

کارگردان
نرگس آبیار: متولد سال ١٣٥٠ در تهران است و فعالیت خود را با داستان‌نویسی آغاز کرد و تا به امروز بیش از سی جلد کتاب از وی به چاپ رسیده است. اما پس از موفقیت در حوزه نشر، آبیار از سال ١٣٨٤ با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند به دنیای هنر وارد شد و در این حوزه چندین اثر موفق از جمله «بن بست مهربان» را کارگردانی کرد. نام نرگس آبیار پس از ساخت فیلم «شیار ١٤٣» بر سر زبان‌ها افتاد.  فیلمی که محبوب تماشاگران شد.


داستان «نفس» در سالهای دهه پنجاه و ابتدای دهه شصت روایت می‌شود که دوره پر افت و خیزی در تاریخ کشورمان می‌باشد. اما در فیلمنامه «نفس» خبری از اتفاقات غافلگیر کننده وجود ندارد و فیلمنامه فاقد خط داستانی مشخص و کشش‌های درام می‌باشد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها