تعداد بازدید: ۱۸۵۴
کد خبر: ۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲ - 2017 23 September
در حالی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود تا پایان شهریور سود سپرده‌گذاران سهام عدالت را پرداخت خواهد کرد که اکنون بر اساس اخبار منتشر شده، پرداخت سود به هفته آینده موکول شده است.
سود سهام عدالت به مرور تا پایان سال پرداخت می‌شود

تحریریه پارسینه: این روزها زمان پرداخت سود سهام عدالت و میزان آن برای مردم سوال است و با توجه به اخبار اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی و صحبت از اولویت بندی هنوز به طور شفاف مشخص نیست، چه میزان سود براساس آورده هر شخص به او تعلق می‌گیرد و به طور دقیق این سودها چه زمانی به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

به این ترتیب برای با  خبر شدن از وضعیت سود سهام عدالت و پاسخ به سوالات مطرح شده به گفتگو با مشاور سازمان خصوصی سازی پرداختیم. جعفر سبحانی فر در پاسخ به پرسش «پارسینه» مبنی بر اینکه سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت خواهد شد و چرا به تعویق افتاده است گفت: ما منتظر مصوبه‌ای هستیم که در روزهای آینده به سمع و نظر رسانه‌ها خواهد رسید در این مصوبه به جزئیات سود سهامداران و اولویت‌‌بندی سهامداران پرداخته شده است. 

مصوبه جدید در راه است

او تصریح کرد: مجامع شرکت‌هاس سرمایه‌پذیر در تیر ۹۶ برگزار شد و مجامع ۳ شرکت دیگر نیز در مهر برگزار می‌شود که از جمله آن هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس است. بدین ترتیب، قانون تجارت پس از برگزاری مجامع، شرکت‌ها ۸ ماه فرصت دارند(یعنی تا پایان اسفند) تا سهم سهامداران را به حساب‌شان واریز کنند و ما نیز به عنوان سهام عدات بخشی از سهام این شرکت‌های سرمایه پذیر را در اختیار داریم. طبیعی است که ما تا پایان شهریور قادر به پرداخت تمام سود نبودیم. زیرا تمام سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر در دست ما نیست و یکباره به دست ما نمی‌رسد، بنابراین نمی‌توان سود تمام سپرده گذاران را پرداخت کنیم به همین خاطر مجبوریم که اولویت‌بندی کنیم.  

پرداخت کامل سود سهام تا پایان اسفند ماه 

مشاور سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر اساس قانون شرکت‌های سرمایه‌پذیر این اختیار را دارند که سود حاصل از شرکت را طی ۸ ماه و در هر زمان که خواستند واریز کنند. سازمان‌خصوصی سازی نیز به تناسب هر مقدار سودی که دریافت می‌کند، آن را میان مشمولان توزیع خواهد کرد. در مرحله اول از ۴ هزار میلیارد تومان تنها ۳۶۰ میلیارد تومان را تاکنون دریافت کرده‌ایم. بنابراین باید اولویت قرار دهیم چون ۳۶۰ میلیارد تومان مابین تمامی مشمولان توزیع کرد زیرا مبلغ بسیار اندکی خواهد شد. البته تمام سهامداران سود خود را دریافت خواهد کرد اما در بازه زمانی متفاوت این روند صورت می‌گیرد.  در حال حاضر با رایزنی‌هایی که سازمان‌خصوصی سازی با شرکت‌ صورت داده است، قرار بر این شد که به مرور زمان و بر اساس اولویت‌بندی که جزئیات آن طی روزهای آینده منتشر خواهد شد، تا پایان سال پرداخت می‌شود.  

او همچنین درخصوص از دسترس خارج شدن سامانه سهام عدالت گفت: نسخه جدید سامانه به مدت ۱۰ روز برای به‌روز‌رسانی  از دسترش خارج شده که این مضوع هیچ ارتباطی به سود سهام عدالت ندارد. سبحانی خاطرنشان کرد: این هفته اولین پرداختی سود سهام عدالت انجام خواهد شد و جزئیات سود سهام عدالت مبنی بر اینکه به گروه‌هایی و بر اساس چه اولویتی سود تعلق می‌گیرد در روزهای آینده منتشر خواهد شد. بر اساس جلسات شورای اصل ۴۴ هم اکنون منتظر مصوبه‌ای هستیم که احتمالا طی هفته جاری به دست ما می‌رسد.  
صورتحساب سهامداران

در صورت‌حساب‌ سهامداران مشخص شده است که طی ۱۰ سال گذشته چه مقدار سود توسط سازمان خصوصی‌سازی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و به حساب خزانه واریز شده است که این عدد برای تمام مشمولین مقدار ثابت ۵۳۲ هزار تومان بود. در این صورت‌حساب ردیفی وجود دارد تحت عنوان سودهای دریافتی از سنوات قبل، در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ بعضی‌ها ۴۰ هزار تومان و بعضی‌ها معادل ۸۰ هزار تومان و تعدادی ۱۲۰ هزار تومان بابت سهام عدالت سود گرفته‌اند که این رقم‌ها برای این افراد از مبلغ ۵۳۲ هزار تومان کسر می شود. ردیف دیگری در این صورت‌حساب تحت عنوان تخفیف‌های ویژه وجود دارد. مطابق قانون دو دهک پایین درآمدی جامعه شامل ۵۰ درصد تخفیف داده می‌شود که آن دو دهک شامل سه گروه هستند. گروه اول مدجویان کمیته امام خمینی (ره)، گروه دوم افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و گروه سوم روستاییان فاقد شغل هستند. در پایان این صورت‌حساب نیز مشخص می‌شود که تا سقف یک میلیون تومان چقدر اقساط برای مشمول مورد نظر باقی مانده است، البته آن دو دهک پایینی که دارای ۵۰ درصد تخفیف هستند لازم نیست هیچ مبلغی را پرداخت کنند.

بر اساس صحبت‌های مسئولان سازمان خصوصی سازی سود سهام عدالت به مرور تا پایان سال به تمامی سهامداران پرداخت خواهد شد اما باید منتظر بود و دید که اولویت‌بندی‌ سهامداران برای دریافت سود بر چه اساسی خواهد بود.

منبع: پارسینه
برچسب ها: سهام عدالت ، اخبار ، نی ریز
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها