تعداد بازدید: ۲۰۲۸
کد خبر: ۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹ - 2017 13 September
مدير جهاد كشاورزي شهرستان نی‌ريز گفت: پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود 14 هزار تن پسته از باغات شهرستان ني‌ريز برداشت و به بازارهاي داخلي و خارجي صادر شود.

داريوش طهماسبي افزود: شهرستان ني‌ريز بعنوان قطب توليد پسته و بزرگترين توليد كننده محصول پسته در استان فارس مطرح است و سالانه مقدار قابل ملاحظه‌اي از اين محصول به بازار‌هاي كشورهاي خارجي صادر مي‌شود.

وي گفت: نزديك به 20 هزار هكتار از اراضي باغي شهرستان ني‌ريز به كشت پسته اختصاص دارد كه از اين مقدار بيش از 17 هزار هكتار باغات پسته مثمر و مابقي غيرمثمر است.

طهماسبي ادامه داد: متوسط برداشت در هر هكتار باغ مثمر و در شرايط عادي يك تن پسته خشك مي‌باشد كه با توجه به سرمازدگي و نوسانات دمايي امسال پيش‌بيني مي‌شود، حدود 14 هزار تن محصول پسته تا پايان مهرماه برداشت شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز با اشاره پتانسيل‌هاي موجود در مناطق مختلف شهرستان براي توليد پسته گفت: در سال‌هاي اخير به دليل كاهش سطح آبهاي زيرزميني و افت كيفي آب در مناطق مختلف، بسياري از باغداران شهرستان با احداث باغات پسته به توليد اين محصول روي آوردند و شهرستان را همچنان در رتبه اول توليد پسته در استان فارس نگه داشته‌اند.

وي افزود: در شهرستان ني‌ريز ارقام مختلف پسته نظير اكبري، احمدآقايي، كله قوچي و اوحدي  توليد مي‌شود كه بمنظور فرآوري اين محصول، تعداد 14 ترمينال ضبط و فرآوري پسته در نقاط مختلف شهرستان مجوز تأسيس و بهره‌برداري گرفته و در حال فعاليت هستند. 

طهماسبي در پايان گفت: مشكل بزرگي كه در توليد و فرآوري پسته وجود دارد بارگيري و خروج اين محصول هنگام برداشت به شهرها و استان‌هاي همجوار است كه با احداث صنايع تبديلي و بسته‌بندي در شهرستان توسط سرمايه‌گذاران علاقه‌مند، علاوه بر رونق اقتصادي، محصولات فرآوري شده با نشان و برند منطقه‌ توليد محصول، به بازارهاي خارجي صادر خواهد شد.  


روابط عمومي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ني‌ريز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها