تعداد بازدید: ۲۰۳۳
کد خبر: ۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳ - 2017 10 September
کنکاش نی‌ریزان فارس در خصوص افت رتبه‌های کنکور نی‌ریزی‌ها
عابد نعمتی گروه خبر

/ افت رتبه‌های کنکور نسبت به ٤ سال پیش بیش از ٥٠ درصد بوده است

/ کلاسهای تست‌زنی باید از کارهای اصلی مدارس باشد

/ خانواده‌ها برای همه چیز بچه‌ها خرج می‌کنند؛ جز تحصیلشان

/ اگر دانش‌آموزان تمرکزشان را روی برنامه مدرسه‌ بگذارند، موفق‌ترند

/ والدین باید استعداد و توانایی فرزندشان را در نظر بگیرند

/ افت رتبه‌ها بستگی به دانش‌آموزان آن سال دارد

وقتی رتبه کنکورش را دید، باورش نمی‌شد. انتظار بیشتری از خود داشت و فکر می‌کرد رتبه سه رقمی رشته تجربی را بیاورد.


علی حتی سال آخر را به دبیرستانی در یکی از شهرهای مجاور رفته بود تا شاید به خیال خود از کیفیت آموزشی بهتری بهره‌مند شود. کلاسهای تستی هم که در آموزشگاه‌های آزاد ثبت‌نام کرده بود، بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسید.


او یکی از صدها دانش‌آموز نی‌ریزی است که پشت سد کنکور توقف کرده و به خواسته خود نرسیده است.


موفقیت یک درصدی
به بیان امیر ولی‌زاده معاون آموزشی آموزش و پرورش نی‌ریز، تنها یک درصد از دانش‌آموزان به آن چیزی که می‌خواهند می‌رسند. همان‌طور که به گفته وی، از میان ٩٠٠ دانش‌آموز رشته تجربی در شهرستان نی‌ریز، تنها ٥ نفر توانسته‌اند به رشته‌های سطح بالا دست یابند.


او با استناد به نمرات خردادماه، افت دانش‌آموزان در سال جاری را بسیار شدید توصیف می‌کند. هر چند که معتقد است همیشه روند متغیری را در این زمینه داشته‌ایم.


تنها یک رتبه سه رقمی
بر اساس آمار، در کنکور سال ١٣٩٢ تعداد رتبه‌های کشوری زیر ٥ هزار شهرستان نی‌ریز ١٠ نفر بود. اما امسال رتبه‌های منطقه‌ای زیر ٥ هزار ٧ نفر و زیر هزار ١ نفر است که قطعاً تعداد کشوری آن نصف می‌شود؛ یعنی حدود ٤ رتبه زیر ٥ هزار کشوری در شهرستان. این نشان می‌دهد افت رتبه‌های کنکور نسبت به ٤ سال پیش بیش از ٥٠درصد بوده است. هر چند به بیان معاون آموزشی آموزش و پرورش نی‌ریز، پیشرفت تحصیلی را نمی‌توان تنها بر اساس رتبه کنکور ارزیابی کرد و شاخصهای دیگری هم وجود دارد.


تلاش از پایه
همچنین به گفته مدیر یکی از آموزشگاه‌های آزاد علمی که ١٠ سال است در زمینه کنکور و مشاوره دانش‌آموزان کار می‌کند، در چند سال اخیر افت زیاد و روند نزولی داشته‌ایم.


وی معتقد است دانش‌آموز باید از پایه‌های پایین‌تر و کلاس نهم به طور جدی برای کنکور شروع به کار کند و کلاسهای تست‌زنی جزء کار اصلی مدارس باشد.


او در حالی کلاسهای تست‌زنی را برای دانش‌آموزان لازم می‌داند که می‌گوید: «متأسفانه در نی‌ریز دانش‌آموزان از رفتن به این کلاسها منع می‌شوند و خانواده‌ها هم برای همه چیز بچه‌ها خرج می‌کنند؛ جز تحصیلشان. مثلاً حاضرند برای آنها گوشی تلفن همراه دو میلیونی بخرند؛ اما برای کلاسهای کنکور هزینه نمی‌کنند.»


سردرگمی در کلاسهای تست
در دراین بین، قدرت‌ا... کریمی مدیر دبیرستان تیزهوشان حاج نعمت‌ا... مسروری اما می‌گوید دانش‌آموزان با رفتن به آموزشگاه‌های آزاد دچار سردرگمی می‌شوند و اگر تمرکزشان را روی برنامه مدرسه‌ بگذارند، موفق‌ترند تا این که بخواهند به هر جایی سر بزنند.


نیروسازی و اعتراض والدین
امیر ولی‌زاده معاون آموزشی آموزش و پرورش نی‌ریز یکی از دلایل افت رتبه‌ها را عدم نیروسازی و کمبود مشاور در مدرسه  عنوان می‌کند و می‌گوید: «ما در برخی درسها افت شدیدی داشته‌ایم. »


به بیان وی، آموزش و پرورش دارای  ساختار پیری است و اگر بخواهیم نیروسازی کنیم، با اعتراض والدین مواجه می‌شویم و نیروی جدید به سختی وارد چرخه آموزش می‌شود.


او می‌گوید: «شاید یکی از دلایلی که بچه‌ها کم می‌آورند، توجه بیش از حد به کتابهای کمک آموزشی است و این که نکات کلیدی کتاب را نمی‌خوانند. یکی دیگر هم این که بچه‌ها حفظی بار آمده‌اند؛ نه ادراکی تا بتوانند مطالب را به هم ربط دهند.»


به نظر ولی‌زاده شاید سیستم امتحانات کتبی دوره متوسطه باعث شده دانش‌آموزان برای سؤالات تستی وقت کم بیاورند.


مهاجرت رتبه‌ها
احمدرضا تقی‌پور کارشناس آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش که کنار ولی‌زاده حضور دارد اما بر این باور است که افت تحصیلی همیشه به کادر آموزشی برنمی‌گردد.‌‌


او می‌گوید: «شاید یکی از عوامل پایین آمدن آمار قبولی شهرستان مهاجرت باشد. مثلاً خیلی از کسانی که دستشان به دهانشان می‌رسد و بچه‌های مستعدی دارند، به شیراز مهاجرت می‌کنند و آمار قبولی‌اشان در مرکز استان ثبت می‌شود.»


لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت
ولی‌زاده هم معتقد است قانون کنکور در سه سال آینده حذف می‌شود و دربلند مدت باید روی نتیجه و معدل بچه‌ها تمرکز کنیم.


به نظر وی، برداشتن تأثیر معدل روی کنکور هم می‌تواند یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی باشد.


او بر مشارکت اولیاء در مدارس تأکید می‌کند و این که باید استعداد و توانایی فرزندشان را در نظر بگیرند و آمال و آرزوهای دست نیافته خود را در وی جستجو نکنند.


نقش والدین
یکی از مدیران  آموزشگاه‌های آزاد علمی نیز که نخواست خودش را معرفی کند،  بر این باور است که در شیراز بر خلاف نی‌ریز اولیاء پیگیر کار فرزندشان هستند؛ ولی اینجا دانش‌آموزان رها هستند و هر کاری بخواهند انجام می‌دهد.


مشاوره غلط
در ادامه، مدیر سابق یکی از دبیرستانها، آموزشگاه‌های آزاد علمی را در افت رتبه‌های کنکور مقصر می‌داند. آنجا که می‌گوید: «مشاوره غلط در برخی آموزشگاه‌های آزاد باعث افت رتبه‌ها در نی‌ریز شده است؛ چرا که برخی از آنها به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند در کنکور روی دروس اختصاصی تمرکز کنند و سؤالات عمومی را نزنند.»


مسئول آموزشگاه آزاد علمی که با وی صحبت می‌کنیم اما بر این باور است که دانش‌آموزان معمولاً در دروس اختصاصی مشکل دارند؛ دروسی که به بیان او زمان پاسخگویی‌اش از دروس عمومی جداست و سه برابر آن ضریب دارد.


رتبه استانی نی‌ریز
رتبه استانی نی‌ریز در امتحانات نهایی ١٢ است. اما در بحث رتبه‌های کنکور شاید از ٢٠ هم بگذرد. چرا که به بیان امیر ولی‌زاده شهرستانی مثل لارستان دو سال پیاپی حدود ٢٠٠ رتبه زیر ٢ هزار داشته است. همچنین کازرون، نورآباد، مرودشت، استهبان و ناحیه ٢ شیراز نیز از ما جلوترند.


مدیر آموزشگاه آزاد علمی نیز که با وی گفتگو می‌کنیم می‌گوید آمار داراب و فسا از ما بالاتر است.


کابوس منطقه ٢
کریمی مدیر دبیرستان تیزهوشان حاج نعمت‌ا... مسروری که خود ١٤ سال کارشناس مسئول آموزش متوسطه آموزش و پرورش نی‌ریز بوده، در مورد روند نزولی رتبه‌های کنکور نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید: «ما در کنکور همیشه یک روند یکسان رشد یا افت نداشته‌ایم و این بستگی به دانش‌آموزان آن سال دارد. مثلاً امسال رتبه‌ها خوب نبود و بر اساس دانش‌آموزانمان پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده به اوج برگردیم و وضعیت خیلی بهتر شود. »


او یکی دیگر از مشکلات شهرستان نی‌ریز را قرار گرفتنش در منطقه ٢ کشور می‌داند؛ منطقه‌ای که به بیان وی شهرهایی مثل یزد نیز که از امکانات عالی برخوردارند، در آن قرار گرفته و با ما رقابت می‌کنند.


حالا علی تصمیم گرفته دوباره تلاش کند و سال آینده کنکور دهد. آزمونی که با سرنوشتش گره خورده است و آینده شغلی او را تعیین می‌کند. اما او این بار می‌خواهد تنها به خود و توانایی‌هایش تکیه کند...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها