تعداد بازدید: ۳۴۷۸
کد خبر: ۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ - 2017 10 September
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز گفت: حضور صنعتگران و اقامتگاه‌های بوم گردی نی‌ریز در «نمایشگاه فارس در یک نگاه» که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.
این نمایشگاه از 16 شهریورماه با حضور مدیرکل و مسئولان کشوری، استانی و دیگر مسئولان گشایش یافت.

در این نمایشگاه اجرای برنامه‌هایی همچون ادای احترام و اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران، افتتاح رسمی نمایشگاه توسط مدیر کل صادرات معاونت صنایع دستی کشور، بازدید مسئولان از غرفه‌های نمایشگاه، برگزاری مراسم دف نوازی و رونمایی از کتاب دستینه  برگزار شد.

هادی افزود: در این نمایشگاه به جز هنرمندان و صنعتگران شیرازی 28 شهرستان استان فارس آثار خود را به نمایش گذاشتند و شهرستان نی‌ریز در زمینه بوم گردی، صنایع دستی و سوغات با مدیریت مریم پدرام و فاطمه کامکار، مریم کیانفرد، فریبا شکوه، فرنگیس باطنی، مریم روانشاد، زاهدی و اسماعیل تنها در زمینه گیره بافی و هنرنمایی آثار صنعتگران در زمینه‌های مشبک چوب، سفال، پته دوزی، چرم دوزی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی، گلدوزی، گیره‌بافی (دهمورد)  و خراطی توجه گردشگران داخلی و خارجی و حتی مسئولان  را به خود جلب کرد.

هادی گفت: نی ریز از معدود شهرستانهایی بود که دو غرفه در اختیار داشت که یکی در زمینه صنایع دستی و دیگری بوم گردی بود که دو اقامتگاه بوم گردی  سرای فاتح و سرای آبی بی در این غرفه حضور داشتند که یکی از جاذبه‌های نمایشگاه فضایی بود که توسط غرفه بوم گردی نی‌ریز مهیا شده بود و گردشگران را ترغیب به گذراندن بخشی از وقت خود هر چند اندک در این فضا  می‌کرد.

هادی ادامه گفت:  کار تلفیقی صنایع دستی از کارگاه چرم شمس و لیلا پریش و مریم کیانفرد در زمینه بافتنی سنتی و پته دوزی و همچنین هنرنمایی اسماعیل تنها از دهمورد در زمینه گیره بافی مورد استقبال گردشگران و مسئولین قرار گرفت و مسئولان درخواست ثبت این هنر را از طریق صنایع دستی خواستار شدند.  

هادی خاطر نشان کرد: در دومین روز نمایشگاه کاترین مولرمارین رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو بانکوک به همراه مجتبی گواهی رئیس دفتر بافت تاریخی شیراز و فروغ یعقوبی مسئول امور بین‌الملل دفتر مقوله 2 یونسکو در بازدید از نمایشگاه فارس در یک نگاه با دیدن پوشش لباس‌های محلی و عکس‌های سرای جاوید توجه ویژه‌ای به این غرفه داشتند و از غرفه‌داران شهرستان نی‌ریز در اقامتگاه بوم‌گردی تقاضای عکس یادگاری کردند و سؤالاتی در خصوص اقامتگاه‌ها که توسط مترجم سرای جاوید اعظم رشیدی‌پور به همه سؤالات پاسخ داده شده و با رضایت کامل غرفه را ترک نمودند.

همچنین گردشگران خارجی با درخواست عکس یادگاری از غرفه بوم‌گردی نی ریز هدایای فرهنگی و تبلیغاتی را به عنوان متاع و سفیر فرهنگی به همراه بردند. 

هادی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و همراهی صنتعگران و مسئولان اقامتگاههای بوم گردی گفت: این نمایشگاه تا عصر روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶ در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.






میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها