تعداد بازدید: ۴۱۵۹
کد خبر: ۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ - 2017 02 September
در اتفاقی بسیار نادر:
سه گور خر متعلق به منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در حوالی شهر نی‌ریز دیده شدند. این حیوانات ارزشمند با گزارش و کمک مردم و توسط مأموران محیط زیست نی‌ریز به سمت زادگاهشان هدایت شدند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست نی‌ریز گفت: فردی از اهالی دو روستای جعفرآباد یا مزرو از روستاههای بخش مرکزی نی‌ریز، ساعت 17 روز پنجشنبه 9 شهریورماه خبر حضور سه رأس گورخر ایرنی را در باغات و مزارع بین این دو روستا با تلفن به این اداره اعلام کرد. 

مهندس جواد مهدی‌پور افزود: این گزارش برای ما بسیار عجیب بود و برای اولین‌بار با چنین موضوعی روبرو شدیم.

بسرعت مأموران این اداره وارد روستاه‌ها شدند و  گورخرها را در مزارع بین دو روستا مشاهده کردند.

سپس با کمک تعدادی از اهالی این دو روستا اقدام به هدایت آنها برای بازگشت کردند.

این سه گورخر ایرانی شامل دو گور جوان و یک کره بودند و از طریق کفه دهچاه و  گردنه نقاره‌خانه به نزدیکی دو روستای جعفرآباد و مزرو رسیده بودند.

در هماهنگی که با مأموران محیط زیست در منطقه دهچاه و حسن‌آباد انجام گرفت آنها نیز به کمک نیروهای هدایت کننده آمدند به طوری که این سه حیوان صبح روز جمعه در کفه دهچاه دیده و به سمت منطقه حفاظت شده بهرام‌گور هدایت شدند.

مهندس مهدی‌پور کمبود علیق خوش خوراک و نبود فنس در اطراف این منطقه وسیع حفاظت شده را از دلایل ورود این حیوانات با ارزش به مناطق دیگر می‌داند که به آسیب اینگونه جانوری و طبیعت زادبوم آن منجر می‌گردد. 

قبلاً نیز گزارشات مردمی در روستاه‌های دهچاه، غوری و حسن‌آباد حکایت از وارد شدن شبانه گورخرها به مزارع این روستاه‌ها بود که باعث تخریب‌های گسترده در مزارع، باغات و در نهایت  منجر به ضرر اقتصادی مالکان آنها شده بود.

متأسفانه در سالهای قبل شاهد مرگ گورهای ایرانی در جاده‌های حاشیه این منطقه حفاظت شده بودیم و این سؤال نیز همانند سؤال قبل چندین مرتبه از طریق هفته نامه نی‌ریزان فارس در اختیار رئیس منطقه حفاظت بهرام گور قرار گرفت و متأسفانه بدون جواب ماند.

 البته دخالت انسان‌ها در محیط زیست، منابع طبیعی و ملی، تصرف زمین‌ها و دست‌اندازی در طبیعت به همراه تغییر اقلیم باعث برهم خوردن نظم اکوسیستم‌ها شده است.

کشیدن آب از زیر زمین و واگذاری زمین‌های کشاورزی، معادن متعدد سنگ، فلزات و همچنین وارد کردن گله‌های گوسفند و نیز وجود شکارچیان غیر مجازدر این مناطق باعث تخریب و زیان بسیاری شده است. 

اکنون زمین و گونه‌های گیاهی، جانوری بسیار ارزشمند این منطقه حفاظت شده در معرض خطر قرار گرفته است.

انتظار می‌رود اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس بسرعت اقدام به فنس کشی، حصار برقدار و یا تمهیداتی دیگر برای جلوگیری از بین رفتن این گونه‌های ارزشمند کند و در این راه از وجود ngo ها و مردم دوستدار محیط زیست نیز استفاده شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها