تعداد بازدید: ۳۱۰۸
کد خبر: ۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ - 2017 29 August
توسط تعدادی از دوستداران محیط زیست نی‌ریز انجام شد:
به منظور بررسی وضعیت جوجه فلامینگوها، تعدادی از دوستداران محیط زیست نی‌ریز به صورت میدانی از زیستگاه این پرندگان در تالاب بختگان بازدید کردند.
در این بازدید یک روزه که با هماهنگی و همکاری پارک ملی بختگان انجام شد، تعدادی از اعضای انجمن میراث ماندگار بختگان به همراه رئیس پارک ملی بختگان، رئیس محیط زیست نی‌ریز، رئیس شورای اسلامی آباده‌طشک، دهیار و علاقه‌مندانی از جامعه محلی روستایی بسترم نی‌ریز، از طریق جنوب جزیره منک آبی، واقع در شرق تالاب بختگان، در کوتاه‌ترین فاصله به زیستگاه پرندگان، آخرین وضعیت جوجه فلامینگوها را از نزدیک مشاهده کردند. 

بنا به گفته مهندس محمد جانی «رئیس پارک ملی بختگان» به دنبال بارش‌های مناسب و آبگیری نسبی تالاب بختگان در اوایل سال جاری، فلامینگوها لانه گزینی و زادآوری نمودند.

به علت تبخیر شدید و خشک شدن بستر تالاب، بیم آن می‌رفت چند هزار قطعه از این پرندگان زیبا بر اثر گرسنگی و بی‌آبی تلف شوند که خوشبختانه با اقدام بموقع هفتاد نفر از جامعه محلی بسترم طی عملیاتی طاقت فرسا، با حفر سه رشته کانال کم عمق در فاصله 4 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره منک، سبب جمع شدن مقدار قابل توجهی آب در این کانال‌ها شدند و نزدیک به 4 هزار پرنده را از مرگ حتمی نجات دهند.

در آخرین بررسی تعیین وضعیت فلامینگوهای جوان مشخص شد که نزدیک به 80 درصد از جمعیت این پرندگان به دلیل مهیا شدن شرایط پرواز، منطقه را ترک کرده‌اند.

این امیدواری وجود دارد که طی یکی دو هفته آينده، جمعیت باقیمانده آن‌ها که حدود 900 قطعه تخمین زده می‌شود، در سلامت کامل از تالاب بین‌المللی بختگان مهاجرت نمایند.

گفتنی است تعدادی از مردم محلی روستای چشمه انجیر ضمن حضور داوطلبانه در نزدیکی زیستگاه، و پایش شبانه به حفاظت از این گونه ارزشمند کمک می‌نمایند که جای تقدیر ویژه دارد.







روابط عمومی انجمن میراث ماندگار بختگان
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها