تعداد بازدید: ۲۲۴۸
کد خبر: ۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ - 2017 26 August
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

اعضای شوراهای شهر وروستا از اول شهریور کار خود را شروع کردند. یکی از اختیارات شوراها عزل و نصب شهرداران  و دهیاران است؛ لذا می‌توان گفت مدیریت شهری و روستایی در حد زیادی بر دوش اعضای شوراست.


متأسفانه قوانین شوراهای روستا،  شهر، بخش، شهرستان و استان با محدودیتهایی روبروست که امید ست مجلس شورای اسلامی در همین دوره این قوانین را بازنگری کند واختیارات پارلمانهای محلی را که تابع پارلمان کلی کشور هستند، افزایش دهد. 


همین‌جا از نماینده محترم مجلس جناب دکتر مسعودی درخواست مؤکد داریم که با جلب‌نظر سایر نمایندگان در راستای این مطالبه ودرخواست تلاش نمایند.


اما آنچه مهم است  و در عمل اثبات‌شده این است که اگر اعضای شورا به عنوان نماینده مردم شأن و جایگاه خود را بدانند و آن را حفظ کنند، می توانند از حقوق موکلین دفاع خوبی نمایند و ضمن همکاری با دستگاههای اجرایی، بر مطالبات مردم پافشاری کنند.

 
نکته دیگر اینکه شورا مافوق شهردار  و دهیار محسوب می‌شود. شوراست که باید تصمیم‌سازی و سیاستگذاری نماید وشهردار و دهیار آن را اجرا کند. اعضای شورا وظیفه نظارت مداوم برای  اجرای مصوبات خود را دارند. 


اگر شهردار و دهیار مصوبه‌ای را نادیده گرفت و اجرا نکرد یا از آن تخطی کرد و شورا برخورد نکرد، این شورا یا ناتوان است یا مسامحه‌کار؛ که هیچکدام پذیرفته نیست نه مسامحه‌کاری و محافظه‌کاری و نادیده‌گرفتن تخلفات از کسی که نمایندگی مردم را قبول کرده پذیرفته است و نه ناتوانی و عجز.

البته این نظارت هیچ مغایرتی با تعامل و حمایت شهردار و دهیار در جهت اجرای مصوبات و انجام وظایف سنگین شهرداری ندارد. وقتی شهردار مجری مصوبات شوراست، لازم است مورد حمایت مقام برتر که شوراست، قرار گیرد تا با حداکثر توان و دلگرمی بتواند به  مسئولیت خطیرمدیریت شهری خود عمل نماید.


نکته دگر اینکه شورای شهر هم به جسم شهر توجه کند وهم به روح وروان آن. به نظر می‌رسد روح و روان شهرهای ماخسته‌تر از جسم آنهاست امیداست نگاه تیز بین اعضای محترم شورای شهرها با بررسی‌های خود و استفاده از نظر کارشناسان باتجربه، علاوه بر برنامه‌ریزی برای جسم  وکالبد شهر به روح و روان خسته آن نیز عنایت داشته باشند. 


به همه شهرداران منتخب و ابقاء شده تبریک عرض می‌نمایم، امید است که با تعامل سازنده با شورا، مردم،امام جمعه، دولت،نماینده مجلس،مسئولین قضایی و دیگر مسئولین، دوره تصدی آنهاتحول‌آفرین باشد تا هم رضایت حضرت حق را به دنبال داشته باشد و هم خلق‌خدا.  إن‌شا‌ءا... 


شاد و سالم وموفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها