تعداد بازدید: ۳۲۴۵
کد خبر: ۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸ - 2017 26 August
سرای توریستی «آ بی بی» با هدف جذب توریست و معرفی آداب و سنن بومی محلی نی‌ریز راه‌اندازی شد.
به گزارش هورگان؛ روز پنجشنبه دوم شهریور «سرای آ بی بی» با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی- اجتماعی شهرستان از جمله غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول هفته نامه نی‌ریزان فارس،  محمد کاظم کاوه پیشقدم استاد دانشگاه، حبیب‌اله ابراهیم‌پور مدیر مجتمع فرهنگی هنری کوثر نور و جمعی از اهالی افتتاح شد.
 
زهرا نصرتی نوه دختری مرحومه فاطمه خاکسار «آ بی بی» در مورد این مکان گفت: اولین هدف ما از احیاء ساختمان و راه‌اندازی این مکان شاد کردن مادرمان بود چون هر زمان که بحث تخریب این مکان می‌شد بسیار ناراحت می‌شدند و این موضوع عاملی شد که دست به احیاء ساختمان بزنیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد جذب توریست و معرفی آداب و رسوم، استفاده توریست‌ها از فضای سنتی و آرام، آشنایی با آواها و لالائی‌های بومی و در کل یک روز زندگی در فضای صد سال پیش است.

نصرتی افزود: در مرحله اول ما اینجا ارائه و سرو غذاهای بومی با استفاده از مواد کاملاً طبیعی را داریم و در مرحله بعد اسکان توریست‌های داخلی و خارجی و ایجاد تورهای مختلف نی‌ریزگردی را داریم.

مدیریت این مکان با سمیه زاهدی است و همه روزه آماده ارائه خدمات به توریست‌ها هستیم.

نصرتی در مورد برخورد مسئولان در قبال راه اندازی این مکان گفت: برای راه‌اندازی این مکان تلاش‌‌های زیادی شده و مسئولان هم همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و جا دارد از همه آنها مخصوصاً هادی مسئول اداره میراث فرهنگی تشکر کنم که تلاش زیادی جهت احیای این مکان انجام دادند.

یکی از سخنرانان این مراسم دکتر کاوه پیشقدم بود که در مورد قدمت نی‌ریز و معماری سنتی مطالبی را عنوان کرد.

وی در قسمتی از صحبت‌های خود گفت: نی ریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان است به نحوی که در کتیبه‌های تخت جمشید نام نی‌ریز آمده است و در فارسنامه ناصری نوشته شده شیراز شهری است که در دشت وسیع نی‌ریز واقع شده است و در قرون بعد از اسلام نیز از نی‌ریز با عنوان «مُلک شبانکاره» نام برده شده است.

این خانه قدیمی در خیابان امام حسین، کوچه شماره 5 قرار دارد و همه روزه باز می‌باشد.






خبرنگار: مهدی منفرد/ هورگان
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها