تعداد بازدید: ۲۲۶۶
کد خبر: ۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳ - 2017 20 August
شهردار نی‌ریز استعفا داد
نگاهی گذرا به کارنامه عباس منزه

٢٣   امرداد شورای جدید و قدیم دو جلسه جداگانه و تعیین کننده تشکیل دادند. دستور اصلی هر دو جلسه مدیریت شهرداری نی‌ریز بود. بعد از جلسه شورای قدیم، شهردار نی‌ریز استعفا  داد.


در همین رابطه عباس منزه در گفتگو با خبرنگار نی‌ریزان فارس با تأیید تسلیم استعفای خود به اعضای شورای شهر نی‌ریز گفت: «بله این خبر درست است. بنده استعفا داده‌ام اما شورا هنوز چیزی به من اعلام نکرده است.»


وی علت این اقدام خود را اینگونه عنوان نمود: «بنده در راستای کمک به وحدت شهرستان این اقدام را انجام داده‌ام. امیدوارم با این استعفاء اعضای جدید شورای شهر به یک گزینه جدید دست پیدا کنند تا شهرداری و متعاقب آن شهر نی‌ریز آسیب نبیند.»


وی با اشاره به جلسه اعضای جدید شورای شهر و اعضای فعلی و همچنین مطرح بودن نام وی به عنوان یکی از گزینه‌های شهردار آینده گفت: «در میان اعضای جدید نام من به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح نبود. البته از خردادماه امسال و با مشخص شدن اعضای جدید، سه نفر از اعضای فعلی که بار دیگر انتخاب شدند اصرار بر ماندن بنده داشتند اما در جلسات جمعی ٥ نفره نتوانستند به نتیجه‌گیری برسند.


به همین دلیل بنده استعفای خود را دادم تا راه باز شود و آقایان بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. این را هم عنوان کنم که به لحاظ قانونی اگر شهردار استعفاء ندهد در روز یکم شهریورماه اعضای جدید می‌توانند دو کار انجام دهند یا شهردار را ابقاء کنند و یا شهردار جدید را معرفی نمایند و شهردار فعلی تا زمان ابلاغ شهردار جدید و برگزاری مراسم تودیع باید به کار خود ادامه دهد کاری که در زمان انتصاب بنده با ٤ ماه تأخیر انجام شد. با استعفاء من عملاً اعضای شورا می‌توانند سرپرستی را انتخاب کنند تا شهردار جدید معرفی شود.»


به نظر می‌رسد شورای جدید از بین گزینه‌ها باید با تأمل و تعمق گزینه‌ای را انتخاب کند که پاسخگوی مطالبات کسانی که به آنها رأی داده‌اند، باشد.


افکار عمومی شهر نی‌ریز در انتظار تحولی برنامه محور هستند تا مسائل خرد و کلان حوزه شهر نی‌ریز با شتاب بسیار خوبی به نتایج مورد نظر برسد.


کارشناسان معتقدند شورای جدید و شهرداری که انتخاب می‌کند باید بتوانند برای محورهای زیر برنامه عملیاتی داشته باشند:


١- تحول عمیق و با برنامه در بافت مرکزی و همچنین بافت فرسوده


٢- زیباسازی چشمگیر با استفاده از مشاوران قوی و با تجربه


٣- توجه به میراث فرهنگی و ساختار سنتی اماکنی همچون کاروانسرای سروی، حمام حاج محمدحسن، بازار ملکی دوزان، حمام محله امام مهدی، مسجد جامع کبیر در طرح تفصیلی و جامع شهر و مدیریت سرمایه بخش خصوصی در این زمینه


٤- استفاده از پتانسیل حاصل از وحدت شهرستان در راستای تحول چشمگیر شهر نی‌ریز


تأکید مهندس منزه بر تداوم وحدت شورا و شهرستان نکته ارزنده‌ای است که هیچگاه نباید فراموش شود و مخصوصاً مردم از شورای شهر نی‌ریز انتظار یکپارچگی، همراهی و همدلی در جهت تحقق توسعه متوازن دارند.


عباس منزه ٢٠ خردادماه ١٣٩٣ سکان شهرداری را به دست گرفت و پس از ٣ سال و ٢ ماه و ٣ روز استعفای خود را به شورا تقدیم نمود تا در آینده‌ای نزدیک شخص دیگری این سمت را در دست بگیرد.


منزه معتقد بود که در دوره او انقلابی در آسفالت معابر شکل گرفته و پیاده‌روهای زیادی را موزائیک نموده است. 


اعتقاد زیاد او به خرید المان‌های شهری با واکنش‌های مثبتی روبرو نشد. المان‌های خریداری شده توسط شهردار به اعتقاد برخی‌ها نمی‌توانست حامل پیامی باشد. نمونه جنجال آفرین این المان‌ها «اسب بالداری» بود که در نهایت مشخص نشد که سرانجام بابت آن هزینه‌ای پرداخت شده یا خیر؟ المان «انگشتر» و اخیراً المان «خروس ١٣٩٦» از جمله المان‌های جنجال آفرین بود.


منزه به باور برخی، شهردار سرعت‌گیرها بود. علاقه وافر وی به علائم ترافیکی مثل چراغ راهنما، چشم گربه‌ای‌ها، جداکننده‌ها و بخصوص سرعتگیرها سبب شد تا این لقب بر روی وی بماند. منزه معتقد بود او اجرا کننده است و شورای ترافیک تصمیم‌گیرنده اما به نسبت دوره‌های قبل سرعت‌گیرها مثل قارچ در نی‌ریز رشد کردند.


انتقاد به غیر استاندارد بودن آنها علی‌رغم تأکید شهردار بر استاندارد بودنشان موجب شد تا همین اواخر دو طرف سرعتگیرها با آسفالت پر شود تا شیب ملایم‌تری به خود بگیرند و تبدیل به سرعتکاه شوند.


معضل خیابان‌های باریک در شهر نی‌ریز همچون دوره‌های قبل بدون نتیجه باقی ماند.


عباس منزه تعریض ٥ متر دو طرف خیابان‌های اصلی شهر را خارج از توان شهرداری می‌دانست و در ادامه پیشنهاد خیابان‌های موازی را پیگیری کرد و در همین راستا و در اقدام نخست خود و در راستای تعریض خیابان موازی قدس بخشی از مدرسه تربیت را تخریب نمود اما عدم رضایت بقیه مالکان در مسیر و کمبود اعتبارات سبب شد تا طرح نافرجام باقی بماند.


مخازن زباله زیادی در دوران منزه خریداری و در جای جای شهر گذاشته شد تا شعار جمع‌آوری مکانیزه تا حدودی به عمل تبدیل شود در این راستا یک دستگاه خودروی جاروب پیشرفته خیابانی هم خریداری شد و زباله‌ها همچون شهرهای بزرگ در شب جمع‌آوری گردید.


شهردار این اقدام را در راستای حفظ کرامت کارگران عنوان نمود هر چند عدم پرداخت حقوق آنان و کارگران فضای سبز بارها و بارها رسانه‌ای شد و سبب گردید تا تجمعات اعتراضی زیادی در دوران منزه و بیشتر در اواخر فعالیت وی شکل بگیرد.


شهرداری تلاش زیادی نمود تا با فروش زمین‌هایی که در اختیار دارد بخشی از بدهی‌های شهرداری را جبران کند اما رکود در بازار مسکن و قیمت بالای زمین‌های اعلامی سبب شد تا شهرداری علی‌رغم انتشار چندباره آگهی فروش زمین‌ها نتواند آنها را بفروشد.


شهردار نی‌ریز در بحث تجهیز پارکها به وسایل بازی عملکرد مطلوبی داشت. نصب وسایل پلی‌اتیلن، ست‌های ورزشی، میزهای پینگ‌پنگ و... از جمله خریدهایی بود که شهرداری در این راستا انجام داد و با اقبال عمومی هم روبرو شد.


ساماندهی کانال‌های وسط بلوارها از دیگر اقدامات شهردار بود. به دستور منزه بسیاری از بلوارها که چمن‌کاری شده بود موزائیک فرش شد و با پایه‌های چراغ تزئینی نور آنها تأمین شد. هر چند اهالی این مسیرها به کاهش فضای سبز بلوارها واکنش نشان دادند.


احداث پارک شب  در مسیر آبادزردشت و شادابخت از دیگر اقدامات منزه بود که با اقبال عمومی روبرو شد و اخیراً هم  در حال موزائیک فرش می باشند.


شهردار اقدامت دیگری نیز داشت از جمله: دیگر اقدامات شهردار تعویض ایستگاه‌های تاکسی، کاشت گلها به صورت منظم و فصلی، نصب بلندگوی پخش اذان در فلکه مرکزی شهر، خرید تعداد زیادی پرچم و لامپ‌هایی ال ای دی با نماد پرچم، نصب دوربین‌هایی برای ایجاد امنیت در برخی از میادین شهر، شبانه‌روزی شدن جایگاه CNG، نصب نیمکت در پیاده‌روها برای نخستین بار و... 


منزه وعده‌هایی هم داد که در هفته‌نامه‌های «نی‌ریزان فارس» و «عصر نی‌ریز» به چاپ رسید اما عملی نشد مثل احداث ساختمان دوم آتش‌نشانی و پمپ‌بنزین جنب پارک آزادی، استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی پارک‌ها، سامانه ١٣٧ پاسخگویی هوشمند و به‌روز شهرداری، شهربازی،  ناتمام ماندن پارکهای بازنشستگان و نیایش.


همچنین جابه‌جایی ساختمان شهرداری به بلوار استقلال که در حد یک مصوبه در شورای شهر باقی ماند؛ مصوبه‌ای که با واکنش‌های فراوانی روبرو شد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها