تعداد بازدید: ۲۲۶۰
کد خبر: ۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸ - 2017 20 August
شهر فرنگ
فیلمی با عنصر انسانی

مهرداد جلالی

فیلم‌هایی که به موضوعات مربوط به مرگ و اندوه می‌پردازند معمولاً به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شوند: گروه اول فیلم‌هایی هستند که حال و هوای جدی و افسرده‌ای دارند اما چیز تازه‌ای برای مخاطب به همراه ندارند. اما گروه دوم فیلم‌هایی هستند که به زاویه‌ای ناراحت‌کننده و غم‌انگیز از زندگی می‌پردازند و مخاطب را به درک تازه‌ای از خود و احساساتش می‌رسانند و نشان می‌دهند که می‌توان در عین غمگین بودن، به زندگی ادامه داد. بلکه یکی از عناصر انسانی است و فقط باید بتوان آن را مدیریت کرد.


«هیولایی فرا می‌خواند» با روایتی خلاقانه از اندوه آدمی و نحوه برخوردش با اتفاقات ناگوار که به سرانجامی تلخ و شاید شیرین از زاویه‌ای دیگر، ختم می‌شود در گروه دوم از این دسته فیلم‌ها قرار می‌گیرد. 


کانر اُمالی پسر بچه‌ای تنها و غمگین است که در سن ١٢ سالگی بیشتر از سنش می‌فهمد و در عین حال برای مرد بودن زیادی کوچک است. مادرش به علت بیماری سرطان در حال مرگ است و پدرش که در نزدیکی اقیانوس اطلس زندگی می‌کند به ندرت پسر کوچک و همسر سابقش را می‌بیند. مادر بزرگش بسیار سرد و مقرراتی است و مدرسه توسط قلدرهایی که او را اذیت می‌کنند به جهنم تبدیل شده. خلاصه هیچ جایی برای حسودی به زندگی کانر باقی نمی‌ماند. یک شب هیولایی نزد او می‌آید و فریاد می‌زند: ‌«کانر!‌ من به خاطر تو اومدم اینجا».


هیولایی غول پیکر که در قامت درختی بزرگ و تنومند است. هیولا به کانر می‌گوید که من چهار بار نزد تو خواهم آمد؛ ٣ داستان را برای تو تعریف می‌کنم و چهارمین باری که نزد تو می‌آیم تو باید قصه خودت را برای من تعریف کنی و باید حقیقت را بگویی وگرنه کابوس وحشتناکی تو را فرا خواهد گرفت. چیزی که هیولا قصد دارد کانر به آن برسد قبول اتفاقات، حقایق زندگی و تغییر ناپذیر بودن بعضی از این اتفاقات است.


یکی از بارزترین خصوصیت‌های فیلم «هیولایی فرا می‌خواند» این است که این فیلم در مورد یک هیولای بی‌شاخ و دم و رابطه آن با یک پسر بچه نیست؛ بلکه درباره ماهیت این رابطه و کند و کاو در احساسات عمیق انسانی از طریق این هیولاست.


«هیولایی فرا می‌خواند» برای اولین بار در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶ در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۶ نمایش داده شد. این فیلم بعداً در اسپانیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا انتشار یافت و به عنوان یک فیلم مستقل و خارج از بدنه اصلی هالیوود از آن استقبال گرمی شد.


این فیلم با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و نقدهای ستایش‌آمیزی دریافت کرد.


هیولایی فرا می‌خواند در سال ۲۰۱۷ چندین جایزه «گویا » برد و یکی از پر افتخارترین فیلمهای تاریخ این جوایز محسوب می‌شود. فیلم در ١٢ رشته نامزد شد و توانست ۹ جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی برای بایونا و بهترین موسیقی را بدست بیاورد.


این فیلم در تمام دنیا ۴۵٫۶ میلیون دلار فروش کرد.


ژانر : درام
کارگردان : J.A. Bayona
بازیگران : Lewis MacDougall،  Sigourney Weaver، Felicity Jones، Toby Kebbell ... Dad

لینک دانلود

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها