تعداد بازدید: ۲۶۱۷
کد خبر: ۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹ - 2017 24 July
شهر فرنگ
مجاهدین خلق ...ترور..آشوب

محمد جلالی

ماجرای نیمروز، فیلمی از ایران معاصر، ایران دهه ٦٠، ترورهای سازمان یافته و کور سازمان مجاهدین خلق، به تصویر کشیدن ترور شخصیت‌هایی مثل شهید بهشتی، رجایی، باهنر و ترورهای کور تهران.


«ماجرای نیمروز» فیلمی خوش ساختی است که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. 


فیلم در سال ۱۳۹۵ به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و نویسندگی ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان به روی پرده رفت.


مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، محیا دهقانی، لیندا کیانی، حسین مهری، جواد عزتی و مهدی پاکدل در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.


این فیلم ۱۰۸ دقیقه‌ای بر روی پرده به فروش ٤,٣٢١.٥٧٩.٠٠٠ تومان دست یافت و در جدول فروش تا امروز در رده چهارم قرار گرفت.


این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر مهمترین جوائز جشنواره را از آن خود نمود از جمله: سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران. همچنین بهزاد جعفری طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شد.


خلاصه فیلم
فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه سازمان مجاهدین خلق ایران می‌پردازد. این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور توسط مجلس شدت می‌گیرند. گروه‌های ضد حکومت مانند مجاهدین دست به ترورهای موفق و ناموفق مقامات ارشد حکومت می‌زنند. از سوی دیگر، وزارت اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه مجاهدین خلق می‌باشند. در این میان، روابط سابق بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای مجاهدین خلق که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند جذابیت فیلم را دوچندان می‌کند…


رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند: «این فیلم بسیار خوب بود. همه اجزاء فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازی‌ها عالی، قصه عالی بود. فیلم خوش ساخت بود.»


رهبر معظم انقلاب با اشاره به سکانسی از این فیلم درباره محاصره و پاکسازی خانه موسی خیابانی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی فرمودند: «آن روزی که این قضیه (محاصره منزل موسی خیابانی) اتفاق افتاد من محضر امام(ره) بودم. بچه‌ها آمدند و گفتند؛ از جمله همین آقای سیف‌اللهی؛ آمدند و گفتند که قضیه تمام شده. آمدند که به امام گزارش بدهند. با دیدن فیلم شیرینی آن روز تکرار شد»


دامون ترابی در ماهنامه سینمایی فیلم، ماجرای نیمروز را یک فیلم پلیسی/سیاسی دانست که «از نظر فرم و فضاسازی با گرته‌برداری اصولی از فیلم‌های مطرح جهان توانسته به این ژانر نزدیک شود.»


از لحاظ تاریخی، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، این فیلم را «یک کار کاملاً دولتی» خواند که فقط فضای اکشن آن جذاب است و درکی از دوره تاریخی آن به مخاطب نمی‌دهد.


عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام توییتی خود نوشت: «فیلم ماجرای نیمروز فیلم بسیار جذاب و عمیق و منصفانه‌ای‌ست. به دور از شعارزدگی و سطحی‌گرایی. فیلم خوبی که می‌بایست ۳۰ سال پیش ساخته می‌شد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها