تعداد بازدید: ۱۸۰۰
کد خبر: ۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ - 2017 06 July
عملیات گرده‌افشانی درختان انجیر ديم شهرستان نی ریز كه در سطح هشت هزار هكتار از باغات شهرستان انجام شده بود پايان يافت .
 همه ساله اوايل خردادماه ، عمليات گرده افشاني در باغات انجير توسط باغداران و با استفاده از میوه‌های " بر"  انجیر ،  با نظارت كارشناسان جهاد كشاورزي  در سطح هشت هزار هكتار از باغات انجير ديم شهرستان ني ريز انجام مي گيرد .

به گزارش روابط عمومي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ني ريز مدير جهاد كشاورزي این شهرستان با اشاره به اهميت توجه به عمليات " بر " دهي گفت :  گرده‌افشانی براساس استانداردهای خاص نسبت به سن درختان با مشاوره کارشناسان  صورت می‌گیرد و به لحاظ فنی، زمانی که قطر میوه انجیرخوراکی به ۹ تا ۱۳ میلی متر برسد بهترین زمان گرده افشانی است .

داريوش طهماسبي افزود : باروری انجیر خوراکی با گرده‌افشانی و انتقال گرده از پرچم میوه‌های درخت انجیر  "بر" با زنبور گرده‌افشان بنام " بلاستوفاگا " به سطح کلاله گل‌های خامه ‌بلند در میوه خوراکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهميت درختان انجیر نی ریز نسبت به سال‌های گذشته گفت : پیشینه " بر " دادن در شهرستان  نی ریز به سالهای دور باز می‌گردد و درختان کهن انجیر  نی ریز میراث چندصدساله مردم این شهرستان است و بیش از 35 درصد امرار معاش مردم نیز از طریق باغداری انجیر تامین می‌شود.

طهماسبی انواع ارقام این محصول را دانه سفید، پوزدنبالی، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، قاسمی، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی،آبگزی، فعل‌سربسته و مهارلویی عنوان کرد و افزود : سطح زیرکشت درخت "بر" انجیر در نی ریز كمتر از 3 هکتار است که میزان قابل توجهي نیست و باغداران مجبورند ميوه ي " بر " را با هزينه ي زياد از شهرهاي اطراف تامين نمايند و همين باعث افزايش قيمت هر كيلو بر انجير به حدود 50 هزار تومان شده كه براي باغداران شهرستان  مشكلاتي ايجاد كرده است .

برچسب ها: یر انجیر ، نی ریز ، نیریز ، انجیر
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها